Banner Portal
This is all a big ball Narrative scenes games performed by/ with children of elementary school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indiscipline
Early years of Elementary School
Geometry

How to Cite

JESUS, Francis Roberta de. This is all a big ball Narrative scenes games performed by/ with children of elementary school. Zetetike, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 213–236, 2016. DOI: 10.20396/zet.v23i43.8646560. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646560. Acesso em: 30 jun. 2024.

Abstract

his article reports a problematizing indisciplinary path of socio-cultural practices by/with children in a school organization in the metropolitan region of Campinas, in Vinhedo city, in the countryside of the State of São Paulo in current fourth grade of elementary school during the 2010 school year. The guidelines of the pathways and the way to see, understand and undertake
the educational context in education was strongly inspired by the philosophy of Ludwig Wittgenstein and other authors affiliated with currents of post-modern practices. The course mentioned is seen as a possibility for problematizing the relations between mathematics and art in schools and transgression so the disciplinary condition of these knowledge areas
https://doi.org/10.20396/zet.v23i43.8646560
PDF (Português (Brasil))

References

Abramovic, Marina. (2015). Terra comunal. Recuperado em 20 de outubro de 2015, de http://terracomunal.sescsp.org.br/

Andrade, C. D. de. (2011). Isso é aquilo. Recuperado em 30 de maio de 2015, de https://www.sites.google.com/site/portalpaideiadeliteratura/home/isso--aquilo-carlos-drummond-de-andrade

Andrade, C. D. de. (2012). Lição de coisas. São Paulo: Companhia das Letras.

Bencini, R. (2002). A arte explica a vida. Entrevista com Mirian Celeste Martins. Nova Escola. Recuperado em 15 de abril de 2015, de http://revistaescola.abril.com.br/arte/fundamentos/arte-explica-vida-426395.shtml

Bogéa, Inês (Dir.). (2012). Figuras da dança Brasil [filme-vídeo]. (32 min, documentário). São Paulo: Companhia de Dança.

Brasil. (1997). Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. Brasília: MEC/SEF.

Butler, J. (1994). Gender as performance: An interview with Judith Butler. Radical Philosophy, 67. Recuperado em 9 de abril de 2015, de http://www.theory.org.uk/but-int1.htm.

Chervel, A. (1990). História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria e Educação, (2), 177-229.

Chervel, A. (1997). La culture scolaire – une approche historique. Belin: Paris.

Colker, D. (2006, 15 a 15 a 21 de dezembro). Dínamo. Folha de São Paulo; Guia da Folha, pp. 72-73.

Crespo, N. (2008). Imagem, percepção e expressão - A estética em Wittgenstein. Tese de Doutorado, Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade de Lisboa 9, 341.

Cunha, J. G. M. da. (2009). Estudo sobre algumas notas de Wittgenstein. Estudos Filosóficos, (2), 1-27. Recuperado em 18 de abril de 2015, de http://www.ufsj.edu.br/revistaestudosfilosoficos

Derrida, J. (2004). Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2004.

Heaton, J. M. (2010). The talking cure: Wittgenstein’s therapeutic method for psychotherapy. Hampshire: Palgrave Macmillan.

Jesus, F. R. de. (2015). Indisciplina e transgressão na escola. Tese de Doutorado, Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, 7, 512.

Luft, L. (2005). Pensar é transgredir. Rio de Janeiro: Record.

McDonald, C. V. (1982, Summer). Choreographies. Entrevista com Jacques Derrida. Diacritics, 12 (2), 66-76.Cherchez la Femme Feminist Critique/Feminine Text.

McDonald, H. (2001). Narrative theory and cultural studies. Telos Journal, (121), 11-53.

Meireles, C. (1990). Ou isto ou aquilo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira.

Miguel, A. (2010). Percursos indisciplinares na atividade de pesquisa em História (da Educação Matemática): entre jogos discursivos como práticas e práticas como jogos discursivos. Bolema, 23(35a). Recuperado em 15 de abril de 2015, de http://www.rc.unesp.br/igce/matematica/bolema.

Miguel, A., & Vilela, D. S. (2008). Práticas escolares de mobilização de cultura matemática. Cadernos CEDES, 28(74), 97-120.

Miguel, A., Vilela, D. S., & Moura, A. R. L. (2010). Desconstruindo a matemática escolar sob uma perspectiva pós-metafísica de educação. Zetetiké, (18), 129-206.

Moita Lopes, L. P. (2006). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo: Parábola.

Mondrian, P. (1930). Azul, vermelho e amarelo (Reprodução). Acervo particular.

Mondrian, P. (1931). Composição. (Reprodução). Acervo particular.

Pennycook, A. (2006). Uma linguística aplicada transgressiva. In L. P. da Moita Lopes (Org.), Por uma linguística aplicada indisciplinar (pp. 67-84). São Paulo: Parábola.

Read, A. (1995). Theatre and everyday life – An ethics of performance. London: Routledge.

Saint-Exupéry, A. de. (1989). O pequeno príncipe. São Paulo: Círculo do Livro.

Santoro, A., & Sartorelli, A. V. (2008, julho). Os Vedas: um livro aberto. Superinteressante. Edição 254a. São Paulo: Abril.

Seabra, L. (2015). Desenvolvendo outra possibilidade de geração de imagens digitais: a rede social digital como ferramenta na criação de estamparia digital. Redige, (11), 132-142. Recuperado em 20 de outubro de 2015, de http://www2.cetiqt.senai.br/ead/redige/index.php/redige/article/viewFile/61/144

Silva, Everson M. A. (2005). Arte como conhecimento: as concepções de ensino de arte na formação continuada dos professores dos anos iniciais do Ensino Fundamental de Recife. Dissertação de Mestrado, Universidade Federal de Pernambuco, Recife.

Silva, M. B., & Galvão, A. M. de O. (2009). Concepções de arte na educação. HISTEDBR On-line, (35), 141-159.

Vilela, D. S. (2013). Usos e jogos de linguagem na matemática: Diálogo entre filosofia e educação matemática. São Paulo: Livraria da Física

Wittgenstein, L. (1980). Culture and value. Chicago: University of Chicago Press.

Wittgenstein, L. (2009). Investigações filosóficas. Rio de Janeiro: Vozes.

Zimmer, H. (1998). Mitos e símbolos na arte e civilização da Índia. São Paulo: Pallas.

Legislação

Lei de Diretrizes e Bases para o Ensino de 1o e 2o Graus. No. 5.692. (1971). Brasília: Ministério da Educação e da Cultura.

Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional: no 9394/96. (1996). Brasília: Senado Federal.

Parecer do Conselho Nacional de Educação à Federação de Arte-Educadores do Brasil–FAEB. Distrito Federal. Processo n. 23001.000167/2005-89, Parecer CNE/CEB n. 22.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.