Banner Portal
A proposal for the study of Probability concepts at high school
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Probability
Games
Education
Problem solving

How to Cite

LOPES, José Marcos; TEODORO, João Vitor; REZENDE, Josiane de Carvalho. A proposal for the study of Probability concepts at high school . Zetetike, Campinas, SP, v. 19, n. 2, p. 75–93, 2012. DOI: 10.20396/zet.v19i36.8646626. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646626. Acesso em: 17 aug. 2024.

Abstract

This paper reports the results of an investigation that examined whether the use of games
associated to the problem solving methodology can contribute to the teaching and learning of basic
probability concepts. The research was carried out in four classrooms of the second year of high school
at a public school from the countryside of the state of São Paulo. The results indicate that the use of
this teaching proposal can help the learning process and make lessons more pleasant and participative
for the students. The students in turn become active participants in the development of their own
knowledge.

https://doi.org/10.20396/zet.v19i36.8646626
PDF (Português (Brasil))

References

BATANERO, C. Significados de la probabilidad en la educación secundaria. Revista Latinoamericana de Investigacion en Matematica Educativa, México, v. 8, n. 3, p.247-263, nov. 2005.

BATANERO, C. Razonamiento probabilístico en la vida cotidiana: un desafío educativo. In: FLORES, P.; LUPIÁÑEZ, J. (Ed.). Investigación en el aula de matemática. Estadística y Azar. Granada: Sociedad de Educación Matemática Thales, 2006. CD ROM.

BATANERO, C.; GODINO, J. D.; NAVARRO-PELAYO, V. Combinatorial Reasoning and its Assessment. In: GAL, I.; GARFIELD, J. B. (Ed.). The assessment challenge in statistics education. IOS Press, 1997. Disponível em: www.stat.auckland. ac.nz/~iase/publications/assessbkref. Acesso em: 20 fev. 2009.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. São Paulo: IME-USP, 2004.

CARVALHO, D. L.; OLIVEIRA, P. C. Quatro concepções de probabilidade manifestadas por alunos ingressantes na licenciatura em matemática: clássica, frequentista, subjetiva e formal. In: REUNIÃO ANUAL DA ANPEd, 25., 2002, Caxambu. Anais... Caxambu: Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, 2002. 1 CD.

CORBALÁN, F. Juegos matemáticos para secundaria y bachillerato. Madrid: Editorial Síntesis, 2002.

COUTINHO, C. Q. S. Introduction aux situations aléatoires dès le collège: de la modélisation à la simulation d’expériences de Bernoulli dans l’environnement informatique Cabri-géomètre II. 2001. 330f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Université Joseph Fourier, Grenoble I, França.

GODINO, J. D.; BATANERO, C.; CAÑIZARES, M. J. Azar y probabilidad. Madrid: Editorial Síntesis, 1996.

GRANDO, R. C. Concepções quanto ao uso de jogos no ensino de matemática. Revista de Educação Matemática, São Paulo: SBEM-SP, v. 10, n. 12, p. 43-50, 2007.

HURTADO, N. H.; COSTA, J. F. S. A probabilidade no ensino médio: a importância dos jogos como ferramenta didática. In: CONFERÊNCIA INTERNACIONAL “EXPERIÊNCIAS E EXPECTATIVAS DO ENSINO DE ESTATÍSTICA – DESAFIOS PARA O SÉCULO XXI”, 1999, Florianópolis. Anais... Florianópolis, 1999.

LOPES, C. A. E. O conhecimento profissional dos professores e suas relações com estatística e probabilidade na educação infantil. 2003. 281f. Tese (Doutorado em Educação: Educação Matemática) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas.

LOPES, C. A. E. A estatística e a probabilidade na educação básica e a formação dos educadores matemáticos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lindóia. Anais... Curitiba: SBEM, 2006.

MOURA, M. O. O jogo e a construção do conhecimento matemático. São Paulo: FDE, 1992. (Série Ideias, 10).

MOURA, M. O. A séria busca no jogo: do lúdico na matemática. Educação Matemática em Revista – SBEM, São Paulo, n. 3, p. 17-24, 2. sem. 1994.

NCTM. Principles and Standards for School Mathematics. Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics, 1989.

POLYA, G. A. A arte de resolver problemas. Rio de Janeiro: Interciência, 1978.

SCHUH, F. The Master Book of Mathematical Recreations. New York: Dover Publications, 1968.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Caderno do professor: matemática. São Paulo: SEE, 2008. (Ensino Médio, 2ª série, 3º bimestre).

VAN de WALLE, J. A. Matemática no ensino fundamental: formação de professores e aplicação em sala de aula. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.