Banner Portal
Negotiations of didactical contract in the transition from natural language to algebraic language and equation solving on the 8th year of elementary school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Didactical contract
Natural language and algebraic language
Equation 1rst degree

How to Cite

ALMEIDA, Fernando Emilio Leite de; LIMA, Anna Paula de Avelar Brito. Negotiations of didactical contract in the transition from natural language to algebraic language and equation solving on the 8th year of elementary school . Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 77–102, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i39.8646599. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646599. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper presents some results of a Master's thesis that aimed to
examine how a didactical contract is established in the relationship between teacher
and students. This study focus on the 8th grade of Elementary School, when algebra
knowledge is involved, especially regarding the transition from natural language to
algebraic language and solving equation. As our reference, we study the French
influence of Mathematics Didactics to analyze teaching and the phenomena that
emerge in this context, particularly the Didactic Contract. Results show that the
didactic contract examined in the transition from natural language to algebraic
language is not negotiated more effectively; therefore, the emphasis is on solving
equations, favoring the inverse operation. Teachers participating in the study believed
that the equation writing should follow the same order as written in natural language,
and that the problem in natural language brings important keywords for resolution.

https://doi.org/10.20396/zet.v21i39.8646599
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, F. E. L. O contrato didático na passagem da linguagem natural para a linguagem algébrica e na resolução da equação na 7o série do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado)–Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE, Recife, 2009.

ALMOULOUD, S. A. Fundamentos da Didática da Matemática. Curitiba: Editora UFPR, 2007. p. 217.

ANDRÉ, R. C. M. Investigando a transição da linguagem natural para a linguagem algébrica: o equacionamento de enunciados de problemas à luz dos registros de representação semiótica. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, 2007.

BRASIL. Ministério da Educação. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília, Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2006. v. 2, 135p.

BRITO LIMA, A. P. A.; ALMEIDA, F. E. L. O contrato didático na sala de aula de Matemática: negociações na introdução à Álgebra na 7a Série do Ensino Fundamental. In: BRITO LIMA, A. P. A. et al. (Org.). Pesquisas em fenômenos didáticos: alguns cenários. Recife: EDUFRPE, 2010. p. 97-113.

BRITO MENEZES, A. P. A. Contrato didático e transposição didática: inter-relações entre os fenômenos didáticos na iniciação à Álgebra na 6a série do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado) – Universidade Federal de Pernambuco - UFPE, Recife, 2006.

BROUSSEAU, G. Fondements e méthodes de la didactique des mathématiques. Recherche en Didactique des Mathématiques, Grenoble, v. 7, n. 2, p. 33-115, 1986.

BROUSSEAU, G. Fundamentos e métodos da Didática da Matemática. In: BRUN, J. (Org.). Didáctica das Matemáticas. Tradução de Maria José Figueredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996a. p. 35-111.

BROUSSEAU, G. Introdução ao estudo da Teoria das Situações Didáticas: conteúdos e métodos de ensino / Guy Brousseau. Tradução de Camila Bogea. Apresentação de Benedito Antonio da Silva. Consultoria Tecnica de José Carlos Miguel. São Paulo: Ática, 2008.

BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: PARRA, C. (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996b. p. 48-72.

CHARNAY, R. Aprendendo (com) a resolução de problemas. In: PARRA, C. (Org.). Didática da Matemática: Reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Arte Médicas, 1996. p. 36-47.

CHEVALLARD, Y.; BOSCH, M.; GASCÓN, J. Estudar matemáticas: o elo perdido entre o ensino e a aprendizagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 2001.

D’AMORE, B. Elementos de didática da matemática. Tradução de Maria Cristina Bonomi. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2007.

ROCHA FALCÃO, J. T. Da A álgebra como ferramenta de representação e resolução de problemas. In: SCHLIEMANN, A. D. et al. Estudos em Psicologia da Educação Matemática. Recife: Ed. Universitária da UFPE, 1997. p. 85-107.

DA ROCHA FALCÃO, J. T. Psicologia da Educação Matemática: uma introdução. 1. reimp. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

GÁLVEZ, G. A Didática da Matemática. In: PARRA, C. (Org.). Didática da Matemática: Reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Arte Médicas, 1996. p. 26-35.

JONNAERT, P. À propos du contrat didactique! Cahiers de Recherche en Éducation – Centre de Ressources Pédagogiques, Sherbrooke, Canadá, v. 1, n. 2, p. 195-234, 1994.

JONNAERT, P.; BORGHT, C. Criar condições para aprender: o socioconstrutivismo na formação de professores. Tradução de Fátima Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

KIERAN, C. Duas abordagens diferentes entre os participantes em álgebra. In: COXFORD, F.; SHULTE, A. P. (Org.) As idéias da álgebra. Tradução de Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995. p. 104-110.

LOCHHEAD. J; MESTRE, J. P. Das palavras à álgebra: corrigindo concepções erradas. In: COXFORD, F.; SHULTE, A. P. (Org.) As idéias da álgebra. Tradução de Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995. p. 144-154.

MARGOLINAS, C. De l’importance du vrai et du faux dans la classe de mathématiques. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1993.

SCHUBAUER-LEONI, M. L. Le contrat didactique dans une approche psychosociale des situations d’enseignement. Interactions Didactiques, Gèneve, n. 8, p. 63-75, 1988.

SILVA, B. A. Contrato didático. In: MACHADO, S. D. A. (Org.). Educação Matemática: uma (nova) introdução. 3. ed. rev. São Paulo: EDUC. 2008. p. 49-75.

USISKIN, Z. Concepções sobre a álgebra da escola média e utilização das variáveis. In: COXFORD, F.; SHULTE, A. P. (Org.) As idéias da álgebra. Tradução de Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995. p. 9-22.

VERGNAUD, G.; CORTES, A. Introducing Algebra to "Low-level" Eighth and Nineth graders. Proceedings of the Xth International Conference of Psychology of Mathematics Education. London, 1986. p. 319-324.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.