Banner Portal
Ceci n’est pas un article
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Art
Math Education
Research Practices
Create sensibilities

How to Cite

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti. Ceci n’est pas un article: fragmentary impressions on Art and Mathematics Education. Zetetike, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 11–32, 2016. DOI: 10.20396/zet.v23i43.8646551. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646551. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text is a collection of ideas about the necessity of a previous sensibility to develop our research practices in Mathematics Education and, more specifically, research practices in which researchers deal with historiography. Art seems to be one of the main references in creating this sensibility. This text also defends that theorization is a process, a human movement performed by readings, perceptions, visualizations, citations, experiences, formal and informal resources
that have the creation of senses as its main goal.
https://doi.org/10.20396/zet.v23i43.8646551
PDF (Português (Brasil))

References

Baiocchi, M. (1995). Butoh: Dança Veredas d’Alma. São Paulo: Palas Athena.

Barbosa, A. M. (2012). Arte-Educação no Brasil. São Paulo: Perspectiva.

Barbosa, A.M. (2010). Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez.

Bruner, J. (2014). Fabricando Histórias: Direito, Literatura, Vida. São Paulo: Letra e Voz.

Capote, T. (2006). Música para Camaleões. São Paulo: Cia das Letras.

Eco, U. (2007). História da Feiúra. Rio de Janeiro: Record.

Foucault, M. (2014). Isto não é um cachimbo. São Paulo: Paz e Terra.

Garnica, A.V.M. (2009). Da Historiografia: mitos, campos, biografias. BOLEMA, 22(34), 283-294.

Garnica, A.V.M. (2010a). Um microfone às formigas: crimes, narrativas e história. VIDYA, 29(1), 35-47.

Garnica, A.V.M. (2010b). Analisando Imagens: um ensaio sobre a criação de fontes narrativas para com-preender os Grupos Escolares. BOLEMA, 23(35), 75-100.

Grammont, G. (2008). Aleijadinho e o aeroplano: o paraíso barroco e a construção do herói nacional. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Gusmão, L. D. (2013). Educação Matemática pela Arte: uma defesa da Educação da Sensibilidade no campo da Matemática. Dissertação de Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática. Curitiba: UFPR.

Hesíodo. (1991). Teogonia: a origem dos deuses. São Paulo: Iluminuras.

Hockney, D. (2001). O conhecimento secreto. São Paulo: Cosac Naify.

Jolles, A. (1976). Formas Simples. São Paulo: Cultrix.

Lacroix, S. F. (2013). Ensaios sobre o ensino em geral e o de Matemática em Particular. São Paulo: UNESP.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19(1), 20-28.

Le Goff, J. (2014). Em busca do tempo sagrado. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Meireles, C. (1987). Obra Poética. Rio de Janeiro: Aguilar.

Mendes, M. (1994). Poesia Completa e Prosa. Rio de Janeiro: Nova Aquilar.

Mendes, M. (2014). A Idade do Serrote. São Paulo: Cosac Naify.

Niethammer, L. (1997). Conjunturas de Identidade Coletiva. Projeto História, 15, 119-144.

Pasche, M. (2015). Em versos, (re)versões. Revisa de História da Biblioteca Nacional. 10(114), 66-69.

Rolnik, S. (1989). Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. São Paulo: Estação Liberdade.

Souza, L.A. (2011). Trilhas na construção de versões históricas sobre um Grupo Escolar. Tese. Doutorado em Educação Matemática. Rio Claro: UNESP.

Varazze, J. (2003). Legenda Áurea – Vidas de Santos. São Paulo: Cia das Letras.

Viola dos Santos, J.R. & LINS, R.C. (2015). Movimentos de Teorizações em Educação Matemática. UFMS-Campo Grande/UNESP-Rio Claro. Mimeo.

Zago. H. S. & FLORES, C.R. (2010). Uma proposta para relacionar Arte e Educação Matemática. RELIME, 13(3), Acesso em 25/05/2015. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S166524362010000300005&script=sci_arttext.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2015 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.