Banner Portal
The movement of sense in mathematics teacher education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Formation of teachers
Sense
Cultural-historical perspective
Teaching activity

How to Cite

MORETTI, Vanessa Dias; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. The movement of sense in mathematics teacher education . Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 155–180, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i34.8646682. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646682. Acesso em: 19 may. 2024.

Abstract

This article argues the relation between the sense, category
understood from the cultural-historical perspective and of the Theory of the
Activity, and the change of the practical teacher’s, especially the choice of
mediating didactic tools. The presented data had been gotten by means of the
work with teachers of mathematics in teaching activity, when collectively
elaborating trigger-learning situations. The analysis of the results discloses that
the sense is associated with the motive that moves the subject in the activity. In this process, the action change is entail of the news senses attributed in
elapsing of the activity to the elements presents in the organization of teaching. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i34.8646682
PDF (Português (Brasil))

References

DAVYDOV, V. Tipos de generalizacion en la ensenanza. Havana: Pueblo y Educacion, 1982.

LEONTIEV, A. N. O desenvolvimento do psiquismo. São Paulo: Moraes, 1972.

LEONTIEV, A. N. Actividad, conciencia, personalidad. Ciudad de La Habana: Pueblo Y Educación, 1983.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria de desenvolvimento da psique infantil. In: VIGOTSKII, Lev Semenovich et al. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. São Paulo: Ícone, 2001. Cap. 4, p. 59-83.

MORETTI, V. D. O conceito de função: os conhecimentos prévios e as interações sociais como desencadeadores da aprendizagem. 1998. 158 f. Dissertação (Mestrado) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1998.

MORETTI, V. D. Professores de Matemática em Atividade de Ensino. Uma perspectiva histórico-cultural para a formação docente. 2007. 207f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

MOURA, M. O. de. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. D.; CARVALHO, A. M. P. de (Org.). Ensinar a ensinar: Didática para a Escola Fundamental e Média. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2001. Cap. 8, p. 143-162.

SÁNCHEZ VÁZQUEZ, A. Filosofia da práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.