Banner Portal
These abominable and wonderful math teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Subjectivity
Mathematics representations
Mathematics teachers

How to Cite

ANDRADE, Eliane Righi de. These abominable and wonderful math teachers. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 325–344, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646656. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646656. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

This paper is aimed at relating mathematical representations which
emerge from some young interviewees’ speeches, to their subject constitution, in
order to reflect on the interference of these representations in their subjectivity
and in their way of conceiving mathematics. Based on a discourse perspective,
related to some Foucaultian language studies and psychoanalytic concepts, we
search for the articulation among those representations, practices and the
subjectivity. Analyzing the interviewees’ utterances, we can notice that
mathematics is generally conceived as an academic subject, associated with its
teaching and learning process at school and also with the teachers that are responsible for this subject in regular education. Mathematics representations
can be related to a utilitarian conception of learning and to a subject’s desire for
knowledge as well.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646656
PDF (Português (Brasil))

References

COHEN, J. A cultura dos monstros: sete teses. In: Silva, T. T. da. Pedagogia dos monstros. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

DERRIDA, J. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2004 [1967].

ELIA, L. O conceito de sujeito. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.

FERREIRA, A. B. de H. Novo dicionário Aurélio. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.

FINK, B. O sujeito lacaniano: entre a linguagem e o gozo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998 [1995].

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2001 [1976].

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 8. ed. São Paulo: Loyola, 2002 [1971].

FOUCAULT, M. Ditos e escritos V. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004a.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Editora Forense Universitária. 2004b [1969].

FREUD, S. O estranho. In: Ed. Standard Bras.,v XVII. Rio de Janeiro: Imago, 1996 [1919].

HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, T. T. da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000 [1996].

LACAN, J. Seminário 9 - A identificação. 1961-1962. Inédito.

LEBRUN, J. P. Um mundo sem limite. Rio de Janeiro: Companhia de Freud, 2004 [2001].

MORAES, M. R. S. Materna/estrangeira: o que Freud fez da língua. 1999. Tese (Doutorado) – Instituto de Estudos da Linguagem – Unicamp, Campinas.

MORAES, M. R. S. Notas sobre as lições 3 e 4 do seminário de Jacques Lacan – A identificação. Literal, Campinas, n. 7, 2004.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.