Banner Portal
Geometry in the Secondary Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Construction of the space
Non-Euclidean geometries
Teaching math

How to Cite

DEBASTIANI, João Neto; NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; FRANCO, Valdeni Soliani. Geometry in the Secondary Education: a study based on Genetic Epistemology. Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 2, p. 75–104, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i40.8646589. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646589. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

Piaget's theory stands in investigating the space construction by the child, including the way
she or he perceives and represents it. According to Piaget and Inhelder, in the field of geometry, first,
the child establishes topological relationships to, later, build both projective and Euclidean relations.
However, according to the Basic Education Curriculum Guidelines for Mathematics in the State of
Paraná, the non-Euclidean geometries are presented to students in an order other than that described by
Piaget. Thus, this study aims to identify how children between eight and twelve mobilize some of the
basic ideas for geometrical concepts construction during resolution of problem situations. We believe that this research will provide framework to confirm the inclusion of non-Euclidean geometries into
Curriculum Guidelines. Our theoretical foundation results from the Theory of Construction of Jean
Piaget and Barbel Inhelder and Conceptual Fields Theory.

https://doi.org/10.20396/zet.v21i40.8646589
PDF (Português (Brasil))

References

BECKER, F. A epistemologia do professor: o cotidiano da escola. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1994.

DEBASTIANI, J. N.; NOGUEIRA, C. M. I.; FRANCO, V. S. A construção do espaço geométrico por crianças entre 03 e 10 anos. Revista UNOPAR Científica Ciências Exatas e Tecnológicas, Londrina, v. 9, n. 1, p. 71-78, nov. 2010.

FACCO, S. R. Conceito de área: uma proposta de ensino-aprendizagem. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP, São Paulo, 2003.

KOBAYASHI, M. C. M. A construção da geometria pela criança. Bauru: EDUSC, 2001.

LOVIS, K. A. Geometria Euclidiana e Geometria Hiperbólica em um ambiente de Geometria Dinâmica: o que pensam e o que sabem os professores. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, 2009.

NOGUEIRA C. M. I. Grandezas e medidas: encaminhamentos metodológicos para as séries iniciais do ensino fundamental. Maringá, EDUEM, 2005. (Coleção Formação de Professores – EAD, n. 22).

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Diretoria de Tecnologias Educacionais. Diretrizes Curriculares da Educação Básica do Paraná: Matemática. Curitiba, 2008.

PIAGET, J. A construção do real na criança. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.

PIAGET, J. Introduccion a la epistemologia genetica (El pensamiento matemático). Buenos Aires: Paidos, 1975.

PIAGET, J. Psicologia e epistemologia: por uma teoria do conhecimento. Rio de Janeiro, RJ: Forense Universitária, 1973.

PIAGET, J.; INHELDER, B. A representação do espaço na criança. Porto Alegre: Artes Médicas, 1993.

PIAGET, J.; INHELDER, B.; SZEMINSKA, A. The child ́s conception of geometry. New York: Harper Torchbook, 1960.

SANTOS, T. S. A inclusão das geometrias não-euclidianas no currículo da Educação Básica. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, Paraná, 2009.

VERGNAUD, G. Teoria dos campos conceituais. Recherches en Didáctique dês Mathématiques, Grenoble, v. 10, n. 23, 1990.

WADSWORTH, B. J. Piaget para o professor da pré-escola e 1º grau. São Paulo: Pioneira, 1984.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.