Banner Portal
The meanings about teacher and teacher’s education over 15 years of Zetetiké
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Journals
Zetetiké
Teacher’s education
Textual analysis

How to Cite

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. The meanings about teacher and teacher’s education over 15 years of Zetetiké: 1993 - 2007. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 51–108, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i34.8646680. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646680. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This research presents a study on mathematics teacher education,
examining the bibliographic production in 15 years of the journal Zetetiké (1993-
2007), totalizing 140 papers. From these, 49 were classified as ‘teacher formation’,
thus constituting the corpus of the investigation. The research focused on three
units of recording and analysis: (i) problems of research; (ii) the meanings of ‘being a
teacher’ and their ‘duties’; and (iii) the meanings of ‘teacher’s education’. For the
processes of categorization we use Textual Analysis, which allowed us to observe
some trends. Regarding the problems of research we found that the research actions
involve a range from: to report, disclose, describe, identify up to study, discuss,
understand, evaluate. With reference to ‘being teacher’ and its ‘duties’ in the whole
period of this study it were pointed problems related to the mathematical content
and to the pedagogical project of the school unit, with 30 papers giving prescriptions
for the teachers actions in its educational context. With regard to the meanings on
teacher education, the most frequent references concern: the functions of teacher
formation; what is expected of the teacher during and after the education processes;
and the emphasis on the importance of initial formation for mathematics teacher’s
education.

https://doi.org/10.20396/zet.v18i34.8646680
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria José Pereira Monteiro de. Meio século de educação em ciências: uma leitura de recomendações ao professor de física. Tese (Livre-Docência) – Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2003. 111p.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. 3. ed. Lisboa: Edições 70, 2004. 223p. Primeira edição 1977.

FIORENTINI, Dario et al. Formação de professores que ensinam matemática: um balanço de 25 anos da pesquisa brasileira. Educação em Revista — Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Belo Horizonte, n.36, p. 137-160, dez. 2002.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de professores: para uma mudança educativa. Portugal: Porto Editora, 1999. 272p.

GOODSON, Ivor F. Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e o seu desenvolvimento profissional. In: NÓVOA, António. (Org.) Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000. p. 63-78.

GRILLO, Marlene. Prática docente: referência para a formação do educador. In: CURY, Helena Noronha. (Org.) Formação de professores de matemática: uma visão multifacetada. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2001. p. 29-47.

MELO, Marisol Vieira. Três décadas de pesquisa em Educação Matemática: um estudo histórico a partir de teses e dissertações. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2006. 288p.

MOITA, Maria da Conceição. Percursos de formação e de trans-formação. In: NÓVOA, António. (Org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2000. p. 111- 140.

MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação — Faculdade de Ciências, Bauru, v. 9, n . 2, p. 191-211, 2003.

NAVARRO, Pablo; DÍAZ, Capitolina. Análisis de contenido. In: DELGADO, Juan Manuel; GUTIÉRREZ, Juan. (Coord.) Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Síntesis, 1999. 669p.

OLIVEIRA, Marta Kohl de. Vygotsky: aprendizado e desenvolvimento – um processo sócio-histórico. São Paulo: Scipione, 1993. 112p.

PASSOS, Marinez Meneghello. Trabalho documental e memórias: pontos levantados nas falas (notas pessoais). In: SIMPÓSIO DOS GRUPOS DE PESQUISA SOBRE FORMAÇÃO DE PROFESSORES NO BRASIL. Promoção GT – 8 da ANPEd, 24 e 25 de julho de 2006. São Paulo: Pontifícia Universidade Católica. 11p.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. Primeiras análises de revistas da área de Educação Matemática: a formação do professor em foco. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA – SIPEM, 3., 11 a 14 de outubro de 2006, Águas de Lindóia. . Anais... 2006. 16p. 1 CD.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. 1996- -2005: o que foi pesquisado sobre formação de professores? A busca por respostas em revistas da área de Educação Matemática. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE ENSINO DA MATEMÁTICA — CIEM, 4., 2007, Canoas. Anais... 8p.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. O campo formação de professores em revistas brasileiras da área de educação matemática. Revista Educação Matemática Pesquisa — Pontifícia Universidade Católica – PUC, São Paulo, v.10, n.1, 41p., 2008.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. As concepções sobre o professor em 32 anos de Boletim Gepem: 1976/2007. Boletim Gepem — Instituto de Educação da UFRuralRJ, Rio de Janeiro, n. 54, 26p., jan./jun. 2009a.

PASSOS, Marinez Meneghello; NARDI, Roberto; ARRUDA, Sergio de Mello. A ‘formação do professor’ e seus sentidos em 23 anos do Bolema: 1985-2007. Bolema – Boletim de Educação Matemática, Rio Claro, n. 34, 23p., 2009b.

PASSOS, Marinez Meneghello. O professor de matemática e sua formação: análise de três décadas da produção bibliográfica em periódicos na área de Educação Matemática no Brasil. Tese (Doutorado) — Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista – Unesp, Bauru, 2009. 318p.

PONTE, João Pedro da. Perspectivas de desenvolvimento profissional de professores de Matemática. In: PONTE, J. P.; MONTEIRO, C.; MAIA, M.; SERRAZINA, L.; LOUREIRO, C. (Ed.). Desenvolvimento profissional de professores de Matemática: Que formação? Lisboa: SEM-SPCE. 1995, p.193-211. Disponível em: http://www.educ.fc.ul.pt/docentes/jponte/artigos_pt.html. Acesso em: 4 dez. 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.