Banner Portal
Marks of argumentation in texts written by children
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Writing
Argumentation
Portuguese teaching

How to Cite

RIOLFI, Claudia Rosa; COSTA, Renata de Oliveira. Marks of argumentation in texts written by children. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 295–324, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646666. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646666. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This work, whose corpus consists of fifty-four manuscripts, examines
the strategies used by seven- and eight-year-old students in order to persuade
the addressees established in the texts. Its aim was to investigate the children’s
possibility of being gradually more successful when persuading in written texts.
Nine students were asked to write six texts in which the use of arguments and linguistic marks of argumentation were presupposed. The analysis pointed out
that, after one year, some relevant changes occurred: a) expansion of the texts;
b) replacement of freehand drawings for words; c) use of more efficient
arguments; d) gradual increase in the use of the linguistics marks of
argumentation; e) appropriate use of argumentative operators in order to
organize the texts; and f) occurrence of implied information. It was indicated that
children are already able to take advantage of linguistic strategies in order to
persuade the addressees established in their texts. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646666
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, A. Tarefas de leitura e concepção de texto expositivo pela criança de terceira série. Dissertação (Mestrado) — Instituto de Estudos da Linguagem da UNICAMP, Campinas, 1990.

AGUIAR, H. A capacidade de argumentação nos alunos de 5ª e 6ª séries. In: Congresso Nacional de Linguística E Filologia (CNLF), ago. 2005, Rio de Janeiro. Cadernos do... Rio de Janeiro, 2005. v. IX, n.10.

DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.

DUCROT, O. Argumentação e “topoi” argumentativos. In: GUIMARÃES, E. (Org.). História e sentido na linguagem. Campinas: Pontes, 1989.

GERALDI, J. W. Portos de passagem. 4. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

GUIMARÃES, E. Texto e argumentação: um estudo de conjunções do português. Campinas: Pontes, 1987.

KOCH, I. A interação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 2003.

KOCH, I. Argumentação e linguagem. 11. ed. São Paulo: Cortez, 2008.

PERELMAN, C.; OLBRECHTS-TYTECA, L. Tratado da argumentação: a nova retórica. Tradução de Maria Ermantina Galvão G. Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

RIOLFI, C. R.; IGREJA, S. G. Ensinar a escrever no Ensino Médio: cadê a dissertação? Educação e Pesquisa — USP, São Paulo, v. 36, p. 311-324, 2010. Impresso.

ROSSI-LANDI, F. A linguagem como trabalho e como mercado. São Paulo: Difer, 1985.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria Estadual da Educação. Orientações curriculares para o Ensino Fundamental I. São Paulo, 2007.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.