Banner Portal
An analysis of discursive and non-discursive practices on the teaching of Mathematics in indigenous contexts
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Indigenous education
Ethnomathematics
Discursive and nondiscursive practices

How to Cite

COSTA, Wanderleya Nara Gonçalves; DOMINGUES, Kátia Cristina M.; ANDRADE, Silvanio de. An analysis of discursive and non-discursive practices on the teaching of Mathematics in indigenous contexts. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 2, 2010. DOI: 10.20396/zet.v17i32.8646706. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646706. Acesso em: 18 jul. 2024.

Abstract

In this article we analyze the educational practices related to the
teaching of Mathematics to the Indigene when performed from the perspective of
Ethnomathematics. We attempt to bring to the fore some effects of truth and
power; in order to do this, after some approximations between
Ethnomathematics and Foucault research, we explore the possibilities of a
dialogue between these two theoretical positions and point out the changes that
the formation of indigenous teachers has suffered and caused. From our
research among different indigenous peoples from the states of São Paulo and
Mato Grosso, we illustrate the fact that the school has engendered substantial
alterations in the concepts and usages of time and space by indigenous cultures
and changed the practices of meeting individual, family and clan obligations,
among others. We endeavor, with this, to undermine some certainties and to
invite Mathematics educators who work with indigenous peoples to rethink their
discursive and non-discursive practices.

https://doi.org/10.20396/zet.v17i32.8646706
PDF (Português (Brasil))

References

ANDRADE, S.; COSTA, W. N. G.; DOMINGUES, K. C. Etnomatemática: educação matemática e inclusão social. In: ONOFRE, E.; SOUZA, M. L. G. (Org.). Tecendo os fios da inclusão: caminhos do saber e do saber fazer. João Pessoa: Editora Universitária da UFPB, 2008. v. 1. p. 83 – 94.

BORELLI, Silvia H. S.; LUZ, Mara L. M. Introdução. In: VÁRIOS AUTORES. Índios no Estado de São Paulo: resistência e Transfiguração. São Paulo: Yankatu, 1984. p. 9–152.

COSTA, W. N. G. A etnomatemática da alma A’uwe-xavante em suas relações com os mitos. 2007. Tese (Doutorado – Programa de PósGraduação em Educação, Área de Concentração: Ensino de Ciências e Matemática) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2008. p. 270.

DELEUZE, G. Lógica do sentido. São Paulo: Perspectiva; USP, 1992.

DOMINGUES, K. C. Interpretações do papel, valor e significado da formação do professor indígena do Estado de São Paulo. Dissertação (Mestrado – Programa de Pós-Graduação em Educação, Área de Concentração: Ensino de Ciências e Matemática) — Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006. p. 250.

FERREIRA, M. K. L. Da origem dos homens à conquista da escrita: um estudo sobre povos indígenas e educação escolar no Brasil. São Paulo, Dissertação (Mestrado) — Programa de Pós-Graduação em Antropologia Social, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1992.

FOUCAULT, M. Vigiar e punir. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 9-262.

FOUCAULT, M. Coleção leituras filosóficas. 2. ed. São Paulo: Loyola, 1996.

FOUCAULT, M. A ordem do discurso. Trad. L. F. de A. Sampaio, 6. ed. São Paulo: Loyola, 2000. p. 5–79.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2004. p. 1-295.

FOUCAULT, Michel. História da sexualidade: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 2005.

GÓMEZ, A. I. Pérez. A cultura escolar na sociedade neoliberal. Porto Alegre: Artmed, 2001. p. 11–320.

GORE, J. M. Foucault e Educação: fascinantes desafios. In: SILVA, T. T. (Org.) O sujeito da educação. Estudos foucaultianos. Petrópolis, RJ: Vozes, 1994.

GOULD, S. J. A falsa medida do homem. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

MACHADO, Roberto. Por uma genealogia do poder. In: Foucault, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2004. p. 7-23.

MENDONÇA, Sofia B. M. O agente indígena de saúde no Parque do Xingu: reflexões. São Paulo, 2006. (No prelo).

SANTOS, Boaventura S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. São Paulo: Cortez, 2002. v. 1. p. 15- 415.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.