Banner Portal
The different social positions in the teacher-student relationship
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social positions
Asymmetry of power
Class participation and discourse in mathematics classes

How to Cite

CARRIÃO, Airton. The different social positions in the teacher-student relationship. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 17–48, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646667. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646667. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

: This paper discusses how power is organized, distributes and reveals
itself in the discursive interaction in mathematics classes. With this intention,
we analyzed an episode in which the teacher and students discussed the
solution to a problem. The analysis was performed in a Bakhtinian perspective,
considering that all discursive production is social. We also utilized the ideas of
Bourdieu to discuss the distribution and maintenance of power. The difference
in participation in classroom interaction, due to the asymmetry of power,
directly implies the success or failure at school. The continuing strength of this differentiation in a long period of time may result in the exclusion or
marginalization of students who have greater difficulties in the schooling
process. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646667
PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail/VOLOSHINOV V Marxismo e Filosofia da Linguagem. 6ª ed. São Paulo: Ed. Hucitec, 1992.

BAKHTIN, Mikhail Estética da Criação Verbal. 2a ed. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. Miceli, S. org. 5ª ed. São Paulo: Ed. Perspectiva, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Coisas Ditas. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1990.

BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas lingüísticas. In: ORTIZ, R. Pierre Bourdieu. Coleção Grandes Cientistas Sociais. São Paulo: Ática, 199417

CANDELA, Antonia. Student’s power in classroom discourse. Linguistics and Education, nº 10(2), p. 139-163, 1999.

CARRIÃO, Airton. Marcas do discurso da matemática escolar: uma investigação sobre as interações discursivas nas aulas do ensino médio. Belo Horizonte: Faculdade de Educação da UFMG, 2008. (Tese de doutorado).

CEREJA, William. Significação e tema. In. BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitoschave (org). São Paulo: Contexto, 2005.

DIJK, Teun A. V. Cognição, discurso e interação. 6ª ed. São Paulo: Ed. Contexto, 2004.

FORMAN, E. A. e ANSELL, E. The multiple voices of a mathematics classroom community. Educational Studies in Mathematics, 46, 115–142, 2001.

HICKS, Deborah. Discourse, Learning and schooling. Cambridge: Cambridge Uiversity Press, 1996.

LAHIRE, B. Homem plural: os determinantes da ação. Petrópolis: Vozes, 2002.

LAPLANE, Adriana L. F. Interações e silêncio na sala de aula. Cadernos Cedes, ano XX, n. 50, p. 55 – 69, abril de 2000.

MARTINHO, Maria H. e PONTE, João P. Comunicação na sala de aula de Matemática: Práticas e reflexão de uma professora de Matemática. XVI Seminário de Investigação em Educação Matemática. Évora – Portugal, 7 e 8 nov 2005.

MONTEIRO, Marco A. A. SANTOS, Daniella A. TEIXEIRA, Odete P. B. Caracterizando a autoria no discurso em sala de aula. Investigações em Ensino de Ciências. V12(2), p.205-225, 2007.

MORTIMER, Eduardo F. e SCOTT, Phil. A atividade discursiva nas salas de aula de ciências: uma ferramenta sociocultural para analisar e planejar o ensino. Investigações em ensino de ciências. Revista on-line. Porto Alegre Vol. 7, N. 3, dezembro de 2002.

POWELL, Arthur; FRANCISCO, John M.; MAHER, Carolyn A. Uma abordagem à análise de dados de vídeo para investigar o desenvolvimento de idéias e raciocínios matemáticos de estudantes. Bolema, Rio Claro, ano 17, n. 21, p. 81- 140, 2004.

ROJO, Roxane H.R. Gêneros do discurso e gêneros textuais: questões teóricas e aplicadas. 2002 (inédito).

SFARD, Anna. Challenging Discourse. In CHRONAKI, Anna e CHRISTIANSEN, Iben M. Challenging perspectives on mathematics classoroom comunication. Connecticut: Information Age Publishing, 2005.

SOARES, M. Diversidade lingüística e pensamento. In: MORTIMER, E. F. e SMOLKA, A. L. B. Linguagem, Cultura e Cognição: reflexões para o ensino e a sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

SMOLKA, Ana L. B.O (im)próprio e o (im)pertinente na apropriação das práticas sociais. Cadernos CEDES, vol.20, n.50, pp. 26-40, 2000.

SOBRAL, Adail. Ato/atividade e evento. In: BRAIT, Beth. Bakhtin: conceitos - chave. São Paulo: Contexto, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.