Banner Portal
Equation and its multimeanings
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Multimeanings of equations
Algebraic Education
Equation
Teacher’s education
Teaching and learning of Algebra

How to Cite

RIBEIRO, Alessandro Jacques; MACHADO, Silvia Dias Alcântara. Equation and its multimeanings: potentialities to the construction of mathematical knowledge . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 1, p. 85–104, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i31.8646725. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646725. Acesso em: 19 jul. 2024.

Abstract

This paper aims to introduce, analyze, and characterize different
meanings that can be given to equation in Mathematics teaching and learning.
Based on one of the authors doctorate thesis, this work brings to discussion
some research results in Algebraic Education field, about the process of giving
meaning to the notion of equation. Following this discussion, the authors
analyze how textbooks present equation idea, and indicate PCN´s
recommendation about the importance of working with activities based on
different perspectives and shapes to conceive Algebra. At last, the authors
present the multimeanings of equation, discussing and analyzing their
potentialities in the construction of mathematical knowledge during Teacher
Training Courses.

https://doi.org/10.20396/zet.v17i31.8646725
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, M.M.M. Estratégias de generalização de padrões de alunos do Ensino Fundamental do ponto de vista de seus professores. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2006.

BOS, H. Éléments d´Algèbre. 5. ed. Paris: Hacchette, 1893.

BOURBAKI, N. Éléments de mathématique: algèbre I. Paris: Hermann, 1970.

BOURDON, M. Éléments d´algèbre. Paris: Gauthier-Villars et Fils, 1897.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://www.mec.gov.br/sef/sef/pcn.shtm. Acesso em: mar. 2004.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros Curriculares Nacionais: ensino médio Brasília: MEC/SEMTEC, 2000. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/ciencian.pdf. Acesso em: set. 2009.

BOYER, C. B. História da Matemática. 2. ed. São Paulo: Edgard Blücher, 1996.

CARAÇA, B. de J. Lições de álgebra e análise. Lisboa: Sá da Costa, 1954. v. 2.

CHEVALLARD, Y. La transposition didactique. Grenoble: La Pensée Sauvage, 1991.

COSTA, E. S. As equações diofantinas lineares e o professor de matemática do Ensino Médio. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2007.

COTRET, R. S. Problématique à propos de la mise en équation de problèmes écrits. SÉMINAIRE FRANCO-ITALIEN DE DIDACTIQUE DE L´ALGÈBRE, 9., 1997. p. IX-23 – IX-37.

DREYFUS, T.; HOCH, M. Equations: a structural approach. Proceedings of the 28th Conference of International Group for the PME, 2004, p. 1-152 – 1-155.

DI PIERRO NETTO, S.; SOARES, E. Matemática em atividades: 6ª série. São Paulo: Scipione, 2002.

DUVAL, R. Registros de representações semióticas e funcionamento cognitivo da compreensão em matemática. In: MACHADO, S. D. A. (Org.) Aprendizagem em Matemática: registros de representação semiótica. Campinas: Papirus, 2003. p. 11-33.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A.; MIGUEL, A. Contribuição para um repensar ... a educação algébrica elementar. Pro-Prosições — Faculdade de Educação da Unicamp, v. 4, n. 1[10], p. 79-91, mar. 1993.

GARBI, G. G. O romance das equações algébricas. São Paulo: Livraria da Física, 2007. GIOVANNI, J. R.; GIOVANNI, J. R. Jr. Matemática pensar e descobrir: novo – 6ª série. São Paulo: FTD, 2000.

IMENES, L. M. P.; LELLIS, M. C. T. Matemática para todos: 6ª série, 3º ciclo. São Paulo: Scipione, 2002.

KIERAN, C. The learning and teaching of school algebra. In: GROUWS, D. A. (Ed.). Handbook of research on mathematics teaching and learning. New York: Macmillan, 1992.

LIMA, R. N. Equações algébricas no Ensino Médio: uma jornada por diferentes mundos da Matemática. 2007. 358 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

PIRES, C. C.; CURI, E.; PIETROPAOLO, R. Educação Matemática: 6ª série. São Paulo: Atual, 2002.

RIBEIRO, A. J. Analisando o desempenho de alunos do Ensino Fundamental em álgebra, com base em dados do Saresp. 2001. 116 p. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

RIBEIRO, A. J. Equação e seus multisignificados no ensino de Matemática: contribuições de um estudo epistemológico. 2007. 142 p. Tese (Doutorado em Educação Matemática) — Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

ROGALSKI, M. Carrefours entre analyse, algèbre et géomètrie. Paris: Ellipses, 2001.

TSIPKIN, A. G. Manual de matemáticas para la enseñanza media. Moscou: Editorial Mir Moscú, 1985.

WAERDEN B. L. van der. Álgebra. Nova Iorque: Springer-Verlag, 1991. v. 1.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.