Banner Portal
A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticos
PDF

Palavras-chave

Exemplificação de conceitos. Transparência. Dimensão de variação possível. Conceito de função.

Como Citar

FIGUEIREDO, Carlos A.; CONTRERAS, Luis C.; BLANCO, Lorenzo J. A transparência e a variação dos exemplos utilizados na aprendizagem de conceitos matemáticos. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 2, 2010. DOI: 10.20396/zet.v17i32.8646704. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646704. Acesso em: 25 abr. 2024.

Resumo

Este artigo visa proporcionar ao professor uma perspectiva diferente sobre um recurso que quotidianamente se utiliza no ensino e na aprendizagem de conceitos: os exemplos. Ao material bibliográfico que existe sobre o ensino e aprendizagem de conceitos matemáticos quisemos, no caso particular do conceito de função, acrescentar dois aspectos oriundos de uma linha de investigação emergente, que é a exemplificação de conceitos matemáticos. São eles a transparência e a variação, e podemos encontrá-los nos exemplos que se utilizam numa aula de matemática. Todo exemplo ou coleções de exemplos que utilizamos incorporam estes dois aspectos que, por vezes, utilizamos de forma mecânica e não intencionada. Contudo, tomando consciência das funções da transparência e da variação, estas poderão maximizar a efetividade da exemplificação que usamos no ensino de conceitos matemáticos.
https://doi.org/10.20396/zet.v17i32.8646704
PDF

Referências

ADAMS, R. Multiple-choice item writing: art and science. The Bar Examiner, v. 61, n. 1, p. 5-14, 1992.

BILLS, L.; DREYFUS, T.; MASON, J.; TSAMIR, P.; WATSON, A.; ZASLAVSKY, O. Exemplification in Mathematics education. In: NOVOTNA, J. (Ed.). Proceedings of the 30th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Prague, Czech Republic: PME, 2006.

COHEN, R. J.; SWERDLIK, M. E. Psychological testing and assessment: an introduction to tests and measurement. 4 th. ed. Mountain View, CA: Mayfield, 1999.

DAHLBERG, R., HOUSMAN, D. Facilitating learning events through example generation. Educational Studies in Mathematics, n. 33, p. 283- 299, 1997.

FIGUEIREDO, C. A.; BLANCO, L. J.; CONTRERAS, L. C. A exemplificação do conceito de função em quatro professores estagiários. Revista Unión, n. 8, p. 23-39, 2006.

FIGUEIREDO, C. A. Os exemplos utilizados por professores estagiários quando ensinam o conceito de função. Memoria de proyecto de investigación de Doctorado. Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas, Universidad de Extremadura, España, 2005.

FRARY, R. B. More multiple-choice item writing do’s and don’ts. ERIC/AE Digest, 1995.

GOLDENBERG, P.; MASON, J. Sheding light on and with example spaces. Educational Studies in Mathematics, n. 69, p. 183-194, 2008.

HALADYNA, T. M.; DOWNING, S. M. A taxonomy of multiple-choice item writing rules. Applied Measurement in Education, n. 2, p. 37-50, 1989a.

HALADYNA, T. M.; DOWNING S. M. Validity of a taxonomy of multiplechoice item writing rules. Applied Measurement in Education, n. 2, p. 51- 78, 1989b.

HALADYNA, T. M.; DOWNING S. M.; RODRIGUEZ M. A review of multiple-choice item writing guidelines for classroom assessment. Applied Measurement In Education, v. 15, n. 3, p. 309-334, 2002.

HAZZAN, O.; ZAZKIS, R. Constructing knowledge by constructing examples for mathematical concepts. In: PEHKONEN, E. (Ed.). Proceedings of the 21st Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education, Lahti, Finland, 1997. v. 4. p. 299- 306.

KEHOE, J. Writing multiple-choice test items. ERIC/AE Digest, 1995.

MARTON, F.; BOOTH, S. Learning and awareness. Hillsdale, USA: Lawrence Erlbaum, 1997.

MASON, J., PIMM, D. Generic examples: seeing the general in the particular. Educational Studies in Mathematics, n. 15, p. 227-289, 1984.

MASON, J. What is exemplified in Mathematics classrooms? 2005. (Não publicado). Disponível em: http://mcs.open.ac.uk/jhm3/OtherPapers/Mason%202005%20What%20is%20Eg%27d.pdf. Acesso em: maio 2006.

MASON, J.; WATSON, A. Mathematical exercises: what is exercised, what is attended to, and how does the structure of the exercises influence these?. In: EARLI BIENNIAL CONFERENCE, 23rd-27th, August, Nicosia, Cyprus. Invited presentation to SIG on variation and attention. Nicosia, Cyprus, 2005.

NIEMI, D. Assessing conceptual understanding in Mathematics: representation, problem solution, justification, and explanation. The Journal of Educational Research, v. 89, n. 6, p. 351-363, 1996.

RISSLAND-MICHENER, E. Understanding Mathematics. Cognitive Science, n. 2, p. 361-383, 1978.

ROWLAND, T.; THWAITES, A.; HUCKSTEP, P. Elementary teachers' Mathematics content knowledge and choice of examples. In: CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION — CERME, 3th, March, 2003, Bellaria, Italy. Bellaria, 2003.

ROWLAND, T.; ZASLAVSKY, O. Pedagogical example-spaces. In: MINICONFERENCE ON EXEMPLIFICATION IN MATHEMATICS, June, 2005, Oxford University. Notes.

SANGUIN, C. Questions spaces. 2004. (Não publicado). Disponível em: http://mcs.open.ac.uk/jhm3/OtherPapers/ChrisSQuestionSpaces 04.pdf. Acesso em: jul. 2006.

SIRECI, S. G.; WILEY, A.; KELLER, L. A. An empirical evaluation of selected multiple-choice item writing guidelines. In: ANNUAL MEETING OF THE NORTH-EASTERN EDUCATIONAL RESEARCH ASSOCIATION, 1998. Paper. p. 3-17.

VACC, N.; LOESCH, L.; LUBIK R. Writing multiple-choice test items. In: WALZ, G. R.; BLEUER, J. C. (Ed.). Assessment issues and challenges for de millennium. Greensboro, NC: CAPS Publications, 2001. p. 215-222.

WATSON, A.; MASON, J. extending example spaces as a learning/teaching strategy in Mathematics. In: COCKBURN, A.; NARDI, E. (Ed.) Proceedings of PME 26, University of East Anglia, 2002. v. 4. p. 377-385.

WATSON, A.; MASON, J. Mathematics as a constructive activity: learners generating examples. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 2005.

WATSON, A.; SHIPMAN, S. Using learner generated examples to introduce new concepts. Educational Studies in Mathematics, n. 69, p. 97-109, 2008.

ZASLAVSKY, O.; RON G. Students’ understanding of the role of counterexamples. In: OLIVIER, A.; NEWSTEAD, K. (Ed.). Proceedings of PME22. Stellenbosch, South Africa: University of Stellenbosch, 1998. v. 4. p. 225-232.

ZASLAVSKY, O. Open-ended tasks as a trigger for Mathematics teachers’ professional development. For the Learning of Mathematics, v. 15, n. 3, p. 15-20, 1995.

ZAZKIS, R. From Arithmetic to Algebra via big numbers. In: CHICK, H.; STACEY, K.; VINCENT, J.; VINCENT, J. (Ed.). Proceedings of the 12th ICMI Study Conference: the future of the teaching and learning of Algebra. Melbourne, Australia: University of Melbourne, 2001. p. 676- 681.

ZODIK, I.; ZASLAVSKY, O. Exemplification in the mathematics classroom: what is it like and what does it imply? In: CONFERENCE OF THE EUROPEAN SOCIETY FOR RESEARCH IN MATHEMATICS EDUCATION — CERME —, 5th., 2007, Larnaka, Cyprus. Paper. p. 2024- 2033.

Creative Commons License

Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Não há dados estatísticos.