Banner Portal
History, literature and fiction in Mathematics Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Historiography
Literature
Hayden White
Mathematics education

How to Cite

CURY, Fernando Guedes; SILVA, Heloisa. History, literature and fiction in Mathematics Education: approaching Hayden White’s ideas. Zetetike, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 155–178, 2016. DOI: 10.20396/zet.v23i43.8646558. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646558. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

In this essay we present considerations on the elaboration of narrative historiographical discourse, supported by literary and fictional techniques, as interpretation in historical research. It focus on the ideas of Hayden White, who incited, some decades ago, a debate on the nature of historical knowledge, opposing narratives, literary thinking and scientific knowledge, taking history, a verbal artifact, as the product of a particular use of language, producer of a specific knowledge. We introduce the general types of tropos identified by neoclassical rethorical theory on which White stands -- metaphor, metonymy, synecdoche and irony --, that provide a classification of the types of historical discourse and allow one to see the ways in which historical discourse looks like or seems to converge with fictional discourse. White’s main arguments against the criticism towards a supposed excessive relativity of historical knowledge in his theory: the systems of production of meanings shared by historiography, literature and fiction are all extracted from the historical experience of a people, a group, a culture. Finally, we present two pieces of work on the history of mathematical education that made use of literature and of fiction in order to construct narratives that aim at the roduction of knowledge on teacher education and mathematics education in Brazil.
https://doi.org/10.20396/zet.v23i43.8646558
PDF (Português (Brasil))

References

Albuquerque Jr, D. M. (2007). História: a arte de inventar o passado. Bauru/SP: EDUSC.

Carlos, C. S. (2000). O 18 Brumário de Luís Bonaparte: A discreta farsa da burguesia Acesso em 01 de maio de 2015. Disponível em: http://guiadoestudante.abril.com.br/aventuras-historia/18-brumario-luis-bonaparte-discreta-farsa-burguesia-434656.shtml.

Fernandes, D. N. (2011). Sobre a Formação do Professor de Matemática no Maranhão: cartas para uma Cartografia Possível. Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro-SP, Brasil.

Garnica, A. V. M. & Souza, L. A. (2012). Elementos de História da Educação Matemática. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Kramer, L. (1992). Literatura, Crítica e Imaginação Histórica: o desafio literário de Hayden White e Dominick LaCapra. In: HUNT, L. A Nova História Cultural (pp. 131-176). São Paulo: Martins Fontes.

Hunt, L. (1992) A Nova História Cultural. São Paulo: Martins Fontes.

Jenkins, K. (2005). A História Repensada. São Paulo: Contexto.

Marquez, R. O. (2008). Teoria da História: Hayden White e seus críticos. (Dissertação de mestrado em História) Brasília: Universidade de Brasília.

Mello, R. M. (2008). Da Utilidade e Desvantagem da História para Hayden White. (Dissertação de mestrado em História). Brasília: Universidade de Brasília.

Pinto, T. P. (2013). Projetos Minerva: caixa de jogos caleidoscópica. Tese de Doutorado, Universidade Estadual Paulista, Bauru-SP, Brasil.

White, H. (1991). Teoria literária e escrita da história. Estudos Históricos. 7(13), 21-48.

White, H. (2008). Meta-história: a imaginação histórica do século XIX. São Paulo: EdUSP.

White, H. (2001). Trópicos do Discurso: Ensaios sobre a Crítica da Cultura. Tradução de Alípio Correia de Franca Neto. São Paulo: EdUSP.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.