Banner Portal
Experiences in the labyrinth
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Education
School
Inventiveness

How to Cite

CLARETO, Sônia Maria; ROTONDO, Margareth Sacramento. Experiences in the labyrinth: languages, knowledges and subjectivities . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, p. 589–620, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i0.8646671. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646671. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This article proposes a discussion about language as a labyrinthine
experience itself and the world experience. The school and school education will
add to this discussion though reading situations experienced in a public school
in a town in Minas Gerais. Some elements of this composition are readings
about language, knowledge and subjectivity from Frederich Nietzsche, Michel
Foucault, Gilles Deleuze and from authors who join them, such as Virgínia
Kastrup, Jorge Larrosa Roberto Machado and Peter Pelbart. Some authors who
do not join them, but help us make the composition, are Jorge Luis Borges,
Nilma Lacerda, and Michel de Certeau. Although problematic itself, language is a
rational and linear expression of thought, and, for being rational and linear, it
promotes the perfect communication of ideas, thoughts and definitions – clean
and clear, without labyrinths. We search for a stammering language of thought
as invention of itself and the world. Just like a labyrinth, contorted, bifurcated,
monstrous-language as a labyrinthine experience.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i0.8646671
PDF (Português (Brasil))

References

BARBOSA, W. do V. Razão complexa. In: HÜHNE, L. M. (Org.). Razões. Rio de Janeiro: Uapê, 1994. p. 17-43.

BAUMANN, Z. Modernidade e ambivalência. Tradução de Marcus Penchel. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1999.

BORGES, J. L. O labirinto. Atlas. In: BORGES, J. L. Obras completas. Vários tradutores. São Paulo: Globo, 1998a [1944]. p. 488. 3v.

BORGES, J. L. A casa de Asterión. O Aleph. In: BORGES, J. L. Obras completas. Vários tradutores. São Paulo: Globo, 1998b [1949]. p. 632-634. 1v.

BORGES, J. L. Labirinto. Elogio da Sombra. In: BORGES, J. L. Obras completas. Vários tradutores. São Paulo: Globo, 1998c [1969]. p. 388. 2v.

CASTORIADIS, C. Feito a ser feito: as encruzilhadas do labirinto V. Tradução de Lilian do Valle. Rio de Janeiro: DP & A, 1999.

CERTEAU, M. de. A invenção do cotidiano: 1. Artes de fazer. Tradução de Ephraim Ferreira Alves. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

CHÂTELET, F. Uma história da razão: entrevistas com Émile Noël. Tradução de Lucy Magalhães, Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1997.

COHEN, J. J. A cultura dos monstros: sete teses. In: SILVA, T. T. da (Org.). Pedagogia dos monstros. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 25-60.

DELUZE, G. Diferença e repetição. 2. ed. Tradução de Luiz Orlandi e Roberto Machado. São Paulo: Graal, 2006.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de A. L. Oliveira e L.C. Leão. São Paulo: Editora 34, 1995. 2v.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução de A. L.Oliveira, L.C. Leão e S. Rolnik. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996. 3v.

DELEUZE, G.; PARNET, C. Tradução de E. A. Ribeiro. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.

FOUCAULT, M. O pensamento do exterior. Tradução de M. S. Pereira. [s.l.]: Fim de Século, 1986.

FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade do saber. Rio de Janeiro: Graal, 1999.

FOUCAULT, M. A hermemêutica do sujeito. 2. ed. Tradução de M. A. Fonseca e S. T. Muchail. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 17. ed. Tradução de L. F. A. Sampaio. São Paulo: Loyola, 2008.

GALILEI, G. O semeador. In: GALILEI, G. Os pensadores – Galileu: obras incompletas. Tradução de Rubens R. Torres Filho. São Paulo: Abril Cultural, 1999 [1623].

GARNICA, A. V. M. A experiência do labirinto: metodologia, história oral e educação matemática. São Paulo: editora da UNESP, 2008.

KASTRUP, Virgínia. A invenção de si e do mundo: uma introdução do tempo e do coletivo no estudo da cognição. Campinas, SP: Papirus, 1999.

LACERDA, N. G. Manual de tapeçaria. Rio de janeiro: Revan, 2001.

LARROSA, J. Notas sobre a experiência e o saber da experiência. Tradução de João Wanderley Geraldi. Revista Brasileira de Educação, n. 19, p. 20-28, 2002.

LARROSA, J. Linguagem e Educação depois de Babel. Tradução de Cynthia Farina. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

LARROSA, J. Nietzsche & a Educação. Tradução de Semíramis Gorini da Veiga. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

LISPECTOR, C. Água viva. Rio de Janeiro: Rocco, 1998.

LÓPES, M. Acontecimento e experiência no trabalho filosófico com crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

PELBART, P. Da clausura do fora ao fora da clausura: loucura e desrazão. São Paulo: Brasiliense, 1989.

NIETZSCHE, F. Assim falou Zaratustra. Tradução de Mário da Silva. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006 [1885].

RODRIGUES. C. G. Por uma pop’escrita acadêmica educacional. 2010. 177 f. Tese (Doutorado em Educação) — UFRGS, Porto Alegre, 2006.

ROLNIK, S. Cartografia sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina, 2007.

ROTONDO, M. A. S. O que pode uma escola? Cartografias de uma escola do interior brasileiro. 2010. 158 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2010.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.