Banner Portal
Between Kandinsky, children and body
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Math education
Visual arts
Visuality
Critical research

How to Cite

FLORES, Cláudia Regina. Between Kandinsky, children and body: an exercise of a poor pedagogy. Zetetike, Campinas, SP, v. 23, n. 1, p. 237–252, 2016. DOI: 10.20396/zet.v23i43.8646561. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646561. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article is a text-experience in that the poor pedagogy touched us. From a higher research, which is guided by the question of how the human body art paintings potentiate exercises of mathematical thought, four workshops using Kandinsky paintings were designed, and developed with children of the fifth grade of Elementary School. We consider the set of those workshops as a device that virtualities are released, in which arts paintings and children´s dialogues give way to an exercise of a poor pedagogy. Thus, the objective this article is to exercise with those workshops the concepts of event, experience and critical research, as analytical tool in educational research as far as a pedagogical practice.


https://doi.org/10.20396/zet.v23i43.8646561
PDF (Português (Brasil))

References

Becks-Malorny, U. (2007). Kandinsky. Madrid, Espanha: Taschen. Flores, C. R. (No prelo). Descaminhos: potencialidade da arte com a educação matemática.

Foucault, M. (2007). Microfísica do poder (24a ed.). Rio de Janeiro: Graal.

Kandinsky, W. (2005). Ponto e linha sobre o plano (José Eduardo Rodil, trad.) São Paulo: Martins Fontes.

Kastrup, V. (2012). O funcionamento da atenção no trabalho do cartógrafo. In E. Passos, V. Kastrup, & L. da Escóssia (Orgs.), Pistas do método da cartografia: pesquisa -intervenção e produção de subjetividade (pp. 32-51). Porto Alegre: Sulina.

Kastrup, V., & Barros, R. B. de. (2012). Movimentos-funções do dispositivo na prática da cartografia. In E. Passos, V. Kastrup, & L. da Escóssia (Orgs.), Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade (pp. 76-91). Porto Alegre: Sulina.

Larrosa, J. (1999). Do espírito de criança à criança de espírito. In J. Larrosa (Org.), Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas (2a ed., pp. 45-72). Belo Horizonte: Autêntica.

Larrosa, J. (2011). Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, 19(2), 04-27.

Larrosa, J. (2014). Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica.

Leite, C. D. P. (2011). Infância, experiência e tempo. São Paulo: Cultura Acadêmica.

Masschelein, J. (2008, janeiro/junho). E-ducando o olhar: a necessidade de uma pedagogia pobre. Educação e Realidade, 33(1), 35-48.

Masschelein, J., & Simons, M. (2014). Em defesa da escola: Uma questão pública (2a ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Moraes, J. C. P. de. (2014). Experiências de um corpo em Kandinsky: formas e deformações num passeio com crianças (172 pp.). Dissertação de Mestrado em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.

Passos, E., & Eirado, A. (2012). Cartografia como dissolução do ponto de vista do observador. In E. Passos, V. Kastrup, & Escóssia, L. da. (Orgs.), Pistas do método da cartografia: pesquisa-intervenção e produção de subjetividade (pp.109-130). Porto Alegre: Sulina.

Rancière, J. (2013). O mestre ignorante: cinco lições sobre a emancipação intelectual (3a ed.). Belo Horizonte: Autêntica.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2016 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.