Banner Portal
A study about the performance and the difficulties presented by the high school students in the identification of defining attributes of polygons
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of geometry
Geometric concepts
Polygons
Defining attributes

How to Cite

PROENÇA, Marcelo Carlos de; PIROLA, Nelson Antonio. A study about the performance and the difficulties presented by the high school students in the identification of defining attributes of polygons . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 1, p. 11–46, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i31.8646723. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646723. Acesso em: 16 aug. 2024.

Abstract

The objective of this article is to present the investigation realized
about the knowledge of high school students on defining attributes of the
concept of polygon. The participatings of the study were 253 students of high
school, who answered a test of defining attributes, and six of them were selected
for individual interviews, kind of semi-conducted, that they were audio-recorded
and transcripted for analysis. The results showed that the general average (M =
6,0), in the test of defining attributes, was low and that the statistic test pointed
out the significative differences (p < 0,05) in the percentages of rights in four
affirmations from the 14 which were analysed. However the test did not present
significative differences among the average of each series. The analysis also
showed that the interviewed people had difficulties to identify three defining
attributes of polygons: flat figure, straight line segments and simple figure.

https://doi.org/10.20396/zet.v17i31.8646723
PDF (Português (Brasil))

References

ALMOULOUD, S. A.; MANRIQUE, A. L.; SILVA, M. J. F.; CAMPOS, T. M. M. A geometria no Ensino Fundamental: reflexões sobre uma experiência de formação envolvendo professores e alunos. Revista Brasileira de Educação, n. 27, set./out./nov./dez., p. 94-109, 2004.

BARBOSA, J. L. M. Geometria euclidiana plana. Rio de Janeiro: Sociedade Brasileira de Matemática – SBEM; IMPA, 1985. 222 p.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em Educação. Uma introdução à teoria e aos métodos. Trad. Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994. 335. (Coleção ciências da educação).

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Ensino Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998.

CARVALHO, D. L. Metodologia do ensino da Matemática. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1994. 119 p.

CRESCENTI, E. P. Os professores de matemática e a geometria: opiniões sobre a área e seu ensino. Tese (Doutorado em Metodologia de Ensino) — Universidade Federal de São Carlos – UFSCar, São Carlos, 2005.

DOLCE, O.; POMPEO, J. N. Fundamentos de matemática elementar: geometria plana, v. 9, 5. ed. São Paulo: Atual, 1993.

FAINGUELERNT, E. K. Educação Matemática: representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.

GIOVANNI, J. R.; GIOVANNI Jr., J. R. Matemática pensar e descobrir: o + novo. São Paulo: FTD, 2002. (Coleção ensino fundamental).

GONÇALEZ, M. H. C. C.; BRITO, M. R. F. A aprendizagem de atitudes positivas em relação à Matemática. In: BRITO, M. R. F. (Org.). Psicologia da Educação Matemática: teoria e pesquisa. Florianópolis: Insular, 2001. p. 221-234.

IEZZI, G.; DOLCE, O.; MACHADO, A. Matemática e realidade. 4. ed. reformulada. São Paulo: Atual, 2000. (Coleção do ensino fundamental).

KETELE, J. M.; ROEGIERS, X. Metodologia da recolha de dados. Trad. Carlos Aboim de Brito. Lisboa: Instituto Piaget, 1993. (Coleção epistemologia e sociedade).

KLAUSMEIER, H. J.; GOODWIN, W. Manual de Psicologia Educacional: aprendizagem e capacidades humanas. Tradução de M. C. T. A. Abreu. São Paulo: Harper & Row, 1977.

MIZUKAMI, M. G. N. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, A. M.; PAIVA, M. A. V. (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006. p. 213-231.

MELÃO, W. S. Como é que é de verdade? O jogo livre dos conceitos em uma classe de sétima série. Educação Matemática em Revista— SBEM, ano 10, n. 15, p. 14-19, dez. 2003.

MORACO, A. S. C. T. Um estudo sobre os conhecimentos geométricos adquiridos por alunos do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Estadual Paulista, Unesp, Bauru, 2006.

NORUSIS, M. J. SPSS for windows base system user’s guide release 6.0. Chicago, IL: SPSS INC., 1993.

OLIVEIRA, E. A.; MORELATTI, M. R. M. Os conhecimentos prévios de alunos da 5ª série do Ensino Fundamental: um caminho para a aprendizagem significativa de conceitos geométricos. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lindóia - SP. Anais... Águas de Lindóia: SBEM, 2006.

PAIS, L. C. Didática da Matemática: uma análise da influência francesa. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2002. 128 p.

PASSOS, C. L. B. Representações, interpretações e prática pedagógica: a geometria na sala de aula. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Universidade Estadual de Campinas - Unicamp, Campinas, 2000.

PAVANELLO, R. M. O abandono do ensino de geometria no Brasil: causas e conseqüências. Zetetiké, Campinas, v. 1, n. 1, p. 7-17, 1993.

PAVANELLO, R. M.; FRANCO, V. S. A construção do conhecimento geométrico no Ensino Fundamental: uma análise de um episódio de ensino. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte - MG. Anais... Belo Horizonte: SBEM, 2007.

PIROLA, N. A. Um estudo sobre a formação dos conceitos de triângulos e paralelogramos em alunos de primeiro grau. Dissertação (Mestrado em Psicologia Educacional) — Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas, 1995.

PIROLA, N. A.; BRITO, M. R. F. A formação dos conceitos de triângulo e de paralelogramo em alunos da escola elementar. In: BRITO, M. R. F (Org.). Psicologia da Educação Matemática: teoria e pesquisa. Florianópolis: Insular, 2001. p. 85-106.

PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. A formação conceitual em geometria: uma análise sobre polígonos e poliedros. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 3., 2006, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia: SBEM, 2006.

PROENÇA, M. C.; PIROLA, N. A. Um estudo sobre a formação de conceitos de polígonos e poliedros apresentada por alunos do 2º ciclo do Ensino Fundamental e Ensino Médio. Revista de Educação Matemática, SBEM-SP, v. 10, n. 12, p. 51-58, 2º sem. 2007.

PROENÇA, M. C. Um estudo exploratório sobre a formação conceitual em geometria de alunos do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) — Universidade Estadual Paulista – Unesp, Bauru, 2008.

QUARTIERI, M.; REHFELDT, M. J. H. Investigando conceitos no ensino de geometria. In: ENCONTRO NACIONAL DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 9., 2007, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: SBEM-MG, 2007.

REZI, V. Um estudo exploratório sobre os componentes das habilidades matemáticas presentes no pensamento em geometria. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas, 2001.

REZI-DOBARRO, V. Solução de problemas e tipos de mente matemática: relações com as atitudes e crenças de auto-eficácia. Tese (Doutorado em Psicologia Educacional) — Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas, 2007.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Proposta curricular para o ensino de matemática: 2º Grau. São Paulo: Secretaria da Educação/CENP, 1992.

SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Proposta curricular para o ensino de matemática: 1º Grau. São Paulo: Secretaria da Educação/CENP, 1997.

VASCONCELLOS, M. Figuras geométricas não-planas e planas: a aprendizagem de alunos das 4ª série do Ensino Fundamental e as concepções dos seus professores. Dissertação (Mestrado em Educação Escolar e Formação de Professores) — Universidade Católica Dom Bosco – UCDB, Campo Grande, 2005.

VIANA, O. A. O conhecimento geométrico de alunos do Cefam sobre figuras espaciais: um estudo das habilidades e dos níveis de conceito. 229 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, Campinas, 2000.

VIANA, O. A. O componente espacial da habilidade matemática de alunos do Ensino Médio e as relações com o desempenho escolar e as atitudes em relação à matemática e à geometria. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Universidade Estadual de Campinas – Unicamp, 2005.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.