Banner Portal
Laboratory Teaching of Mathematics and Identification of Obstacles to the Knowledge of Teachers of Mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics Education
Laboratory for teaching Mathematics
Epistemological obstacles
Educational obstacles

How to Cite

BARROSO, Mariana Moran; FRANCO, Valdeni Soliani. Laboratory Teaching of Mathematics and Identification of Obstacles to the Knowledge of Teachers of Mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 18, n. 2, p. 205–234, 2011. DOI: 10.20396/zet.v18i34.8646684. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646684. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Using the main theories of Bachelard and Brousseau on
epistemological and didactical obstacles we sought through this research, to
identify these obstacles during a workshop offered for teachers of mathematics.
The workshop was on the use of Laboratory for Teaching Mathematics (LTM) in a
school environment. Data collection was performed during the workshop, using audio and image, and it was necessary for a previous selection by the
researchers in some activities with manipulatives and games presented in a
LTM. Based on these materials was observed the existence of obstacles in the
epistemological and theoretical concepts and teaching practices in the teachers
surveyed. 

https://doi.org/10.20396/zet.v18i34.8646684
PDF (Português (Brasil))

References

BACHELARD, G. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 1996.

BICUDO, M. A. V. Pesquisa qualitativa e pesquisa qualitativa segundo a abordagem fenomenológica. In: BORBA, M. de C.; ARAÚJO, J. de L. (Org.). Pesquisa qualitativa em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

BITTENCOURT, J. Obstáculos Epistemológicos e a Pesquisa em Didática da Matemática. Educação Matemática em Revista – Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano 5, n. 6, p. 13-17, 1998.

BROUSSEAU, G. Les obstacles epistèmologiques et les problemes en mathématiques. RDM, Grenoble, v. 4, n. 2, p. 165-198, 1983.

BROUSSEAU, G. Les obstacles épistémologiques et la didactique des mathématiques. In: BEDNARZ, N. ; GARNIER, C. Construction des savoirs: obstacles et conflicts. Colloque International obstacle épistémologique et conflit sócio-cognitif. Montreal: Agence d’ARC inc. – CIRADE, 1989. p. 41-63.

EVES, H. Introdução à história da Matemática. Tradução: Hygino H. Domingues. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2004.

FIORENTINI, D.; LORENZATO, S. Investigação em educação matemática: percursos teóricos e metodológicos. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. Uma reflexão sobre o uso de materiais concretos e jogos no ensino da Matemática. Boletim SBEM, São Paulo, ano 4, n. 7, jul./ago. 1990.

FLORIANI, J. V. Professor e pesquisador: (exemplificação apoiada na matemática). 2. ed. Blumenau: Ed. da FURB, 2000.

GOMES, M. G. Obstáculos na aprendizagem matemática: identificação e busca de superação nos cursos de formação de professores das séries iniciais. 2006. 161 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina.

LORENZATO, S. Laboratório de ensino de matemática e materiais didáticos manipuláveis. In: LORENZATO, S. (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

MACEDO, L. de; PETTY, A. L. S.; PASSOS, N. C. Os jogos e o lúdico na aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artmed, 2005.

MUNIZ, C. A. A criança das séries iniciais faz matemática? In: PAVANELLO, R. M. (Org.). Matemática nas séries iniciais do ensino fundamental: a pesquisa e a sala de aula. São Paulo, SP: SBEM, 2004. (Coleção SBEM, v. 2).

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

PIAGET, Jean; GARCIA, Rolando. Psicogênese e História das Ciências. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1987.

PONTE, J. P.; BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

PASSOS, Carmen Lúcia Brancaglion. Materiais manipuláveis como recursos didáticos na formação de professores de matemática. In: LORENZATO, Sergio (Org.). O Laboratório de Ensino de Matemática na formação de professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006.

RAMOZZI-CHIAROTTINO, Z. Psicologia e epistemologia genética de Jean Piaget. São Paulo: EPU, 1988.

RUIZ, A. R.; BELLINI, L. M. Matemática: epistemologia genética e escola. Londrina: Ed. UEL, 2001.

SEM FRONTEIRAS, Universidade. Atividades de Laboratório de Ensino de Matemática. Resultados obtidos no subprograma: Apoio às Licenciaturas. Projeto Laboratório de Ensino: um espaço de aprendizagem e de divulgação da matemática, 2009.

SIERPINSKA, Ana. Sur um programme de recherche lié à la notion de obstacle épistemologique. In: BEDNARZ, N. ; GARNIER, C. (Ed.), Construction des savoirs. Obstacles et conflits. Montreal: Agence d'ARC. 1989. p.130-147.

TAHAN, Malba. Didática da Matemática. São Paulo: Saraiva, 1962.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.