Banner Portal
Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Mathematics textbook
History of mathematics
Symbolical forms
Depth hermeneutics

How to Cite

GOMES, Marcos Luis. Cultural practices for the mobilization of mathematics history in high school textbooks . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646658. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646658. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The objective of this work is to study cultural practices of mobilization
of Mathematics History. Those practices are accomplished by authors of
mathematics textbooks for High School students. Moreover, those practices are considered here as symbolic forms and their study is based on an hermeneutics
analysis. Three types of documental sources have been crossed: first, collections
of textbooks of National Program of Textbook to High School 2005 (PNLEM);
second, interviews with the authors; third, comments published on PNLEM
catalog related to these Mathematics textbooks. The hermeneutic analysis
brought about a personalized interpretation of the semiotics patterns used by
some authors of mathematics textbooks in the sense of establishing a dialogue
with mathematics history. Doing so, the mathematics history would integrate
the contents of the mathematics textbooks for High School. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646658
PDF (Português (Brasil))

References

BIANCHI, Maria Isabel Zanutto. Uma reflexão sobre a presença da história da matemática nos livros didáticos.2004. Dissertação (Mestrado) - ICGE/Unesp.

BRASIL. Catálogo do Programa Nacional do Livro Didático para o Ensino Médio (PNLEM): Matemática. Brasília: MEC, SEMTEC, FNDE, 2004.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Brasília, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio. Brasília: MEC, INEP, 1999.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

GOMES, Marcos L. As práticas culturais de mobilização de história da matemática em livros didáticos destinados ao Ensino Médio. Dissertação. 2008. (Mestrado) – Faculdade de Educação - Unicamp, Campinas.

MENDEZ, Mário Castillo. O livro e a educação: aspectos políticos da produção do livro didático. In: BARBOSA, Raquel L. L. (Org.). Formação de educadores: desafios e persperctivas. São Paulo: Editora Unesp, 2003. p. 57-70.

MIGUEL, Antonio; MIORIM, Maria Ângela. História na educação matemática: propostas e desafios. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MIORIM, Maria Ângela. A introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998.

THOMPSON, John B. Ideologia e cultura moderna: teoria social crítica na era dos meios de comunicação de massa. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995.

VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e história: algumas relações e implicações pedagógicas.1995. Dissertação (Mestrado em Educação). Faculdade de Educação - USP, São Paulo.

VIANNA, Carlos Roberto. Vidas e circunstância na educação matemática. 2000. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação - USP, São Paulo.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.