Banner Portal
The writing of Mathematics textbooks in the 1920's
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics textbooks
Mathematics education
History of mathematics education

How to Cite

MIORIM, Maria Ângela Miorim. The writing of Mathematics textbooks in the 1920’s: the case of Saverio Cristofaro . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 2, p. 135–164, 2010. DOI: 10.20396/zet.v17i32.8646708. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646708. Acesso em: 17 may. 2024.

Abstract

The mathematics' teacher from the Complementary School, attached
to the Normal School of São Paulo, Saverio Cristofaro, published in 1929 his
book "How to learn Mathematics". On the book's advertisement, The National
Editor Company – Companhia Editora Nacional - announces that it is the first
work that contemplates the reform approved by the congregation of the Pedro II
School in that same year. At the presentation of his book, though it affirms that
the text is in according to the new reform. The author explains it is the result of
his personal experiences in fifteen years teaching. In this article, we observe to
understand the Saverio Cristofaro teacher's position which privileges the
practice in his writing works.

https://doi.org/10.20396/zet.v17i32.8646708
PDF (Português (Brasil))

References

AGUAYO, A. M. Pedagogia científica: psicologia e direção da aprendizagem. São Paulo: Nacional, 1936.

ALMEIDA JÚNIOR, A. Descança, afinal, da tua grande luta! Revista da Associação Escolar Rio Branco, ano 2, n. 5, p. 6-8, 13 set. 1930.

BATISTA, Nórton A. Severo. Há muito ainda por fazer. São Paulo: Raízes Artes Gráficas, 1996.

CARVALHO, M. M. C. de. A caixa de utensílios e a biblioteca: Pedagogia e práticas de leitura. In: VIDAL, Diana Gonçalves; HILSDORF, Maria Lúcia Spedo (Org.). Brasil 500 anos: tópicas em História da Educação. São Paulo: Editora da USP, 2001. p. 137-167.

CHARTIER, R. A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 1998.

CRISTOFARO, S. Mathematica – o ensino da Mathematica nas Escolas Preliminares, Complementares e Normaes – o ensino das frações pelo processo graphico. Revista da Sociedade de Educação, v. 2, n. 5, p. 170- 190, 10 abr. 1924.

CRISTOFARO, S. Como se aprende Arithmetica. São Paulo: Instituto D. Anna Rosa, 1929a.

CRISTOFARO, S. Como se aprende Mathematica. Primeira Parte. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1929b.

CRISTOFARO, S. Como se aprende Mathematica. Primeiro Anno. 2. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1930a.

CRISTOFARO, S. Como se aprende Mathematica. Segundo Anno. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1930b.

COMPANHIA EDITORA NACIONAL. Catálogo geral 1931. São Paulo: Nacional, 1931.

DÓRIA, A. S. Applicações didacticas: methodo no ensino da mathematica. Revista da Sociedade de Educação, v. 1, n. 2, p. 160-173, 10 out. 1923.

DÓRIA, A. S. Como se ensina. São Paulo: Monteiro Lobato e Companhia, 1923.

MEDEIROS, V. A. Antonio de Sampaio Dória e a modernização do ensino em São Paulo nas primeiras décadas do século XX. 2005. Tese (Doutorado) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo — PUC/SP, São Paulo, SP.

MIORIM, M. A. A Biblioteca Pedagógica Brasileira da Companhia Editora Nacional e o ensino de matemática: livros, atores e estratégias editoriais. Horizontes, v. 24, n. 1, p. 9-21, jan./jun. 2006.

MONARCHA, C. Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1999.

MORAES, J. D. de. Signatários do manifesto de 1932: trajetórias e dilemas. 2007. Tese (Doutorado) — Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP.

NERY, A. C. B. A sociedade de educação de São Paulo: embates no campo educacional (1922-1931). 1999. Tese (Doutorado) — Faculdade de Educação, USP-SP, São Paulo, SP.

PROGRAMMAS DE ENSINO DO COLLEGIO PEDRO II, PARA O ANNO DE 1929. Rio de Janeiro: Typ. D'A Encadernadora S.A., [s/d].

REDAÇÃO. Dados biográficos do prof. Saverio Cristofaro. Revista da Associação Escolar Rio Branco, ano 2, n. 5, p. 5-7, 13 set. 1930.

ROXO, E. A matemática na Educação secundária. São Paulo: Nacional, 1937.

SIQUEIRA FILHO, M. G. Ali Iezid Izz-Edim Ibn Salim Hank Malba Tahan: episódios do nascimento e manutenção de um autor-personagem. 2008. Tese (Doutorado) — Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP.

SOCIEDADE DE EDUCAÇÃO. Sessões ordinárias e extraordinárias. Revista da Sociedade de Educação, v. 1, n. 1, p. 64-71, 10 ago. 1923a. São Paulo: Monteiro Lobato e Companhia.

SOCIEDADE DE EDUCAÇÃO. Sessões ordinárias e extraordinárias. Revista da Sociedade de Educação, v. 1, n. 2, p. 196-201, 10 out. 1923b. São Paulo: Monteiro Lobato e Companhia.

SOCIEDADE DE EDUCAÇÃO. Sessões ordinárias e extraordinárias. Revista da Sociedade de Educação, v. 2, n. 5, p. 212-14, 10 abr. 1924. São Paulo: Monteiro Lobato e Companhia.

TAHAN, M. Didática da matemática. São Paulo: Saraiva, 1961. v. 1.

TORANZOS, F. I. Enseñanza de la matemática. Buenos Aires: Kapelusz, 1963.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.