Banner Portal
The participation of history and in Mathematics teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
History of mathematics
Historical reconstruction
Historiography
History in the mathematics teaching

How to Cite

BARBOSA, Línlya Natássia Sachs Camerlengo de; SILVA, Marcos Rodrigues da. The participation of history and in Mathematics teaching: historiographical and pedagogical points of view. Zetetike, Campinas, SP, v. 21, n. 1, p. 103–120, 2014. DOI: 10.20396/zet.v21i39.8646600. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646600. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

Several authors from the areas of Mathematics Education and Science
Teaching have pointed out that the History of Mathematics and Sciences in general
should be incorporated to the teachings of specific contents of those areas. Here we
shall present some argumentation defended by those authors, carefully analyzing
them. Having done that, we intend to present a reflection on the participation of
History in teaching according to two distinct points of view: the historiographical
and the pedagogical. Finally, we shall indicate some agreements and disagreements among authors so as to explicit problems and difficulties regarding the participation
of History in teaching so that, when and if it happens, it will not be defended in a
rather naïve and irresponsible way. 

https://doi.org/10.20396/zet.v21i39.8646600
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, L. N. S. C. Uma reconstrução histórico-filosófica do surgimento das geometrias não euclidianas. 2011. 68p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2011.

BARKER, S. T. Filosofia da Matemática. Tradução de L. Hegenberg e O. Silveira da Mota. Rio de Janeiro: Zahar, 1969.

D’AMBROSIO, U. A História da Matemática: questões historiográficas e políticas e reflexos na Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 1999. p. 97-115.

D’AMBROSIO, U. A interface entre História e Matemática: uma visão histórico-pedagógica. In: FOSSA, J. A. (Org.). Facetas do diamante: ensaios sobre Educação Matemática e História da Matemática. Rio Claro: SBHMat, 2000. p. 241-271.

D’AMBROSIO, U. Tendências historiográficas na história da ciência. In: ALFONSO-GOLDFARB, A. M.; BELTRAN, M. H. R. (Org.). Escrevendo a História da Ciência: tendências, propostas e discussões historiográficas. São Paulo: EDUC/Livraria Editora da Física, 2004. p. 165-200.

HOUAISS, A. Houaiss eletrônico. Rio de Janeiro: Objetiva, 2009. CD-ROM.

KRAGH, H. Introdução à historiografia da Ciência. Porto: Porto Editora, 2002.

LENOIR, T. Instituindo a ciência: a produção cultural das disciplinas científicas. Tradução de Alessandro Zir. São Leopoldo: Editora UNISINOS, 2003.

MARTINS, A. F. P. História e filosofia da ciência no ensino: há muitas pedras nesse caminho... Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 24, n. 1, p. 112-131, 2007.

MATTHEWS, M. R. História, Filosofia e ensino de Ciências: a tendência atual de reaproximação. Tradução de Claudia Mesquita de Andrade. Caderno Catarinense de Ensino de Física, Florianópolis, v. 12, n. 3, p. 164-214, 1995.

MAYR, E. O desenvolvimento do pensamento biológico: diversidade, evolução e herança. Tradução de Ivo Martinazzo. Brasília: UNB, 1998.

MIGUEL, A. Três estudos sobre História e Educação Matemática. 1993. 274 p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1993.

MIGUEL, A.; MIORIM, M. A. História na Educação Matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

OLIVEIRA, V. D. R. B. As dificuldades da contextualização pela história da Ciência no ensino de Biologia: o episódio da dupla-hélice do DNA. 2009. 97 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2009.

SANTOS, C. H. V. História e filosofia da ciência nos livros didáticos do Ensino Médio: análise do conteúdo sobre a origem da vida. 2006. 105 p. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Educação Matemática) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2006.

SCHAFF, A. (1971) História e verdade. Tradução de Maria Paula Duarte. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

SIU, M.-K. “No, I don’t use history of mathematics in my class. Why?”. In: FURINGHETTI, F.; KAIJSER, S.; TZANAKIS, C. (Ed.). Proceedings of HPM 2004 & ESU 4. Iraklion, Greece: University of Crete, 2006. p. 268-277.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.