Banner Portal
Language games, discursive practices and truth production
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Language games
Truth games
Pedagogical practice
Discourse of mathematical education
Constitution of teacher and student subjects

How to Cite

BELLO, Samuel Edmundo Lopez. Language games, discursive practices and truth production: contributions to contemporary (mathematical) education . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 545–588, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646662. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646662. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper is intended at examining some possibilities that the socalled ‘post-structuralist theorizations’ have brought to the field of contemporary
philosophy, particularly those concerning the constitutive role of language in
social practices and relationships, as well as the exercise of power in the
production of truths, knowledges, and subjects. Thus, based on Wittgenstein’s
notions of language games, and on Foucault’s notions of discursive practice,
power-knowledge, and truth games, intertwined with some of Nietzsche’s ideas,
this article discusses some understandings of Mathematics and pedagogical
practice as ruled activities, the production of knowledges and truths as an
exercise of power, and the constitution/production of education subjects:
teacher and student. These understandings and their problematizations have
been brought to this analysis due to their importance in the ways of saying and
seeing contemporary (mathematical) education.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646662
PDF (Português (Brasil))

References

ARAGÓN, D. T. R. Formação continuada de professores de Matemática: espaço de possibilidades para produzir formas de resistência docente. 2009. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

BAMPI, L. Efeitos de poder e verdade do discurso da Educação Matemática. Educação e Realidade. Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 115-143, jan./jun. 1999.

BAMPI, L. Governo etnomatemático: tecnologias do multiculturalismo. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2003.

BECKER, F. O sujeito do conhecimento – contribuições da epistemologia genética. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 73- 88, jan./jun. 1999.

BELLO, S. E. L. Etnomatemática: um outro olhar, mais uma possibilidade. In: Encontro Brasileiro de Etnomatemática, 3., 2008, Universidade Federal Fluminense, Niterói. Anais...Niterói, 2008.

BELLO, S. E. L.; LONGO, F. Etnomatemática: uma analítica discursiva dos seus enunciados. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 10., Universidade Federal da Bahia, Salvador. Anais... Salvador, 2010.

BELLO, S. E. L.; MAZZEI, L. D. leitura, escrita e argumentação na Educação Matemática do Ensino Médio: possibilidade de constituição de significados matemáticos. In: PEREIRA, N. M.; SHÄFER, N. O.; LÓPEZ BELLO, S. E. (Org.). Ler e escrever: compromisso no Ensino Médio. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2008. p. 261-273.

BELLO, S. E. L.; MIGUEL, A. (Org.). I Seminário de Aforismos em Educação, Linguagens e Práticas Culturais. In: BELLO, S. E. L. Relatório de Pesquisa. Campinas (SP): Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Departamento de Ensino e Práticas Culturais (DEPRAC), 2008.

BIRMAN, J. Jogando com a verdade: uma leitura de Foucault. PHYSIS: Revista de Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, p. 301-324, 2002.

BLOMMAERT, J. Contexto é como crítica. In: SIGNORINI, I. (Org.). Situar a lingua[gem]. São Paulo: Parábola, 2008. p. 91-115.

CONDÉ, M. L. L. Wittgenstein: linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 1998.

DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault: uma trajetória filosófica. Para além do estruturalismo e da hermenêutica. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FISCHER, R. M. Foucault e o desejável conhecimento do sujeito. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 24, n. 1, p. 39-59, jan./jun. 1999.

FISCHER, R. M. Foucault e a análise do discurso em Educação. Cadernos de Pesquisa, n. 114, p. 197-223, nov. 2001.

FOUCAULT, M. Verdade e poder. In: FOCAULT, M. Microfísica do poder. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988a.

FOUCAULT, M. Sobre a história da sexualidade. In: FOCAULT, M. Microfísica do poder. 7. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988b.

FOUCAULT, M. Qu'est-ce que la critique? Critique et Aufklärung. Bulletin de la Société française de philosophie, v. 82, nº 2, p. 35-63, avr./juin 1990 (Conferência proferida em 27 de maio de 1978). Tradução de Gabriela Lafetá Borges e revisão de Wanderson Flor do Nascimento. Disponível em: . Acesso em: 26 maio 2010.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. A arqueologia do saber. 7. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2004.

FOUCAULT, M. A escrita de si. In: FOUCAULT, M. Ditos e escritos. Ética, política e sexualidade. 2. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006. v. 5.

FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. 4. ed. Rio de Janeiro: NAU, 2008ª.

FOUCAULT, M. Tecnologias del yo. In: FOUCAULT, M.: Tecnologias del yo y otros textos afines. Buenos Aires: Paidós Ibérica, 2008b.

FOUCAULT, M. História da sexualidade 2: o uso dos prazeres. 12. ed. Rio de Janeiro: Graal, 2008c.

GLOCK, H. Dicionário Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

GOTTSCHALK, C. A natureza do conhecimento matemático sob a perspectiva de Wittgenstein: algumas implicações educacionais. Cad. Hist. Fil. Ci., Campinas, série 3, v. 14, n. 2, p. 305-334, jul.-dez. 2004.

HEUSER, E. M. D. No rastro da filosofia da diferença. In: SKLIAR, C. (Org.). Derrida e Educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

KNIJNIK, G.; WANDERER, F. “A vida deles é uma matemática”: regimes de verdade sobre a educação matemática de adultos no campo. Educação UNISINOS, v. 10, n. 1, jan./abr. 2006. São Leopoldo: UNISINOS.

LAVE, J. A selvageria da mente domesticada. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 46, p. 109-134, out. 1996.

LARROSA, J. Tecnologias do eu e Educação. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 35-86.

LENZI, G. S. Prática de ensino em educação matemática: a constituição das práticas pedagógicas de futuros professores de matemática. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

LOGUERCIO, R. de Q.; PINO, J. C. Os discursos produtores da identidade docente. Ciência e Educação, v. 9, n. 1,p. 17-26, 2003.

MIGUEL, A. Áreas e subáreas do conhecimento, vínculos epistemológicos: o GT de Educação matemática da ANPED. Revista Brasileira de Educação, v. 13, n. 38, p. 387-396, maio/ago. 2008.

MIGUEL, A.; GARNICA, A. V.; D´AMBROSIO, U. et al. A educação matemática: breve histórico, ações implementadas e questões sobre sua disciplinarização. In: Revista Brasileira de Educação, Campinas, n. 27. p. 70-93, 2004.

MIGUEL, A.; VILELA, D. S. Práticas escolares de mobilização de cultura matemática. In: Cadernos Cedes, Campinas, v. 28, n. 74, p. 97-120, jan./abr. 2008.

NALLI, M. A. G. Sobre o conceito foucaultiano de discurso. In: ORLANDI, L. B. (Org.). A diferença. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2005. p. 151-169.

NASCIMENTO, E. Texto, textualidade, contexto. In: SIGNORINI, I. (Org.). (Re) discutir texto, gênero e discurso. São Paulo: Parábola Editorial, 2008. p. 109-131.

NIETZSCHE, F. A gaia ciência. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

NIETZSCHE, F. A vontade de poder. Tradução de Marcos Sinésio Pereira e Francisco José Dias de Moraes. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

SANTOS, S. A. Experiências narradas no ciberespaço: um olhar para as formas de se pensar e ser professora que ensina matemática. Porto Alegre, 2009. 123 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2009.

SANTOS, S.; BELLO, Samuel E. L.. O ‘eu’ profesora que ensina matemática: constituindo a docência através de narrativas. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, 10., Universidade Federal da Bahia, Salvador. Anais... Salvador, 2010.

SILVA, T. T. O adeus às metanarrativas. In: SILVA, Tomaz Tadeu (Org.). O sujeito da Educação: estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994. p. 247-258.

SILVA, T. T. Dr. Nietzsche, Curriculista – com uma pequena ajuda do professor Deleuze. In: SILVA, T. T.; CORAZZA, S. M. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 35 – 57.

THEO, T. The critique to Psychology: from Kant to post-colonial theory. NY, USA: Springer Science & Business Media, Inc., 2005.

UBERTI, L. Estudos pós-estruturalistas: entre aporias e contra-sensos? Educação e Realidade, v. 31, n. 2, p. 95-116, jul./dez. 2006.

UBERTI, L. Escola cidadã: dos perigos de sujeição à verdade. 2007. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul.

VEIGA-NETO, A. Nietzsche e Wittgenstein: alavancas para pensar a diferença e a Pedagogia. In: GALLO, S.; SOUZA, R. M. de. (Org.). Educação do preconceito: ensaios sobre poder e resistência. Campinas, SP: Alínea, 2004. p. 131-146.

VEIGA-NETO, A. Foucault e Educação. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

VEIGA-NETO, A.; LOPES, M. C. Identidade, cultura e semelhanças de família: as contribuições da virada lingüística. In: BIZARRO, R. (Org.). Eu e o outro: estudos multidisciplinares sobre identidade, diversidade e práticas culturais. Porto: Areal , 2007.

WALKERDINE, V. Diferença, cognição e educação matemática. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. de. (Org.) Etnomatemática: currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2004. p. 109-123.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. 4. ed. Bragança Paulista: Editora Universitária São Francisco; Petrópolis: Vozes, 2005a.

WITTGENSTEIN, L. Observações filosóficas. São Paulo: Loyola, 2005b.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.