Banner Portal
Primary school children’s strategies concerning problem solving in additive structures
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Conceptual field
Addictive structures
Basic school
Problem solving
Diagnostic study

How to Cite

MAGINA, Sandra M. P.; SANTANA, Eurivalda R. S.; CAZORLA, Irene Mauricio; CAMPOS, Tânia M. M. Primary school children’s strategies concerning problem solving in additive structures . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 15–50, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i34.8646679. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646679. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This paper analyzes strategies used by 1021 primary school children
from 26 public schools located in the south of Bahia, when they were solving
additive structure problems. The conceptual field theory was adopted as a
theoretical framework. The students were asked to collectively solve 12 problems
involving addition and subtraction, treated from now on as additive structure
problems. The results revealed significant decrease in the percentage of correct
answers in problems that involved more complex extensions of this structure, as
well as in those which presented semantic incongruence between key words and
the operation that should be used. Although there was some improvement in the
children’s performance in prototype problems, according the level of instruction,
no significant improvement was observed with more complex problems.
Considering the intrinsic relationship between the teacher’s and the students’
knowledge, the study emphasizes the need to review initial and in-service
mathematics teacher formation, as well as the role of research in teacher
formation.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i34.8646679
PDF (Português (Brasil))

References

BITTENCOURT, Jane. Obstáculos Epistemológicos e a Pesquisa em Didática da Matemática. Educação Matemática em Revista, Nº 6, ano 5, 1998. p. 13-17.

BRUN, Jean. Didáctica das matemáticas. Lisboa: Intituto Piaget, 1996.

CRUZ, Frederico F.S; REZENDE JUNIOR, Mikael F.; SOUZA CRUZ, Sonia M.S.C. A Teoria dos Campos conceituais e as Situações Escolares. In: V Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2005, Bauru. Atas do V ENPEC, 2005. p. 1-15.

GUIMARÃES, Sheila. D. A resolução de problemas de estrutura aditiva de alunos de 3ª série do ensino fundamental. In: Anais do 28ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu-MG, 2005. p. 1-22.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia. As estratégias dos alunos na resolução de problemas aditivos: um estudo diagnóstico. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, 2004, v. 6, n. 1, p. 53-71.

MAGINA, Sandra; CAMPOS, Tânia; NUNES, Terezinha; GITIRANA, Verônica Repensando Adição e Subtração: Contribuições da Teoria dos Campos Conceituais. São Paulo: PROEM, 2001.

MOREIRA, Marcos. Teoria dos Campos Conceituais de Vergnaud, o ensino de ciências e a pesquisa nesta área. Investigações em Ensino de Ciências. 2002,V. 7, No 1. p.7-29.

NUNES, Terezinha; CAMPOS, Tânia; MAGINA, Sandra; BRYANT, Peter. Educação Matemática: números e operações numéricas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PAIS, Luis. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

PEIXOTO, Jurema; SANTANA, Eurivalda; CAZORLA, Irene. Soroban: uma ferramenta para a compreensão das quatro operações. Itabuna:Via Litterarum, 2006.

SANTANA, Eurivalda. Estruturas Aditivas: o suporte didático influencia a aprendizagem do estudante? São Paulo: PUC/SP, 2010. 343p (tese)

SILVA, Francisca L.. Q.; CASTRO FILHO, José A. de. Resolução de problemas como metodologia para aprender Matemática. Anais do VIII Encontro Nacional de Educação Matemática. Recife: SBEM, 2004, CD, v.1. p. 1-15.

VERGNAUD, Gerard. Classification of Cognitive Tasks and Operations of Thought Involved in Addition and Subtraction Problems. In. Addition and Subtraction: a cognitive Perspective. New Jerssey: Lawrense Erlbaun, 1982. p. 39-59.

VERGNAUD, Gerard. Epistemology and Psychology of Mathematics Education, in NESHER & KILPATRICK Cognition and Practice, Cambridge, Cambridge Press, Cambridge, 1994.

VERGNAUD, Gerard. A Teoria dos Campos conceituais. In. BRUN, J. Didáctica das matemáticas. Tradução por Maria José Figueiredo. Lisboa: Instituto Piaget, 1996. p. 155-191.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.