Banner Portal
Math investigation in the classroom
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical investigation
Elementary school
Information processing

How to Cite

GRANDO, Neiva Ignês; BALKE, Marlova Elizabete. Math investigation in the classroom: dealing with information at the elementary level . Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 2, p. 9–35, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i40.8646586. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646586. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research, involving students from 8th grade of elementary school basic education at a
state school in the town of Sertão, north of Rio Grande do Sul, aimed to analyze the potential of the
approach of mathematical investigation in the development of contents of the information processing
block. The analysis tools were records of math classes were developed by one of the researchers in her
role as a teacher. The theoretical basis for the research consists of authors such as Ponte, Vigotski,
Duval, among others, who highlight important aspects for consideration in the classroom. The
development of mathematical research activities allowed instructions in the classroom interactions, which potentialised the appropriation of the concepts of meaning processing, which compose the
content of information dealing of the afore-mentioned school grade. 

https://doi.org/10.20396/zet.v21i40.8646586
PDF (Português (Brasil))

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BUEHRING, R. S.; MORETTI, M. T. Gráficos e tabelas como leitura e registro do mundo: um caminho de ensino para o início da escolaridade. In: GRANDO, N. I. (Org.). Educação matemática: processos de pesquisa no ensino fundamental e médio. Passo Fundo: Ed. Universidade de Passo Fundo; Ijuí: Ed. Unijuí, 2009. p. 15-30.

DEVELAY, M. De l´apprentissage à l´enseignement: pour une épistémologie scolaire. 3. ed. Paris: ESF Éditeur, 1993.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Aprendizagem em matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MORTIMER, E. F. Linguagem e formação de conceitos no ensino de ciências. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000.

PAIS, L. C. Transposição didática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Educação matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: EDUC, 2008. p. 11-48.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

RAUPP, A. D. Educação matemática: processos interativos em situações de jogo no ensino fundamental. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2009.

RIO GRANDE DO SUL. Referenciais Curriculares do Estado do Rio Grande do Sul: matemática e suas tecnologias. Porto Alegre: SE/DP, 2009.

SAVIANI, D. História das idéias pedagógicas no Brasil. Campinas: Autores Associados, 2008.

SILVA, B. A. Contrato didático. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Educação matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. São Paulo: EDUC, 2008. p. 49-75.

SILVA, E. O.; MOREIRA, M.; GRANDO, N. I. O contrato didático e o currículo oculto: um duplo olhar sobre o fazer pedagógico. Zetetiké, Campinas, v. 4, n. 6, p. 9-23, jul./dez. 1996.

VIGOTSKI, L. S. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

VYGOTSKI, L. S. Obras escogidas II: problemas de psicología general. Madrid: Visor Distribuciones, 1993.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.