Banner Portal
Teaching Mathematics in the 17th Century
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History
Education
Mathematics

How to Cite

BRITO, Arlete de Jesus. Teaching Mathematics in the 17th Century: between religion and political-economical disputes . Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 2, p. 11–35, 2013. DOI: 10.20396/zet.v20i38.8646608. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646608. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

In this paper, we have highlighted the changes in mathematics education and teaching in the
first half of the seventeenth century, in the Protestant context of that period. These changes were
essential for the diffusion of the new science in place and they were related to the development of
trading and industry, to the rise of the bourgeoisie and to this class opposition to the discourses of the
scholastic group and the nobilities’ lifestyles.

https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646608
PDF (Português (Brasil))

References

BACON, F. Nova Atlântida. Tradução de José Aluysio Reis de Andrade. São Paulo: Abril Cultural, 1979a. (Coleção Os pensadores). 33 Zetetiké – FE/Unicamp – v. 20, n. 38 – jul/dez 2012

BACON, F. Novum Organum. Tradução de José Aluysio Reis de Andrade. São Paulo: Abril Cultural, 1979b. (Coleção Os pensadores).

BACON, F. O progresso do conhecimento. Tradução de Raul Fiker. São Paulo: Editora UNESP, 2006.

BIBLIA DE REFERÊNCIA THOMPSON. 3. impressão. São Paulo, 1994. 1.750 p.

BOYER, C. História da matemática. Tradução de Elza Gomide. São Paulo: Edgard Blücher, 1991.

BRITO, A. J. A história da matemática na obra Geografia Geral de Bernhard Varenio. Zetetiké, Campinas, v. 14, n. 26, p. 89-102, jul./dez. 2006a.

BRITO, A. J. A mathematica na obra de Isidoro de Sevilha. Tese (Doutorado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1999. 150 p.

BRITO, A. J. Geometrias não-euclidianas: um estudo histórico-pedagógico. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1995. 187p.

BRITO, A. J. O estudo de um manual de ensino de matemática: o livro Geografia Geral. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA (SIPEM), 3., 11 a 14 de outubro de 2006, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: SBEM, 2006b. p. 1-13.

BRITO, A. J.; SHUBRING, G. Varenius e o conhecimento matemático do século XVII. Ciência e educação, v.15, n. 1, p. 139-154, 2009.

BURKE, P. História e teoria social. Tradução de Klauss Brandini Gerrhardt e Roneide Venâncio Majer. São Paulo: Editora UNESP, 2002. 275p.

BURKE, P. Uma história social do conhecimento: de Gutenberg a Diderot. Tradução de Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. 241p.

CALEPINO, A. Dictionarium in quo restituendo atque exornando haec praestitimus. Venetiis: In: Aedibus Manutianis, 1573. 985p.

CAMBI, F. História da pedagogia. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP, 1999. 701p.

CAPEL, H. Varenio: Geografia general. Barcelona: Ediciones de la Universidad de Barcelona, 1974.

CHARLE, C.; VERGER, J. História das universidades. São Paulo: Editora UNESP, 1996. 131p. CHARTIER, R. A história cultural entre práticas e representações. Tradução de Maria Manuela Carvalho. Lisboa: Difel, 1988. 244p.

COMENIUS, J. A. Didática Magna. Tradução de Joaquim Ferreira Gomes. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1957. 525p.

CORMACK, L. The commerce of utility: teaching mathematical geography in early modern England. Science & Education – Springer, n. 15, p. 305-322, 2006.

DICKSON, D. R. The Tessara of Antilia: utopian brotherhoods & secret societies in early seventeenth century. Leiden: Brill, 1998. 293p. ELSNER, B. (Ed.). Joachim Jungius’ Geometria empírica und Rei-kunst. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2004. 183 p.

ELSNER, B.; ROTHKEGEL, M. (Org.). Der Briefwechsel des Joachim Jungius. 1. ed. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 2005.

EUTINER LANDESBIBLIOTHEK. Matrícula de Varenius em Konigsberg. Documento mapa 07, p. 39.

EUTINER LANDESBIBLIOTHEK. Matrícula de Varenius no Gymnasium de Hamburg. Documento mapa 22, p. 33.

EUTINER LANDESBIBLIOTHEK. Pharmaco-Therapeutisch Laboratorium da Universidade de Amsterdam, de 01/03/1929 a Carl Rorbach. Mapa 26, p. 12.

EVANS, R. J. W. Learned societies in Germany in the seventeenth century. European Studies Review – Sage Publications, v. 7, n. 1, p. 129-151, jan. 1977.

FOGEL, M. Memoriae Joachimi Jungii, mathematici summi ceteraqve incomparabilis philosophi. Hamburg: Typis Jocobi Rebenlini, 1657.

GORCEIX, B. A Bíblia dos Rosa-Cruzes: versão e comentários das três primeiras obras rosa-cruzianas (1614 – 1615 – 1616). Tradução de Frederico Pessoa de Barros. São Paulo: Pensamento, 1993.

HELVETICUS, C.; JUNGIUS, J. Von der Didactica oder Lehrkunst Wolfgangi Ratichii. Magdeburg: Gebrucht bey Wendelin Pohln, 1621.

HUTIN, S. A história da alquimia. Tradução de Charles Marie Antoine Bouéry. São Paulo: MM, 1972.

ISIDORO. Etimologías. Versão espanhola de Jose O. Reta e Manuel A. M. Casquero. Introdução geral de M. C. D. Diaz. Madrid: BAC, 1983. v. I e II. Edição bilíngue latim-espanhol.

JUNGIUS, J. Disputationes Hamburgenses. Göttingen: Vandenhoeck & Ruprecht, 1988. p. 114-133.

JUNGIUS, J. Geometria Empírica. Rostock [?], 1630. 95p. JUNGIUS, J. Über Den Propädeutischen Nutzen Der Mathematik Für Das Studium Der Philosophie: Rede, gehalten am 19 März 1629 beim Antritt des Rektorates in Hamburg. Edição bilíngue latimalemão. In: MEYER, A. (Ed.) Festschrift der Hamburgischen Universität: Beiträge zur JungiusForschung. Hamburg: Paul Hartung Verlag, 1629.

MALCOLM, N.; STEDALL, J. John Pell (1611 – 1685) and his correspondence with Sir Charles Cavendish: the mental world of an early modern mathematician. 1. ed. Oxford: Oxford University Press, 2005. 657p.

MILTON, J. Paraíso Perdido. Rio de Janeiro: W. M. Jackson Inc., 1956. 281p.

MILTON, J. Tractate of education. Glasgow: R. Urie & Company, 1746.

MORAN, B. T. The alchemical word of the german court: occult philosophy and chemical medicine in the circle of Moritz of Hessen (1572-1632). 1. ed. Stuttgart: Franz Steiner Verlag, 1991. 193 p.

MORUS, T. A utopia. Tradução de Luís de Andrade. São Paulo: Atena, 1956.

NUTTON, V. Qui magni Galeni doctrinam in re medica primus revocavit – Matteo Corti und der Galenismus im medizinischen Unterricht der Renaissance. In KEIL, G.; ROSSI, P. A ciência e a filosofia dos modernos. Tradução de Álvaro Lorencini. São Paulo: Editora UNESP, 1992.

SCHNEIDER, H. Morsius und sein Kreis. Lübeck: Otto-Quitzow-Verlag, 1929. 120 p.

SCHUBRING, G. A Framework for comparing transmission process of Mathematics to the Americas. Revista Brasileira de História da Matemática, v. 2, n. 3, p. 45-63, 2002a.

SCHUBRING, G. Aspetti istituzionali della matematica. In: PETRUCCIOLI, S. (Ed.) Storia della scienza: L’età dei Lumi. Estratto dal volume VI. Roma: Instituto della Enciclopédia italiana/Fondata da Giovanni Treccani, 2002b. p. 366-380.

SCHUBRING, G. Reforma e contra-reforma na matemática – o papel dos jesuítas. Perspectivas da Educação Matemática, v. 1, n. 2, p. 23-38, 2008.

STRUIK, D. J. História concisa da matemática. Tradução de João C. S. Guerreiro. Lisboa: Gradiva, 1989. 360 p.

THOMPSON, E. H. Andrea, J. V. Cristianopolis. Kluwer Academic, 1999.

THORNDIKE, L. A history of Magic and experimental science. 1. ed. Nova York; London: Columbia University Press, 1958. v. VII, 695 p.

VARENIUS, B. Disputatio medica de Febri in Genere. Presidência de Arnoldi Vannii. Leiden, 1642.

VARENIUS, B. Med. D. Geographia Generalis: In qua affectiones generales Telluris explicantur, Summâ curâ quam plurimis in locis emendata, & XXXIII Schematibus novis, ære incisis, unà cum Tabb. aliquot quæ desiderabantur aucta et illustrata. Cantabrigiæ: Dickinson, 1672. 562 p.

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Pioneira, 1987. 87 p.

WHITE, H. Method and Ideology in Intellectual History: The case of Henry Adams. In: Lacapra, D.; KAPLAN, S. (Ed.). Modern European Intellectual History – reappraisals & new perspectives. Ithaca: Cornell University Press, 1987. p. 280-310.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.