Banner Portal
The relation and difficulties of students with mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Difficulties in mathematics
Mathematics education
Social dimensions in mathematics education
Teacher training

How to Cite

SANTOS, Vinício de Macedo. The relation and difficulties of students with mathematics: a topic for investigation. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, p. 57–94, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i0.8646794. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646794. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

This text presents and discusses a particular type of studies into the
relation and difficulties of students with mathematics as a possibility for
investigation in the field of mathematics education. It takes as its reference three studies that, among others in this field, investigate how students organize their
interests, representations, sensitive experiences and "their logic" with
mathematical knowledge; what difficulties arise in this process and what they
reveal about teacher-training processes. One of the studies that is still in
progress seeks to characterize, map and understand the relation of students
from a large urban center and their difficulties with mathematics, and to discuss
the weight of the social context, the curricular demands of the teaching system
in question and the negotiations between teachers and students of
mathematics. By highlighting questions, focuses, strategies, methodologies and
study results, a combination of elements that reveals contributions from
research activity, the impact of educational policies and relationships between
the two also becomes apparent. 

https://doi.org/10.20396/zet.v17i0.8646794
PDF (Português (Brasil))

References

ABREU, G. A teoria das representações sociais e a cognição matemática. Quadrante: revista teórica de investigação, Lisboa, v. 4, n. 1, pp. 25-41, 1995.

BACHELARD, G. La formation mathématique des institueurs avec ouverture sur l’informatique. Paris: CEDIC, 1977.

BARROS, António M. Cognições pessoais e rendimento na matemática: um programa de recuperação de alunos com dificuldades. Estudos de Psicologia, Lisboa, v. 12, n. 2, pp. 15-26, 1995.

BARROS, A. M.; ALMEIDA, L. S. Dimensões sócio-cognitivas do desempenho escolar. In: ALMEIDA, L. S. (Ed.). Cognição e aprendizagem escolar. Porto: Associação dos Psicólogos Portugueses, 1991.

BROUSSEAU, G. Les obstacles espistemologiques et les problemes en Mathematiques. Recherches en Didactique des Mathematiques, Grenoble, v. 4, n. 2, 1983, p. 165-198.

CENTENO-PÉREZ, J. Números Decimales: Porque e para que?. Madrid: Editorial Sintesis, 1994.

CHATEAURAYNAUD, F. L’épreuve du tangible: experiences de l’enquête et surgissements de la preuve. In: KARSENTI, B.; QUÉRÉ, L. La croyance et l’ enquête. Aux sources du pragmatisme. Paris: EHESS, 2004. p. 167-104. Série Raisons pratiques, v. 15.

DOMITE, M. C. S. ; FERREIRA, Rogério; RIBEIRO, J. P. M. (Org.). Etnomatemática: papel, valor e significado. São Paulo: Zouk, 2004. 287 p.

ERNEST, P. (1994). Variedades de constructivismo: Sus metáforas, epistemologías e implicaciones pedagógicas.. Hiroshima Journal of Mathematics Education 2: 1-14. [Traducción de Juan D. Godino.

FERNANDES, E. Fazer matemática compreendendo e compreender Matemática fazendo: a apropriação de artefatos da matemática escolar. Quadrante: revista teórica de investigação, Lisboa, v. 9, n. 1, pp. 49-86, 2000.

GARCIA, BLANCO M. M. El aprendizaje del estudiante para profesor de matemática desde la naturaleza situada de la cognición: implicaciones para la formación inicial de maestros. In: CORRAL, C.; ZURBANO, E. (Ed.). Propuestas metodológicas y de evaluación en la formación inicial de los profesores del área de Didáctica de la Matemática. España: Universidad de Oviedo, 2000.

GÓMEZ-CHACÓN, Ines M. Matemáticas y contexto: enfoques y estrategias para el aula. Madrid: Nancea, S.A. Ediciones, 1998.

GÓMEZ-GRANELL, C. Rumo a uma epistemologia do conhecimento escolar: o caso da Educação Matemática. RODRIGO, M. J. e ARNAY, J.(Orgs.) Domínios do conhecimento, prática educativa e formação de professores: a construção do conhecimento escolar. São Paulo: Editora Ática, 2002.

LACASA, Pilar. Aprender en la escuela, aprender en la calle. Madrid: Visor, 1994.

LAVE, Jean. e WENGER, Ettienne. Situated Learning. Legitimate Peripheral Participation. Cambridge University Press, 1991.

MIRANDA, A.; FORTES, C.; GIL, D. Dificultades del aprendizaje de las matemáticas: un enfoque evolutivo. Málaga: Ediciones Aljibe, 1998.

MAURIN, E. La nouvelle question scolaire. Paris: Le Seuil, 2007.

SÁ, Celso Pereira. Núcleo central das representações sociais. Petrópolis: Vozes, 1996.

SÁNCHEZ, Maria Victoria. Dificultades específicas en el aprendizaje de lãs fracciones: estúdio de casos: implicaciones para la formación de maestros. En María del Carmen Chamorro Plaza (dir) Dificultades del aprendizaje de las matemáticas Madrid: Ministerio de Educación, Cultura y Deporte,Subdirección Genera de información y Publicaciones, 2001.

SANTOS, V. de M. Percursos em Educação Matemática: ensino, aprendizagem e produção de conhecimento. Tese (Livre-Docência) — Faculdade de Educação da USP, São Paulo, 2008a.

SANTOS, V. de M. A matemática escolar, o aluno e o professor: paradoxos aparentes e polarizações em discussão. Cadernos CEDES — Unicamp, Campinas, v. 28, p. 13-28, 2008b.

SANTOS, V. de M. Dificuldades de aprendizagem em Matemática em contextos urbanos: tensão e negociação entre exigências curriculares e o que é tangível aos alunos. Programa de Estudos em colaboração: Faculdade de Educação da USP/École de Hautes Études en Sciences Sociales - Paris, 2009.

SANTOS, V. de M.; NACARATO, A. M. (Org.). Educação Matemática e políticas públicas. São Paulo: FEUSP/Anped, 2008. v. 1. 82 p. E-livro. Disponível em: . Acesso em: 06/04/2009.

SANTOS, V. de M.; TEIXEIRA, Leny Rodrigues Martins; MORELATTI, M. R. M. Professores em formação: as dificuldades de aprendizagem em matemática como objeto de reflexão. Revista de Educação Matemática, v. 10, p. 17-27, 2007.

SANTOS, V. de M.; TRABAL, P. L’enseignement des mathématiques et le rapport au sensible: tension, négociation et difficultés des étudiants. Journées M²Real 2009. Les Mathématiques dans la société. Institut National des Sciences Appliquées (INSA) de Lyon – Centre des Humanités, France, 2009.

SIMÕES, Maria de Fátima. O interesse do auto-conceito em educação. Lisboa: Plátano Edições Técnicas, 2001.

SOCAS, M. Dificultades, obstáculos y errores en el aprendizaje de las Matemáticas en la Educación Secundaria. In: RICO, L. et al. La Educación Matemática en la Enseñanza Secundaria. Barcelona: Ed. Horsori, 1997.

SOCAS, M.; PALAREA, M. Las fuentes de significado, los sistemas de representación y errores en el álgebra escolar. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, Barcelona, Editorial Graó, n. 14, pp. 7-24, 1997.

TRABAL, P. La violence de l’ enseignement des mathématiques et des sciences : un autre approche de la sociologie des sciences. Paris: L’ Harmattan, 1997. Coll. Education et formation-série Recherches.

TRABAL, P. Une sociologie de l’enseignement des mathematiques. Le Telemaque, n. 15, p. 57-68, 1999.

VILELA, D. S. Notas sobre a matemática escolar no referencial sóciohistórico-cultural. Horizontes — USF, v. 24, n. 1, p. 43-50, jan./jun. 2006.

VISIER, L.; ZOÏA, G. La carte scolaire et le territoire urbain. Paris : Presses Universitaires de France, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.