Banner Portal
The philosophical discourse weaving the threads of school mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Identity
Philosophical discourse
Subject
Power-knowledge

How to Cite

FONSECA, Márcia Souza da. The philosophical discourse weaving the threads of school mathematics . Zetetike, Campinas, SP, v. 20, n. 1, p. 101–112, 2012. DOI: 10.20396/zet.v20i37.8646638. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646638. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

This paper results of studies of texts by Plato, Aristotle and Descartes. Based in concepts
developed by Michel Foucault, it has sought to examine how such philosophical discourses/practices
have built and build, in western culture, meanings and identities around school mathematics knowledge
and the schooled subject, structuring forms of thought about what mathematics is, as well as defining
the borders as to who can and who can not think and act mathematically, thus contributing to the
legitimation of a modern rationality. For such, the philosophical discourse is approached to two
curricular facts: the Movement of Modern Mathematics and the National Curricular Parameters (PCN)
for the area of mathematics.

https://doi.org/10.20396/zet.v20i37.8646638
PDF (Português (Brasil))

References

ARISTÓTELES. Metafísica. Porto Alegre: Globo, 1969.

BÚRIGO, E. Z. O movimento da matemática moderna no Brasil: estudo da ação e do pensamento de educadores matemáticos nos anos 60. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 1989.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental: documento introdutório. Versão preliminar, novembro de 1995.

BRASIL. Parâmetros curriculares nacionais para o ensino fundamental: documento temas transversais. Disponível em: http://www.mec.gov.br/sef/estrut2/pcn/pdf/livro081.pdf. Acesso em: mar. 2003.

CERVANTES, M. S. El ingenioso hidalgo Don Quijote de La Mancha. Barcelona: Salvat, s/d, 2T.

DESCARTES, R. Discurso do método. São Paulo: Martin Claret, 2000.

DIAZ, E. Los limites de la ciencia. Disponível em: http://www.estherdiaz.com. Acesso em: set. 2004.

FOUCAULT, M. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1981.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1989.

GARGANI, Aldo. La fricción del pensamiento. In: La secularización de la filosofía. Barcelona: Gedisa Editorial, 1994.

PLATÃO. A república: livro V. São Paulo: Editora Universidade de Brasília, 1989.

SILVA, T. T. Documentos de identidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.