Banner Portal
A panorama of mathematics teacher education and UFMG mathematics teachers
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematics education
Teacher education
Teacher licensure

How to Cite

ZAIDAN, Samira. A panorama of mathematics teacher education and UFMG mathematics teachers . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, p. 37–56, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i0.8646793. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646793. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

Aiming at contributing with Anped 2008 ’s Math Education working
group, this text presents a) our view of contemporary education and teacher
education; b) a brief outline of the curriculum reform of Mathematics Teacher
Education undergraduate course at UFMG, c) teacher licensure students views
of teacher-student relationships, d) teacher licensure students’ views on the
relationships between teachers, students and knowledge, as well as the
relationships between the licensure and bachelor’s degree in the Mathematics
program. We also present a continuing education program developed at the School of Education at UFMG, a latu sensu graduate program (specialization)
which focuses on the development of public school teachers, specially the group
of Math Education. Finally, we approach the understanding of “schooled
mathematics knowledge” in order to strengthen the establishment of a teacher
education program that prepares student-teachers to interpret and analyze data
from teaching contexts. We conclude the work by emphasizing the need of
creating proper spaces for the education of Math teachers. 

https://doi.org/10.20396/zet.v17i0.8646793
PDF (Português (Brasil))

References

ALMEIDA, Maria Isabel de. Apontamentos a respeito da formação de professores. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (Org.). Formação de educadores: artes e técnicas, ciências políticas. São Paulo: Editora Unesp, 2006.

ARROYO, Miguel G. Imagens quebradas – trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.

D´AMBRÓSIO, Beatriz S. Conteúdo e metodologia na formação de professores. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática – investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa; Campinas, SP: GEPFPM-Prapem-FE/Unicamp, 2005.

DAVID, Maria Manuela S. Um novo público está nos obrigando a redefinir a posição da matemática no currículo e a repensar a prática do professor. Actas ProfMat, Lisboa, Portugal: APM, 2001.

DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio. A formação acadêmico-profissional: compartilhando responsabilidades entre universidades e escolas. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: didática e formação de professores. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO — Endipe —, 14., 2008, Porto Alegre. Anais.

FIORENTINI, Dario. A pesquisa e as práticas de formação de professores de Matemática em face das políticas públicas no Brasil. BOLEMA — Unesp, Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática, Rio Claro, ano 21, n. 29, 2008.

FREITAS, Helena C. L. Novas políticas de formação: da concepção negada à concepção consentida. In: BARBOSA, R. L. L. Trajetórias e perspectivas da formação de educadores. São Paulo: Editora Unesp, 2004.

FREITAS, Maria Teresa Menezes; NACARATO, Adair Mendes; PASSOS, Carmem Lúcia Brancaglion; FIORENTINI, Dario; FREITAS, Franceli Fernandes de; ROCHA, Luciana Parente e MISKULIN, Rosana Giaretta Sguerra. O desafio de ser professor de Matemática hoje no Brasil. In: FIORENTINI, Dario; NACARATO, Adair Mendes (Org.). Cultura, formação e desenvolvimento profissional de professores que ensinam matemática – investigando e teorizando a partir da prática. São Paulo: Musa; Campinas, SP: GEPFPM-Prapem-FE/Unicamp, 2005.

MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Aprendizagem da docência: conhecimento específico, contextos e práticas pedagógicas. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Humanismo e prática docente. Trajetórias e processos de ensinar e aprender: sujeitos, currículo e culturas. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO — Endipe —, 14., 2008, Porto Alegre. Anais.

MOREIRA, Plínio Cavalcanti Moreira; DAVID, Maria Manuela M. S. A formação matemática do professor – Licenciatura e prática docente escolar. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela. A formação do professor que ensina matemática: estudos e perspectivas a partir das investigações realizadas pelos pesquisadores do G7 da Sbem. In: NACARATO, Adair Mendes; PAIVA, Maria Auxiliadora Vilela (Org.). A formação do professor que ensina matemática: perspectivas e pesquisas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

OLIVEIRA, Romualdo Portela. Da universalização do ensino fundamental ao desafio da qualidade: uma análise histórica. Educação e Sociedade — Cedes, Campinas, SP, v. 28, n. 100, 2007.

SANTOS, Mônica Bertoni dos. A construção de saberes docentes de Licenciatura em Matemática. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICA DE ENSINO — Endipe —, 14, 2008, Porto Alegre. Anais.

SOUSA, João Valdir Alves de (Org.). Formação de professores para a educação básica. Dez anos da LDB. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

TEIXEIRA, Inês Assunção de Castro. Da condição docente: primeiras aproximações teóricas. Educação e Sociedade — Cedes, Campinas, v. 28, n. 99, 2007.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MINAS GERAIS. Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Matemática. Belo Horizonte, 2007. p. 10.

ZAIDAN, Samira. O(a) professor(a) de matemática no contexto da inclusão escolar. Tese (Doutorado) — Faculdade de Educação da UFMG, Belo Horizonte, 2001.

ZAIDAN, Samira; AUÁREK, Wagner A.; PAULA, Simone de; PAULA, Maria José de; FARIA, Juliana B. Conflitos e possibilidades na ação do professor de matemática do ensino fundamental. In: REUNIÃO ANUAL DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO — Anped —, 28., 2005. Caxambu, MG. Anais.

ZEICHNER, Kenneth M. A formação reflexiva de professores: idéias e práticas. Lisboa: Educa, 1993.

ZEICHNER, Kenneth M. Formação de professores para a justiça social em tempos de incerteza e desigualdades crescentes. In: DINIZ-PEREIRA, Júlio Emílio; ZEICKNER, Kenneth M. (Org.). Justiça social-desafio para a formação de professores. Tradução Cristina Antunes. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.