Banner Portal
To unravel and to weave the Doll Emília’sArithmetic
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History
Literature
Arithmetic
Monteiro Lobato

How to Cite

BRITO, Arlete de Jesus; OLIVEIRA, Adriel Gonçalves. To unravel and to weave the Doll Emília’sArithmetic: practices of the teaching of Mathematics in Monteiro Lobato’s book. Zetetike, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 95–132, 2016. DOI: 10.20396/zet.v23i43.8646556. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646556. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

his research aims to investigaterelationships between History and Literature. To this, we analyzedhow arithmetic teaching practices are exposed in the Brazilian literary book Aritmética da Emília (Emília’s Arithmetic) written by Monteiro Lobato(1882 – 1948). This study also interacts with other cultural practices related to the context of mathematic teaching between 1920 and 1940. We have conducted an intertextual analysis of documents from the period of our study: the first four editions of Aritmética da Emília(1935; 1939; 1942; 1944) and Emília no País da Gramática e Aritmética da Emília (Emília in the Country of Grammar and Emília’s Arithmetic)(1947), as well as other stories written by Lobato, and the author’s lettersto Anísio Teixeira. We have examined other children’s literature books, arithmetic text books and texts on education written in the period, as well as journals on education and the Brazilian Laws on education. Luiz Costa Lima and Carlo Guinzburg were the main references for this research. To us, the one can elaborate a text that produces a way to do history from a fictional source assuming a discursive way that approaches the poetic, literary and artistic. We have concluded that Aritmética da Emília gathers the philosophical and pedagogical contradictions of its time of
writing and fosters confrontation between the traditional didactic of conservative education and the renewal education movement known in Brazil as “New School”. The confrontation enables the oscillation of the innovative character of Lobato’s educational proposal and allows it to fall into the professorial practices of the time that Lobato lived.
https://doi.org/10.20396/zet.v23i43.8646556
PDF (Português (Brasil))

References

Azevedo, C. L., Camargo, M., & Sacchetta, V. (2001). Monteiro Lobato: furacão na Botocúndia (3a ed.). São Paulo: Senac.

Backheueser, E. (1933). A Aritmética na Escola Nova: a nova didática da aritmética. Rio de Janeiro: Livraria Católica.

Barthes, R. (1996). Aula (11a ed.). São Paulo: Cultrix.

Bicudo, J. C. (1942). O Ensino Secundário no Brasil e sua Atual Legislação: de 1931 a 1941 inclusive. São Paulo: Associação dos Inspetores Federais de Ensino Secundario de São Paulo

Brasil, S. (1957). A literatura infantil de Monteiro Lobato ou comunismo para crianças. São Paulo: Brasiliense.

Brito, A. J. (2011). A matemática e seu ensino no século XVII: dois ensaios. Tese de Livre-Docência em Educação, Unesp, Rio Claro.

Brito, A. J., & Ribeiro, M. A. (2013, abril). História da Educação e Literatura: possibilidades de relações. BOLEMA, 27(45), 97-116.

Cavalheiro, E. (1956). Monteiro Lobato: vida e obra (2a ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Coelho, N. N. (1981). A Literatura Infantil: história, teoria e análise: das origens orientais até os dias de hoje. São Paulo: Quíron.

Cordeiro, E. M. (2014). Travessias de Cecília – a caminho da Educação Matemática no CEEJA Padre Moretti, Rondônia. Tese de Doutorado em Educação Matemática, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática – PPGEM, Unesp, Rio Claro.

Darnton, R. (1986). O grande massacre de gatos e outros episódios da história cultural francesa. (Sonia Coutinho, trad.). Rio de Janeiro: Graal.

Escobar, J. (1927). Para entender as fracções. Educação (Órgão da Directoria Geral da Instrucção Publica e da Sociedade da Educação, de São Paulo), 1(1), 40-53.

Fleury, L. G. (1936). O ensino da taboada no 2°Anno. Revista de Educação (Directoria de Ensino do Estado de São Paulo), 13-14 (13-14), 38- 42.

Frege, J. G .(1980). Os fundamentos da aritmética: uma investigação lógico-matemática sobre o conceito de número (Luís Henrique dos Santos, trad., Coleção Os Pensadores). São Paulo: Abril Cultural.

Ginzburg, C. (2002). Relações de força: história, retórica, prova. (Jonas Batista Neto, trad.). São Paulo: Companhia das Letras.

Ginzburg, C. (2007). O fio e os rastros. São Paulo: Companhia das Letras.

Gouvêa, M. C. S. (2001). A literatura infantil e o pó de pirlimpimpim. In E. M. T. Lopes, & M. C. S. Gouvea (Orgs.), Lendo e ESCREVENDO Lobato (2a ed., pp. 13-31). Belo Horizonte: Autêntica.

Klinke, K. (1999). Um faz- de-contas das meninas de Lobato. In E. M. T. Lopes, & M. C. S. Gouvea (Orgs.), Lendo e escrevendo Lobato (2a ed., pp. 83-100). Belo Horizonte: Autêntica.

Lajolo, M. (1997). Sociedade e literatura: parceria sedutora e problemática. In E. P. Orlandi, M. Lajolo, & O. Ianni, Sociedade e linguagem. Campinas: Editora da Unicamp.

Lajolo, M. (2000). Monteiro Lobato: um brasileiro sob medida (2a ed.). São Paulo: Moderna.

Lima, L. (2006). C. História. Ficção. Literatura. São Paulo: Companhia das Letras.

Lobato, J. B. R. M. (1935). Arimética da Emília (1a ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Lobato, J. B. R. M. (1936). Memorias da Emilia (1a ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Lobato, J. B. R. M. (1942). Arimética da Emília (3a ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional

Lobato, J. B. R. M. (1944). Arimética da Emília (4a ed.). São Paulo: Companhia Editora Nacional.

Lobato, J. B. R. M. (1956). América. Obras Completas. São Paulo: Brasiliense.

Lobato, J. B. R. M. (2008). Reinações de Narizinho (Vol. 2., 2a ed., Paulo Borges, ilustr.). São Paulo: Globo.

Lobato, J. B. R. M. (2009). Prefácios e entrevistas. São Paulo: Globo.

Lobato, J. B. R. M. (2010). A barca de Gleyre. 1a ed.). São Paulo: Globo.

Luiz, F. T. (2008) “Aritmética da Emília (1935): matemática para (não) matemáticos”. In M. Lajolo, & J. L. Ceccantini, Monteiro Lobato livro a livro: obra infantil (pp. 275-278). São Paulo: Editora UNESP; Imprensa Oficial do Estado de São Paulo.

Luiz, F, T. (2009). Reinações na Jecatatuásia: aspectos estéticos-sociológicos da arte segundo Monteiro Lobato. Tese de Doutorado em Letras, Unesp, Assis, SP.

Mello, R. M. (2008). Teoria do discurso historiográfico de Hayden White – uma introdução. OPSIS, 8(11), 120-145.

Meyer, M. (1980). Autores de cordel (Marlyse Meyer, seleção de textos e estudo crítico). São Paulo: Nova Cultural.

Nunes, C. (1986a). Monteiro Lobato e Anísio Teixeira: o sonho da Educação no Brasil. São Paulo.

Nunes, C. (1986b). Monteiro Lobato vivo. Rio de Janeiro: MPM Propaganda; Record.

Oliveira, A.G. (2015). Memórias das aritméticas da Emília: o ensino de aritmética entre 1920 e 1940. Tese de Doutorado em Educação Matemática. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática – PPGEM, Unesp. Rio Claro, SP.

Romanelli, O. O. (2010). História da Educação no Brasil (1930/1973) (Francisco Iglésias, Prefácio, 36a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Wittgenstein, L. (2005). Observações filosóficas (Raymond Hargreaves & Roger White, trad. para o inglês, Adail Sobral & Maria Stela Gonçalves, trad. para o português). São Paulo: Loyola.

White, H. (1987). Method and ideology in intellectual history: The case of Henry Adams. In D. La Capra, & S. Kaplan (Eds.), Modern European intellectual history – reappraisals & new perspectives. (pp. 280-310). Ithaca: Cornell University Press.

Zuin, E. S. L. (2007). Por uma Nova Arithmetica: o sistema métrico decimal como um saber escolar em Portugal e no Brasil oitocentista. Tese de Doutorado em Educação Matemática Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.