Banner Portal
Who wants to be a mathematics teacher?
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Teacher education
Prospective teacher education
Mathematics schoolteacher
Teacher profile

How to Cite

MOREIRA, Plinio C.; FERREIRA, Emília B.; JORDANE, Alex; NÓBRIGA, Jorge Cássio C.; FISCHER, Maria Cecília B.; SILVEIRA, Everaldo; BORBA, Marcelo C. Who wants to be a mathematics teacher? . Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 1, p. 11–33, 2012. DOI: 10.20396/zet.v20i37.8646634. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646634. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

: In this article we report on a study whose purpose was to identify the profile of prospective
mathematics teachers. The subjects of the study were 664 students that entered teacher education
programs in 19 Brazilian universities in 10 different states in the years of 2008, 2009 and 2010. A
questionnaire with 27 questions was used to collect data concerning socioeconomic status, schooling
and the decision to enter the university to prepare to be a mathematics teacher. The results point to the
following elements of the profile, among others: the prospective mathematics teachers are young,
single, studied in public schools, chose the mathematics teaching field attracted more by mathematics
than by teaching, come from families with a family income of less than 5 minimum salaries a month
and are ascending to an educational level higher than that of their parents.

https://doi.org/10.20396/zet.v20i37.8646634
PDF (Português (Brasil))

References

APEOC. Análise comparativa salarial: professores das redes estaduais no Brasil. 2010. Disponível em: http://www.apeoc.org.br/extra/pesquisa.salarial.apeoc.pdf. Acesso em: 15 set. 2012.

BEDINELLI, T. SP dá 92 licenças por dia para docente com problema emocional. Folha de S. Paulo, São Paulo, 11 out. 2010. Cotidiano. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/fsp/cotidian/ff1110201015.html. Acesso em: 15 set. 2012

BIGATON, R. A. S. Perfil de professores da Educação Básica e análise multidimensional. 2003. Disponível em: http://biblioteca.universia.net/html_bura/ficha/params/id/5114216.html. Acesso em: 15 set. 2012.

BRASIL. Estatísticas dos professores no Brasil. Ministério da Educação/INEP. 2003. Disponível em: http://www.publicacoes.inep.gov.br/arquivos/%7BEE8D1C64-3C24-4A1B-9B37-53CC0C1120B2%7D_ESTAT_PROFESSORES_BRASIL.pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

BRASIL. Escassez de professores no Ensino Médio: Propostas estruturais e emergenciais. CNE/ CEB. 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/escassez1.pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Referenciais para o Exame Nacional de Ingresso na Carreira Docente. Documento para Consulta Pública. 2010. Disponível em: http://consultaexamedocente.inep.gov.br/publico/download/Referenciais_para_o_Exame_Nacional _de_Ingresso_na_Carreira_Docente.pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

DIEESE. Perfil dos professores da rede privada de ensino em Goiás. Goiânia. 2002. Disponível em: http://www.dieese.org.br/esp/profgoias.pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

GASPARINI, S. M.; BARRETO, S. M.; ASSUNÇÃO, A. A. O professor, as condições de trabalho e os efeitos sobre sua saúde. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 2, p. 189-199, 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v31n2/a03v31n2.pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

GATTI, B. A. Formação de professores: características e problemas. Educação e Sociedade, Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, 2010.

GATTI, B. A.; BARRETO, E. S. S. Professores: aspectos de sua profissionalização, formação e valorização social. Relatório de Pesquisa, DF: Unesco, 2009. Disponível em: http://www.google.com.br/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&frm=1&source=web&cd=1&ved=0CCUQF jAA&url=http%3A%2F%2Fwww.cee.mt.gov.br%2FDowload%2520Material%2FCODISE%2FFormac ao%2520de%2520Professores.ppt&ei=qZJXUPK1L8HU0gGkrYFo&usg=AFQjCNHfPYQLpzSvk8pr owzesb49BMwUmw&sig2=VPEl6gnaWRK3kuOVM-y69Q. Acesso em: 17 set. 2012.

GATTI, B. A.; TARTUCE, G. L. B. P.; NUNES, M. M. R.; ALMEIDA, P. C. A. Atratividade da carreira docente no Brasil. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2009. Disponível em: http://www.fvc.org.br/estudos-e-pesquisas/2009/atratividade-carreira-docente-530689.shtml. Acesso em: 17 set. 2012.

JANTSCH, E. M.; NEHRING, C. M. Caracterizando um grupo de licenciandos em matemática. 2003. Disponível em: http://miltonborba.org/CD/Interdisciplinaridade/Encontro_Gaucho_Ed_Matem/cientificos/CC25. pdf. Acesso em: 17 set. 2012.

LORTIE, D. C. Schoolteacher: a sociological study. The University of Chicago Press: Chicago, 1975.

MORICONI, G.; MARCONI, N. Os salários dos professores públicos são atrativos no Brasil? In: ENCONTRO NACIONAL DE ECONOMIA, 35., de 4 a 7 de dezembro de 2007, Recife, PE, 2007.

NADAL, B. G.; BRANDALISE, M. A. T. Identidade dos docentes em formação: quem são os futuros professores de matemática? Olhar de professor, Ponta Grossa, v. 8, n. 2, p. 65-75, 2005.

PASSOS, M. M. Ser professor de matemática e a reconstrução da subjetividade: estudo realizado com alunos do primeiro ano do curso de matemática da Universidade Estadual de Londrina. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2004.

SAMPAIO, M. M. F.; MARIN, A. J. Precarização do trabalho docente e seus efeitos sobre as práticas curriculares. Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 89, p. 1203-1225, 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br/revista/rev/rev89.html. Acesso em: 17 set. 2012.

SILVA, M. E. P. Por que sofrem os professores? Estudos e Pesquisas em Psicologia – UERJ, Rio de Janeiro, ano 6, n. 1, p.89-98, 2006.

SINDICATO DOS PROFESSORES DO ENSINO OFICIAL DO ESTADO DE SÃO PAULO – APEOESP. Saúde e condições de trabalho. 2010. Disponível em: http://www.apeoesp.org.br/publicacoes/saude-dos-professores/saude-dos-professores-e-a-qualidadedo-ensino/. Acesso em: 17 set. 2012.

UNESCO. O perfil dos professores brasileiros: o que fazem, o que pensam, o que almejam... São Paulo: UNESCO Brasil; Moderna; Instituto Paulo Montenegro; INEP/MEC, 2004. Disponível em: http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=14587. Acesso em: 17 set. 2012.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.