Banner Portal
Educação matemática e currículo escolar
PDF (Português (Brasil))

Keywords

School curriculum
Technical-agricultural education
Mathematics education

How to Cite

KNIJNIK, Gelsa; GIONGO, Ieda. Educação matemática e currículo escolar: um estudo das matemáticas da escola estadual técnica agrícola Guaporé. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 2, 2010. DOI: 10.20396/zet.v17i32.8646705. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646705. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

The paper discusses disciplinary processes and resistance movements
of knowledges produced in a technical-agricultural school focusing on
mathematics education developed in its curriculum. The theoretical framework
of the paper is based on Michel Foucault’s thought and Ludwig Wittgenstein’s
ideas presented in his book Philosophical Investigations (1991). The analysis of
the data – constituted by a diversified set of school documents, interviews done with teachers and students of that school and for direct observations of
classroom activities – showed: a) the existence of two mathematics practiced in
that school institution: the mathematics of the discipline Mathematics and the
mathematics of the technical disciplines, both linked to the school form of life
and engendering language games constituted by rules which shaped specific
grammars; b) strong family resemblance between the language games associated
to the mathematics of the technical disciplines and those associated to the
peasant form of life of the south of the country, as well as between the language
games of the mathematics discipline and those which shape the academic
mathematics. 

https://doi.org/10.20396/zet.v17i32.8646705
PDF (Português (Brasil))

References

BAUMAN, Zygmunt. O mal-estar da pós-modernidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. Wittgenstein: linguagem e mundo. São Paulo: Annablume, 1998.

CONDÉ, Mauro Lúcio Leitão. As teias da razão: Wittgenstein e a crise da racionalidade moderna. Belo Horizonte: Argvmentvm, 2004.

FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.

FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collége de France (1975-1976). São Paulo: Martins Fontes, 1999.

GALLO, Sílvio. Currículo (Entre) imagens e saberes. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, 5., 2007, São Leopoldo. Painel. São Leopoldo: UNISINOS, 2007. Texto digitado.

GIONGO, Ieda Maria. Disciplinamento e resistência dos corpos e dos saberes: um estudo sobre a educação matemática da Escola Estadual Técnica Agrícola Guaporé. 2008. Tese (Doutorado) — Programa de Pós-Graduação em Educação. Universidade do Vale do Rio dos Sinos. São Leopoldo, 2008.

GLOCK, Hans Johann. Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2006.

KNIJNIK, Gelsa. Educação matemática e diversidade cultural: matemática camponesa na luta pela terra. São Leopoldo, 2007. Texto digitado.

MORENO, Arley. O estatuto do saber pedagógico. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 87-95.

MORENO, Arley. Wittgenstein: os labirintos da linguagem: ensaio introdutório. São Paulo: Moderna, 2000.

VEIGA NETO, Alfredo. A ordem das disciplinas. 1996. Tese (Doutorado) — Programa de Pós-Graduação em Educação, UFRGS, Porto Alegre, 1996.

VEIGA NETO, Alfredo. Regulação social e disciplina. In: SCHMIDT, Sarai (Org.). A Educação em tempos de globalização. Rio de Janeiro: DPA, 2001. p. 45-48.

VEIGA NETO, Alfredo. De geometrias, currículos e diferenças. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, ago. 2002.

VEIGA NETO, Alfredo. Foucault e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2003a.

VEIGA NETO, Alfredo. Pensar a escola como uma instituição que pelo menos garanta a manutenção das conquistas fundamentais da Modernidade. In: COSTA, Marisa Vorraber. A escola tem futuro? São Paulo: DP&A, 2003b. p. 103-126.

VILELA, Denise Silva. Matemáticas nos usos e jogos de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

WANDERER, Fernanda. Escola e matemática escolar: mecanismos de regulação sobre sujeitos escolares de uma localidade rural de colonização alemã do Rio Grande do Sul. Tese (Doutorado) — Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo, 2007.

WANDERER, Fernanda; KNIJNIK, Gelsa. Discursos produzidos por colonos do sul do país sobre a matemática e a escola de seu tempo. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO (ANPED), 30., 2007, Caxambu. Anais... Caxambu, 2007. Apresentação oral.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Tractatus logico-philosophicus. São Paulo: Nacional, 1968.

WITTGENSTEIN, Ludwig. Investigações filosóficas. São Paulo: Nova Cultural, 1991.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.