Banner Portal
Educational practices for the concept of number construction
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Modern mathematics movement
Arithmetic
Primary school

How to Cite

PINHEIRO, Nara Vilma Lima. Educational practices for the concept of number construction: what is written in the documents of Lucília Bechara Sanchez’s archives?. Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 2, p. 59–74, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i40.8646588. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646588. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

This paper presents results of an investigation about pedagogical practices to teach the
concept of number. The work is set during what can be called cognitivist era for Mathematics’ teaching
(1960-1980). The archives of Lucília Bechara Sanchez (APLBS) were used as a research resource to
answer the following question: How does Modern Mathematics Movement (MMM) materialized
proposals to teach the concept of number in the Primary School?

https://doi.org/10.20396/zet.v21i40.8646588
PDF (Português (Brasil))

References

COFRÉ J., A.; TAPIA A., L. Cómo desarrollar el razonamiento lógico matemático. 3. ed. Santiago do Chile: Editorial Universitaria, 2003.

DIENES, Z. P. A Matemática Moderna do ensino primário. Rio de Janeiro: Livros Horizonte, 1967.

DIENES, Z. P. As seis etapas do processo de aprendizagem em matemática. Tradução de Maria Pia Brito de Macedo Charlier e René François Joseph Charlier. São Paulo: EPU. 1986.

DIENES, Z. P. Conjuntos, números e potências: primeiros passos em matemática. 2. ed. São Paulo: EPU, 1974. v. 2.

DIENES, Z. P. O poder da matemática: um estudo da transição da fase construtiva para a analítica do pensamento matemático da criança. São Paulo: EPU, 1975.

DIENES, Z. P.; GAULIN, C.; LUNKENBEIN, D. Un programme de mathématique pour le niveau élementaire (1ère partie). Bulletin de I’A.M.Q., Québec, p. 29-51, automme-hiver, 1969.

DIENES, Z. P.; TELLIER, A. Mathématique vivante. Canadá: Éditions Hurtubise, 1973. Arquivo Pessoal Lucília Bechara. DOC. 374.

FALZETA, R. Use peças no lugar de números. Revista Nova Escola, São Paulo, ano XII, n. 106, p. 24-29, out. 1997. Disponível em: http://www.pead.faced.ufrgs.br/sites/publico/eixo7/didatica/unidade2/materiais_didaticos/montessori_link2.pdf. Acesso em: 23 nov. 2011.

FISCHER, M. C. B. As classes-piloto organizadas pelo GEEMPA: uma experiência de renovação do ensino-aprendizagem no 1o grau, ao tempo da Matemática Moderna. In: CONGRESSO LUSO-BRASILEIRO DE HISTÓRIA DA EDUCAÇÃO, 6., 2006, Uberlândia – MG. Anais...

FRANÇA, D. M. História da Educação Matemática nas séries iniciais: o pioneirismo de Lucília Bechara. Revista de Matemática, Ensino e Cultura – PUCMINAS, Belo Horizonte, Minas Gerais, v. 4, p. 76-87, 2008.

GATTI, B. A.; MELLO, G. N.; BERNARDES, N. M. G. Algumas considerações sobre o treinamento de pessoal do ensino. Cadernos de Pesquisa [online], n. 4, p. 1-52, 1972.

GOMES, A. C. Nas malhas do feitiço: o historiador e os encantos dos Arquivos Privados. Revista Lua Nova – Cedec, São Paulo, n. 21, p. 121-127, 1998.

GUIMARÃES, M. H. Por uma matemática nova nas escolas secundárias – perspectivas e orientações curriculares da Matemática Moderna. In: MATOS, M. J.; VALENTE, W. R. (Org.). A Matemática Moderna nas escolas do Brasil e de Portugal: primeiros estudos. São Paulo: Da Vinci, 2007. p. 21-45.

INTERNATIONAL STUDY GROUP FOR MATHEMATICS LEARNING. Certificado. Arquivo Pessoal Lucília Bechara Sanchez, Doc. 140. Porto Alegre, 1979.

MORGADO, L. M. A. O ensino de Aritmética: perspectiva construtivista. Coimbra: Livraria Almedina, 1993.

SANCHEZ, L. B. Atividades manuscritas. doc. 156 São Paulo, 1978. Arquivo Pessoal Lucília Bechara.

SANCHEZ, L. B. Trabalho desenvolvido na Escola Vera Cruz [São Paulo]. Escola Vera Cruz, 09 fev. 2011. Entrevista não paginada e não publicada.

SANCHEZ, L. B.; FREITAS, R. A. de. São Paulo (Estado) Secretaria da Educação.

Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Projeto de apoio à implantação e implementação à coordenação pedagógica na grande São Paulo. Subsídios para o ensino da matemática na 1a série. São Paulo, 1977.

SOUZA, G. L. Educação Matemática na CENP: um estudo histórico sobre condições institucionais de produção cultural por parte de uma comunidade prática. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual de São Paulo, Campinas, 2005.

VALENTE, W. R. Documentos de professores como fontes para a história da Educação Matemática: o Arquivo Pessoal Euclides Roxo – APER. Zetetiké – Cempem, Faculdade de Educação - Unicamp, Campinas, SP, v. 12, n. 21, p. 35-56, jan./jun. 2004.

VALENTE, W. R. O que é o número? Passado e presente do ensino de matemática para crianças. São Paulo: CNPq, 2010. Projeto de Pesquisa.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.