Banner Portal
Mathematic practices
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Social practice
Language-games
Philosophy of mathematics education
Bourdieu
Wittgenstein

How to Cite

VILELA, Denise Silva. Mathematic practices: socio philosophical contributions for mathematic education . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, n. 1, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i31.8646728. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646728. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

The objective of this study is to understand mathematics as social
practices, that is, discuss theorically the conception of mathematic practices. It
departs from an earlier study that perceives several ways of adjetivizing the term
mathematics, such as school mathematics, street mathematics, academic
mathematics, popular mathematics, everyday mathematics, and so on,
supported by recent academic researches and publications in the field of
Mathematics Education. Adjectivizes are understood as differences language games along family resemblances, in the sense given by Wittgenstein to these
concepts.
Sociological concepts developed by Bourdieu are incorporated to this
philosophical explanation. His conception of science is a reference to
understanding mathematics as social practices, in which lies a situationist logic
that determines specific mathematic norms and patterns. 

https://doi.org/10.20396/zet.v17i31.8646728
PDF (Português (Brasil))

References

BANDEIRA, F. A.; LUCENA, I. C. Etnomatemática e práticas profissionais. Natal: UFRN, 2004. (Coleção introdução à Etnomatemática).

BARTON, B. The philosophical background to D'AMBROSIO conception of ethnomathematics. In: INTERNATIONAL CONGRESS ON ETHNOMATHEMATICS, 1998, Granada. Proceedings of the International Congress on Ethnomathematics. Granada, 1998.

BOURDIEU, P. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. Sociologia. São Paulo: Ática, 1983. p. 46-81.

CARRAHER, T.; CARRAHER, D.; SCHLIEMANN, A. Na vida dez, na escola zero. São Paulo: Cortez, 1988.

DAMAZIO, A. Especificidades conceituais de Matemática da atividade extrativa de carvão. Natal: UFRN, 2004. (Coleção introdução à Etnomatemática).

FARIA, E. S.; MOREIRA, P. C.; FERREIRA, M. C. Da prática do matemático para a prática do professor: mudando o referencial da formação de matemática do licenciado. Zetetiké, v. 5, n. 7, jan.-jun. 1997.

GERRARD, S. Wittgenstein’s philosophies of mathematics. Synthese, n. 87, p. 125-142, 1991.

GIONGO, I. Educação e produção do calçado em tempos de globalização: um estudo etnomatemático. 109 p. Dissertação (Mestrado em Educação) — Unisinos, São Leopoldo, RS, 2001.

GLOCK, H. J. Dicionário de Wittgenstein. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

GOTTSCHALK, C. M. O papel da hipótese na atividade científica e suas relações com as proposições matemáticas sob a perspectiva de Wittgenstein. In: SEMANA DE FILOSOFIA, 4., 2002, Ilhéus. Anais... Editora UESC, 2002, p. 27.

JESUS, W. P. Educação Matemática e filosofias sociais da Matemática. 212 p. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP, 2002.

KNIJNIK, G. Exclusão e resistência, Educação Matemática e legitimidade cultural. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

KREIMER, P. De probetas, computadoras y ratones: la construcción de una miradasociologica sobre la ciencia. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 1999.

LAVE, J. Do lado de fora do supermercado. In: FERREIRA LEAL, M. Idéias matemáticas de povos culturalmente distintos. São Paulo: Global, 2002. p. 65-98.

LINS, R.; GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o século XXI. Campinas: Papirus, 1997.

LINS, R. Matemática, monstros, significados e educação matemática. In: BICUDO, M.; BORBA, M. (Org.). Educação Matemática – pesquisa em movimento. São Paulo: Cortez, 2004. p. 92-120.

MELO, M. V. Três décadas de pesquisa em Educação Matemática da Unicamp: um estudo histórico em teses e dissertações. 288 p. Dissertação (Mestrado em Educação) — Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP, 2006.

MIGUEL, Antonio. Formas de ver e conceber o campo de interações entre filosofia e educação matemática. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Filosofia da Educação Matemática: concepções e movimentos. Brasília: Plano, 2003.

MOREIRA, P. C. O conhecimento matemático do professor: formação na licenciatura e prática docente na escola básica. 195 p. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, UFMG, Belo Horizonte, 2004.

MOREIRA, P.; CURY, H.; VIANNA, C. Por que análise real na licenciatura? Zetetiké, v. 13, n. 23, jan.-jul. 2005.

ORTIZ, R. (Org.) Pierre Bourdieu — Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.

RESTIVO, S. As raízes sociais da matemática pura. In: Grupo TEM. Sociologia da Matemática. Portugal: Grafis, 1998.

SCANDIUZZI, P. P. Educação indígena X educação escolar indígena: uma relação etnocida em uma pesquisa etnomatemática. Tese (Doutorado em Educação) — Unesp, Marília, SP, 2000.

SHINN, T. Prólogo. In: KREIMER, P. De probetas, computadoras y ratones: la construcción de una mirada sociologica sobre la ciencia. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes, 1999.

VIANNA, C. R. Vidas e circunstâncias na Educação Matemática. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, USP, São Paulo, SP, 2000.

VILELA, Denise S. Reflexão filosófica acerca dos significados matemáticos nos contextos da escola e da rua. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE PESQUISAS EM EDUCAÇÃO MATEMÁTICA — SIPEM, 3., 11 a 14 de outubro de 2006, Águas de Lindóia. Anais... 2006. CD Card.

VILELA, Denise S. Matemáticas nos usos e jogo de linguagem: ampliando concepções na Educação Matemática. 247 p. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Unicamp, Campinas, SP, 2007.

WITTGENSTEIN, L. Investigações filosóficas. Trad. José Carlos Bruni. São Paulo: Abril Cultural, 1979. (Coleção os pensadores).

WITTGENSTEIN, L. Cultura e valor. Lisboa: Edições 70, 1980.

WITTGENSTEIN, L. Philosophical investigations. 50th Anniversary Commemorative Edition. New York: Basil Blackwell, 2001.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.