Banner Portal
A systemic analysis, focusing on Teacher-Student-Content in a discourse of Mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Dynamic system
Mathematics teaching
Learning

How to Cite

COSTA, Eveline Vieira. A systemic analysis, focusing on Teacher-Student-Content in a discourse of Mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 2, p. 89–109, 2013. DOI: 10.20396/zet.v20i38.8646612. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646612. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

: This work shows how we can consider the teacher, students and content as a dynamic system.
We understand that these three elements mutually impact each other through time, acting one upon
another. A micro analysis was conducted, where the chronological time was our parameter; and a macro
analysis was made, in which the time of learning was considered. We have used the operational term
episode, in order to characterize different relationships between these elements. The objects of the study
consisted of three randomly selected regular 7th grade classes with students of a public school in the
metropolitan area of Recife, with their math teacher. As a result of this methodology, we have found
three possible patterns of communication in a classroom: explanation; problematization; and internalization.
We have also been able to characterize the fragment analyzed in this paper as highly related to
problematization.

https://doi.org/10.20396/zet.v20i38.8646612
PDF (Português (Brasil))

References

ATKINSON, J.; HERITAGE, J. (Org.). Structures of social action: Studies in conversation analysis.Cambridge, UK: Cambridge University Press, 1984.

BACHELARD, G. A filosofia do não. São Paulo: Abril, 1978. (Coleção Os pensadores).

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. São Paulo: Contraponto, 1996.

BACHELARD, G. O racionalismo aplicado. Rio de Janeiro: Zahar, 1977.

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

BAKHTIN, M. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1995.

BAKHTIN, M. The dialogical imagination. Austin: University of Texas Press, 1981.

BROUSSEAU, G. Os diferentes papéis do professor. In: GALVEZ, G. et al. (Org.). Didática da Matemática: reflexões psicopedagógicas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

COSTA, E. V. Comparação entre duas sequências didáticas sobre ensino introdutório de álgebra. Revista SBEM-SP, v. 13, n. 15, 2011.

COSTA, E. V. Dialogando com o saber matemático em sala de aula. Revista Educação: Teoria e Prática, v. 22, n. 41, p. 124-144, 2012.

COSTA, E. V. Um estudo de álgebra elementar com balança de dois pratos. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 23, n. 3, p. 456-465, 2010.

COSTA, E.V.; SANTA-CLARA, A. Apropriação como produção coletiva na atividade e internalização como resultado desta atividade: um exemplo de álgebra elementar na sala de aula. Submetido.

IMENES, L. M; LELLIS, M. Matemática. São Paulo: Scipione, 1997.

LEITÃO, S. Analyzing changes in view during argumentation: a quest for method. Forum Qualitative Social Research, Alemanha, v. 2, n. 3, 2001. On line. Disponível em: http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/907/1982 .

LEITÃO, S. Contribuições dos estudos contemporâneos da argumentação a uma análise psicológica de processos de construção de conhecimento em sala de aula. Arquivos Brasileiros de Psicologia, Rio de Janeiro, v. 51, n. 4, p. 91-109, 1999.

LEITÃO, S. The potential of argument in knowledge building. Human Development, California, USA, v. 43, n. 6, p. 332-360, 2000.

LEVINSON, S. C. Pragmatics. New York, USA: Cambridge University Press, 1983.

LEWIS, M. D. The promise of dynamic systems approaches for an integrated account of human development. Child Development, v.71, n. 1, p. 36-43, 2000.

LYRA, M. C. D. P. Desenvolvimento de um sistema de relações historicamente construído: contribuições da comunicação no início da vida. Reflexão e Crítica, v. 13, n. 2, p. 257-268, 2000.

LYRA, M. C. D. P. Reflections on the dynamics of meaning making: communication process at the beginning of life. In: LYRA, M. C. D. P; VALSINER, J. (Org.). Construction of psychological processes in interpersonal communication. London: Ablex Publishing Corporation, 1998.

MARKOVÀ, I. Introduction. In: MARKOVÀ, I.; FOPPA, K. (Org.). The dynamics of dialogue. Nova Iorque: Springer-Verlag, 1990. p. 1-22.

SILVERMAN, K. Interpreting qualitative data: methods for analyzing talk, text and interation. London, UK: SAGE Publications, 1993.

THELEN, E; SMITH, L.B. A dynamic systems approach to the development of cognition and action. Cambridge, MA: The MIT Press, 1995.

VALSINER, J. Irreversibility of time and the construction of historical developmental psychology. Mind, Culture, and Activity, v.1, n. 1-2, p. 25-42, 1994.

VAN GEERT, P. Dynamic systems approaches and modeling of developmental processes. In: VALSINER, J.; CONOLLY, K. J. (Ed.). Handbook of developmental psychology. London: Sage, 2003. p. 640- 672.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1984.

VYGOTSKY, L. S. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.