Banner Portal
Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Solidarity economy
Mathematics education
Ethnomathematics
Women carpenters

How to Cite

MENEGHETTI, Renata Cristina Geromel; DALTOSO JUNIOR, Sérgio Luiz. Ethnomathematics in the context of enterprises in solidarity economy: the case of a women carpenter’s group . Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 53–76, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i39.8646598. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646598. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper focuses on Mathematics Education in the context of Education in
Solidarity Economy. The aim is to understand some aspects of the Ethnomathematics of a
women carpenter’s group of a rural settlement, characterized as an enterprise in Solidarity
Economy. Conceiving that Mathematics is an activity intrinsic to the development of our
daily tasks, we attempt to consider mathematical situations to which this group related during
production process in the joinery to observe which concepts are used and how these are
applied. The investigation follows a qualitative approach: case study. Data were collected
through participant observation, unstructured interview and documental analysis. This
research points out the Ethnomathematics Program as a possibility for educational work in
this kind of group, since in this program Mathematics is dealt considering its context,
respecting cultural and social interests of specific groups.

https://doi.org/10.20396/zet.v21i39.8646598
PDF (Português (Brasil))

References

AUSUBEL, D. P. et al. Psicologia educacional. Rio de Janeiro: Interamericana, 1978. 625p.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradução de Maria J. Alvarez, Sara B. Santos e Telmo M. Baptista. Porto (Portugal): Porto Editora, 1994.

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. Educação popular. São Paulo: Brasiliense, 1986.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria Nacional de Economia Solidária. Atlas da Economia Solidária no Brasil 2005. Brasília: MTE, SENAES, 2006a.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Secretaria Nacional de Economia Solidária (Senaes). I Oficina Nacional de Formação/Educação em Economia Solidária: documento final. Brasília: MET, SENAES, SPPE, DEQ, 2006b.

CHIZZOTTI, A. Pesquisa qualitativa em ciências humanas e sociais. Petrópolis: Vozes, 2006.

D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria à prática. Campinas: Papirus, 2001a.

D’AMBROSIO, U. Ethomathematics and its place in the history and pedagogy of mathematics. For the Learning of Mathematics, Edmonton (Canadá), ano 5, n. 1, p. 44-48, 1985.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001b.

D’AMBROSIO, U. Etnometodologia, etnomatemática, transdisciplinaridade: embasamentos crítico-filosóficos comuns e tendências atuais. Pesquisa Qualitativa, Rio Claro, SP, ano 1, n. 1, p. 155-167, 2005.

FERREIRA, E. S. “Desencantamento do mundo”: estaria a Etnomatemática contribuindo para ele? In: CONGRESSO BRASILEIRO DE ETNOMATEMÁTICA, 3., 2008, Niterói. Anais... Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2008.

GAIGER, L. I. (Org.) Sentidos e experiências da economia solidária no Brasil. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2004.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. São Paulo: Atlas, 2006.

KNIJNIK, G. Educação matemática, exclusão social e política do conhecimento. Bolema, Rio Claro, SP, ano 14, n. 16, p. 12-28, 2001.

KNIJNIK, G. Um outro mundo é possível, também no campo educativo. Quadrante, Lisboa, ano 1, n. 11, p. 61-65, 2002.

MATOS, J. F. Educação Matemática e cidadania. Quadrante, Lisboa, ano 1, n. 11, p. 1-6, 2002.

MOREIRA, M. A. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1999.

SHOCKEY, T. L. Etnomatemática de uma classe profissional: cirurgiões cardiovasculares. Bolema, Rio Claro, SP, ano 15, n. 17, p. 1-19, 2002.

SINGER, P. Introdução à Economia Solidária. São Paulo: Fundação Perseu Abramo, 2002.

SINGER, P.; SOUZA, A. R. A Economia Solidária do Brasil – a autogestão como resposta ao desemprego. São Paulo: Contexto, 2000.

SKOVSMOSE, O.; VALERO, P. Quebrando a neutralidade política: o compromisso crítico entre a educação matemática e a democracia. Quadrante, Lisboa, ano 1, n. 11, p. 7-28, 2002.

VARGAS, S. Migração, diversidade cultural e educação de jovens e adultos no Brasil. Educação & Realidade – Faculdade de Educação, UFRGS, Porto Alegre, v. 28, n. 1, p. 113-131, jan./jun. 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.