Banner Portal
Mathematics education and financial education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Context
Finance education
ENEF

How to Cite

HOFMANN, Ruth Margareth; MORO, Maria Lucia Faria. Mathematics education and financial education: ENEF perspectives . Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 2, p. 37–54, 2013. DOI: 10.20396/zet.v20i38.8646609. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646609. Acesso em: 11 may. 2024.

Abstract

Given the recent implementation of the National Strategy for Financial Education (ENEF),
this paper aims to reflect on the didactic and conceptual potential interfaces between Mathematics
Education (ME) and Finance Education (FE) within the discussion about solving mathematical
problems inside and outside the school. First, the antagonistic relationship between school mathematics
and everyday mathematics is characterized. Then, the dichotomy between school and out of school
learning is explored; the relationship between context, concepts and mathematical problem solving is
assessed; and finally, EF is presented as a current development of ME. As a conclusion, one of the
possible ways to promote the (re)conciliation between school and everyday life in ME could include
narrowing down and improving its relationship with FE, a particularly relevant strategy in the
development of applied mathematics skills in the everyday practices of students.

https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646609
PDF (Português (Brasil))

References

ACIOLY-RÉGNIER, N. M. Competências “matemáticas”: a análise de aspectos conceituais e da dimensão sociocultural dos conceitos. In: BRITO, M. R. F. (Org.) Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2006.

BESSOT, A.; H., F.; JULLIEN, P., KUNTZMANN, J. Uma hora com Piaget (A propósito do ensino da matemática). In: PARRAT, S.; TRYPHON, A. (Org.). Sobre a Pedagogia: Jean Piaget. p. 223-241. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998.

BRASIL. Vida e dinheiro. Educação financeira nas escolas. 2010a. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/EducacaoFinanceira/Default.aspx. Acesso em: 30 ago. 2010.

BRASIL. Vida e dinheiro. Instituições envolvidas. 2010b. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/Instituicoes/Default.aspx. Acesso em: 30 ago. 2010.

BRASIL. Vida e dinheiro. O que é ENEF. 2010c. Disponível em: http://www.vidaedinheiro.gov.br/Enef/Default.aspx. Acesso em: 30 ago. 2010.

CARRAHER, T. N.; CARRAHER, D. W.; SCHLIEMANN, A. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1995.

CCSF – Comité Consultatif du Secteur Financier. L’éducation financière et l’école: Rapport 2008-2009. Disponível em: http://www.banquefrance.fr/ccsf/fr/telechar/publications/rapport_annuel_2008_2009/CCSF_2008-09_Sommaire.pdf. Acesso em: 30 ago. 2010.

D’AMBROSIO, U. Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática. São Paulo: Summus, 1986.

D’AMBROSIO, U. Educação matemática: da teoria à pratica. Campinas: Papirus, 1997.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1990.

DELVAL, J. Aprender na vida e aprender na escola. Porto Alegre: Artmed, 2001.

DELVAL, J. Introdução à prática do método clínico: descobrindo o pensamento das crianças. Porto Alegre: Artmed, 2002.

FERREIRO, E.; URE, I. Cálculo com dinheiro em situação inflacionária. In: FERREIRO, E. (Org.) Alfabetização em processo. São Paulo: Cortez,1986.

FRANCHI, A. Situações multiplicativas: diferentes situações e suas inter-relações. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE PSICOLOGIA DA EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 1., 2001, SBEM, Curitiba. Anais… Curitiba: UFPR, PUCPR, Universidade Tuiuti do Paraná, 2001.

FREUDENTHAL, H. Mathematics as an educational task. Dordrecht: D. Reidel, 1973.

IEFP – L’institut pour l’éducation financière du public. Pour une education financière a l’ecole. 2009. Disponível em: Acesso em: 30 ago. 2010.

LAHIRE, B. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.

MCINTOSH, A; REYS, B. J.; REYS, R. E. A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, Fredericton, NB, Canada, v. 3, n. 12, nov. 1992.

NAF – New America Foundation. Public policy ideas to improve financial education and help consumers make wise financial decisions. 2007. Disponível em: Acesso em: 30 ago. 2010.

NUNES, T.; LIGHT, P.; MASON, J. Tools for thought the measurement of length and area. Learning and Instruction, v. 3, p. 39-54, 1993.

NZNFL - New Zealand Network for Financial Literacy. Definitions: financial literacy. Disponível em: Acesso em: 30 ago. 2010.

OCDE – Organisation de Coopération et de Developpement Économiques. Projet d’educacion financière de l’ OCDE: contexte et mise en application. 2009. Disponível em: http://www.oecd.org/document/23/0,3343,fr_2649_15251491_25713194_1_1_1_1,00.html. Acesso em: 30 ago. 2010.

SERASA. Indicador Serasa Experian de Inadimplência do Consumidor. Disponível em: http://www.serasaexperian.com.br/release/indicadores/ftp/inad_pf.zip. Acesso em: 19 ago. 2010.

SKOVSMOSE, O. Aphorism and critical mathematics education. For the Learning of Mathematics, Fredericton, NB, Canada, v. 20, n. 1, p. 2-8, 2000a.

SKOVSMOSE, O. Cenários para investigação. Bolema, Rio Claro, n. 14, p. 66-91, 2000b.

SKOVSMOSE, O. Educação matemática crítica: a questão da democracia. Campinas: Papirus, 2001.

SPINILLO, A. G. O sentido de número e sua importância na educação matemática. In: BRITO, M. R. F. (Org.) Solução de problemas e a matemática escolar. Campinas: Alínea, 2006.

VERGNAUD, G. La théorie de champs conceptuels. Recherches en Didactique de Mathématiques, Grenoble, França, v. 10, n. 2-3, p. 133-170,1990.

VERGNAUD, G. L'enfant, la mathématique et la réalité. Berne: Peter Lang, 1981.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.