Banner Portal
Contexts and socio-cultural practices of literacy and mathematical literacy inherent to the familyschool relationship
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Práticas socioculturais

How to Cite

ESPÍNDOLA, Ana Lúcia; SOUZA, Neusa Maria Marques de. Contexts and socio-cultural practices of literacy and mathematical literacy inherent to the familyschool relationship. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 69–90, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646670. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646670. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The aim of this research was to investigate the literacy and
mathematical literacy of mothers and the strategies that they used in the
relationship between the socio-cultural and family-school contexts to supervise
their children in reading, writing and mathematics. Questioning about myths
and beliefs about the origins and fundaments of scholar knowledge was frequent
in the discussions. The practices of mothers and their children observed in
story-telling sections in the school environment were verified as required
mechanisms to approximate the literacy practices of mothers and children to
scholar and social practices for solidifying numerical writing knowledge and
improving mathematical literacy. Practices and literacy conditions, mobilization
of concepts, comprehension of procedures and principles as socio-cultural
products have established a common ground between mothers’ everyday actions
and characteristic scholar practices, whose comprehension they are trying to
reach.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646670
PDF (Português (Brasil))

References

BRUNER, Jerome. Atos de significação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática e educação. In: KNIJNIK, G.; WANDERER, F.; OLIVEIRA, C. J. de. (Org.). Etnomatemática, currículo e formação de professores. Santa Cruz do Sul - SC : Edunisc, 2006.

FONSECA, Maria da Conceição F. R. Educação Matemática de Jovens e Adultos: especificidades, desafios e contribuições. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Notas de Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d`Água, 1998. FREIRE, Paulo. A educação na cidade. São Paulo: Cortez, 2000.

GALVÃO, Ana M. de O. Leitura: algo que se transmite entre as gerações? In: RIBEIRO, Vera Masagão (Org.). Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003. p. 125-154.

GOULART, Cecília M. A. A noção de letramento como horizonte ético político para o trabalho pedagógico: explorando diferentes modos de ser letrado. Rio de Janeiro: UFF, 2002. Projeto de Pesquisa desenvolvido na Faculdade de Educação.

LAHIRE, Bernard. Sucesso escolar nos meios populares: as razões do improvável. Tradução de Ramon Américo Vasques e Sonia Goldefer. São Paulo: Ática, 1997.

MENDES, Jackeline R.; GRANDO, Regina C. (Org.). Múltiplos olhares: matemática e produção de conhecimento. São Paulo: Musa, 2007.

PÉREZ GÓMEZ, A. I. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Tradução de Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2001.

RIBEIRO, Vera M. Letramento no Brasil. São Paulo: Global, 2003.

SACRISTÁN, J. Gimeno. Consciência e a ação sobre a prática da libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (Coord.) Os professores e a sua formação. Lisboa: Dom Quixote, 1995.

SAWAYA, Sandra M. Práticas de leitura e escrita entre as crianças na pobreza urbana. Videtur (USP), Porto, Portugal, v. 18, p. 29-40, 2002.

SILVA, Fabiana. Práticas de leitura e escrita em famílias negras de meios populares (Pernambuco, 1950 -1970). In: GALVÃO, Ana Maria de Oliveira [et. al] (Org.). Historia da cultura escrita séculos: XIX e XX. Belo Horizonte: Autêntica 2007. p. 215-234.

SNYDERS, Georges. A alegria na escola. Tradução de Bertha Halpern Guzovitz e Maria Cristina Caponero. São Paulo : Manole, 1988.

SOARES, Magda. Letramento e escolarização. Letramento no Brasil: reflexões a partir do INAF 2001. São Paulo: Global, 2003.

SZYMANSKI, Heloísa. A relação família escola: desafios e perspectivas. 2. ed. Brasília: Líber Livro. 2007.

THIN, Daniel. Para uma análise das relações entre famílias populares e escola: confrontação entre lógicas socializadoras. Revista Brasileira de Educação, São Paulo, n. 32, p. 211-226 maio/ago. 2006.

VIANNA, Maria J. B. As práticas socializadoras familiares como lócus de constituição de disposições facilitadoras de longevidade escolar em meios populares. Educação e sociedade, Campinas, n. 90, p. 1-17. jan./abr. 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.