Banner Portal
Some remarks on language and how language works in mathematics classrooms
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Language
Model of the semantic fields
Wittgensteinian “games of language”

How to Cite

GARNICA, Antonio Vicente Marafioti; PINTO, Thiago Pedro. Some remarks on language and how language works in mathematics classrooms . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 207–244, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646654. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646654. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The main goal of this work is to build a sketch on how language is
used in mathematics classrooms. We specifically try to understand how teachers
use language in order to share meanings with their students. We initially
present our main intentions, summarizing some studies that are close to our purposes. The two theoretical frameworks which support our study – the Model
of Semantic Fields and the Wittgensteinian “games of language” – are then
presented and discussed about their similarities and distinctions. Our empirical
data are some classroom activities recorded and turned into “clips”. Such clips
were transcribed and our analysis was based on these transcriptions. Data
analysis – developed according to our theoretical framework – allowed us to build
the so-called “events” and, then, comment on some understandings on how
language can be used in mathematics classrooms. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646654
PDF (Português (Brasil))

References

CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein: Linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 1998.

COSTA, C. F. Filosofia da linguagem. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2003.

DANYLUK, O. S. Um estudo sobre o significado da alfabetização matemática.1988. Dissertação. (Mestrado em Educação Matemática) – Unesp, Rio Claro, 1988.

DAVIS, P. J.; HERSH, R. A experiência matemática. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1985.

FLORES, C. R. Registros de representação semiótica em matemática: história, epistemologia, aprendizagem. Bolema. Rio Claro, n. 26, p. 77-102, 2006.

FRADE, C.; BORGES, O. The tacit-explicit dimension of the learning of Mathematics: an investigation. International Journal of Science and Mathematics Education, 2006.

GOTTSCHALK, C. M. C. A construção e transmissão do conhecimento matemático sob uma perspectiva wittgensteiniana. Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 75-96, jan./abr. 2008.

JULIO, R. S. Uma leitura da produção de significados matemáticos e nãomatemáticos para ”dimensão”.2007. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Unesp, Rio Claro, 2007.

LINS, R. C. Por que discutir teoria do conhecimento é relevante para a Educação Matemática. In: BICUDO, M. A. V. Pesquisa em Educação Matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Unesp, 1999.

LINS, R. C. e GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

LURIA, A. R. Pensamento e linguagem. Porto Alegre: Artes Médicas, 1987.

MACHADO, N. J. Matemática e língua materna: análise de uma impregnação mútua. São Paulo: Cortez, 1993.

MARQUES, E. Wittgenstein e o Tractatus. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

MENEZES, L. Matemática, linguagem e comunicação. Porfmat99. 1999. Lisboa, Portugal. Disponível em: http://www.ipv.pt/millenium/20_ect3.html. Último acesso em: set./ 2007.

SANTOS, C. R. dos. As influências da linguagem e da comunicação no ensino-aprendizagem da matemática. 1995. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) - Unesp, Rio Claro, 1995.

SANTOS, V. de M. Linguagens e comunicação na aula de matemática. In: LOPES, C. A. E.; NACARATO, A. M. Escritas e leituras na Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

SANTOS, L. M. dos. Produção de significados para objetos de aprendizagem: de autores e leitores para a Educação Matemática. 2007. Dissertação (Mestrado em Educação) - UFPR, 2007.

SCUCUGLIA, R. A investigação do teorema fundamental do cálculo com calculadoras gráficas. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Unesp, Rio Claro, 2006.

SILVA, A. M. Sobre a dinâmica da produção de significados para a matemática. 2003. Tese (Doutorado em Educação Matemática) - Unesp, Rio Claro, 2003.

USISKIN, Z. Mathematics as a language. Communication in Mathematics. New York: NCTM, 1996.

VILELA, D. S. Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. 2007. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – FE/Unicamp, 2007.

WITTGENSTEIN, L. Tractatus logico-philosophicus. São Paulo: Cia Editora Nacional/Edusp, 1968.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 1999.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.