Abstract
This article presents an experience with a group of teachers of early Elementary school,
dealing with their own processes of learning mathematical concepts. Realizing a few conceptual gaps,
these teachers engaged in university partnerships, so that, in a collective and continuous reframing of
concepts, they could have a classroom practice which emphasized the construction process and not
simply a conceptual reproduction. The study has enabled the setting of a learning chat network, which
shows that there is no more room for accommodations or sameness in the classroom. The group has
become a collective intelligence, one that assumes the responsibility for teachers’ training and practice,
with authority and autonomy.
References
ALVES, R. Conversas com quem gosta de ensinar. São Paulo: Cortez, 1984.
BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC, 1998.
COLL, C.; VALLS, E. A aprendizagem e o ensino dos procedimentos. In: COLL et al. Conteúdos na reforma: ensino e aprendizagem de conceitos, procedimentos e atitudes. Porto Alegre: ArtMed, 2000.
ECHEVERRÍA, M. P. P.; POZO, J. I. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, J. I. A solução de problemas: aprender a resolver, resolver para aprender. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
FREIRE, P. Educação e mudança. 16. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE, P.; SHOR, I. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
HOFFMANN, J. M. L. Avaliação mediadora: uma prática em construção da pré-escola à universidade. Porto Alegre: Mediação, 2004.
KAMII, C. A criança e o número: implicação educacionalista da teoria de Piaget. Campinas, SP: Papirus, 1991.
KAMII, C. Desvendando a aritmética - Implicações da teoria de Piaget. Campinas: Papirus, 1995.
LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. A. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: Editora Pedagógica e Universitária, 1986.
MATURANA, H. Biologia do amar e do conhecer para a formação humana. Humanitates – Centro de Ciências de Educação e Humanidades, Universidade Católica de Brasília, Brasília, v. 1, n. 2, nov. 2004. Disponível em: http://www.humanitates.ucb.br/2/entrevista.html. Acesso em: 22 dez. 2009.
MATURANA, H. Cognição, ciência e vida cotidiana. Belo Horizonte: UFMG, 2001.
MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 1998. Disponível em: http://turismotactico.org/proyecto_pologaraia/wp-content/uploads/2008/01/emociones.pdf. Acesso em: 22 dez. 2009.
MATURANA, H. Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte: UFMG, 2005.
MATURANA, H.; VARELA, F. A árvore do conhecimento - As bases biológicas do conhecimento humano. Campinas: Psy, 1995; São Paulo: Palas Athena, 2004.
MATURANA, H.; VERDEN-ZÖLLER, G. Amar e brincar: fundamentos esquecidos do humano. São Paulo: Palas Athena, 2004.
MIORIM, M. A. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998.
PIAGET, J. A imagem mental na criança. Tradução de António Couto Soares. Porto: Civilização, 1977.
POZO, J. I. A solução de problemas. Porto Alegre: Artmed, 1998.
POZO, J. I. Estratégias de aprendizagem. In: COLL, C.; PALACIOS, J.; MARCHESI, A. (Org.) Desenvolvimento psicológico e educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. v. 2.
POZO, J. I.; CRESPO, M. A. G. A aprendizagem e o ensino de ciências. Tradução de Naila Freitas. 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
SMOLE, K. S.; DINIZ, M. I. (Org.) Ler, escrever e resolver problemas: habilidades básicas para aprender Matemática. Porto Alegre: Artmed, 2001.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. 8. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.
VASCONCELLOS, C. Avaliação: concepção dialética-libertadora do processo de avaliação escolar. São Paulo: Libertad, 1993. (Cadernos Pedagógicos do Libertad, v. 3).
ZABALA. A. A prática educativa. Porto Alegre: Artmed, 1999.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática