Banner Portal
The influence of public policies in the constitution of a mathematics teacher’s identity
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Professional identity
Mathematics teacher
Curricular reforms
Teacher education
Public politics

How to Cite

MATHEUS, Amanda Aparecida de Oliveira Fernandes; NACARATO, Adair Mendes. The influence of public policies in the constitution of a mathematics teacher’s identity: a case analysis . Zetetike, Campinas, SP, v. 17, 2009. DOI: 10.20396/zet.v17i0.8646795. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646795. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

This paper is related to a master’s dissertation that had as focus the
constitution of the identity of the mathematics teacher considering the public
politics influence. Our look will be upon the curricular reforms, in special, the
State of São Paulo one, of 2008. The research was done with mathematics
teachers of the city of Bragança Paulista/SP and the data for the research was
constituted by: questionnaire, interview and classroom observations. For this
paper we choose the case of teacher Íris, which reveals crisis in her professional identity facing the conflicts and contradictions for the implementation of an
imposed curriculum. At the same time in which Íris saw positive aspects in the
material to be used, she didn’t manage new ways of teaching mathematics due
to, mainly, the lack of a collective work in the school and of a politics of teacher
education that sustained the curricular reform. 

https://doi.org/10.20396/zet.v17i0.8646795
PDF (Português (Brasil))

References

ARROYO, Miguel G. Experiências de inovação educativa: o currículo na prática da escola. In: MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa (Org.). Currículo: políticas e práticas. Campinas, SP: Papirus, 1999. p. 131-164.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade: entrevista a Benedito Vicchi. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber, formação dos professores e globalização: questões para a Educação hoje. Porto Alegre: Artmed, 2005.

CIAMPA, Antonio da Costa. Identidade. In: LANE, Silvia T. M.; CODO, Wanderley (Org.). Psicologia Social: o homem em movimento. São Paulo: Brasiliense, 1989. p. 58-75.

D’AMBROSIO, Beatriz S. Formação de professores de matemática para o século XXI: o grande desafio. Pro-Posições — Universidade Estadual de Campinas/Faculdade de Educação, Campinas, SP, v. 4, n. 1 (10), p. 35- 41, mar. 1993.

DUBAR, Claude. A socialização: construção das identidades sociais e profissionais. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

HUBERMAN, Michael. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, António (Org.). Vidas de professores. Portugal: Porto, 1995. p. 31-61.

LOPES, Alice Casimiro. Políticas de currículo: mediação por grupos disciplinares de ensino de ciências e matemática. In: LOPES, Alice Ribeiro Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículo de ciências em debate. Campinas: Papirus, 2004. p. 45-75.

MATHEUS, Amanda A. de O. Fernandes. O professor de matemática e a constituição de sua identidade profissional frente às políticas públicas. 2008. 134 f. Dissertação (Mestrado em Educação) — Universidade São Francisco, Itatiba/SP.

NÓVOA, António. Para o estudo sócio-histórico da gênese e desenvolvimento da profissão docente. Teoria e Educação, Porto Alegre, n. 4, p. 109-142, 1991.

ONUCHIC, Lourdes R. Ensino-aprendizagem de matemática através da resolução de problemas. IN: BICUDO, Maria A. V. (Org.). Pesquisa em educação matemática: concepções e perspectivas. São Paulo: Editora Unesp, 1999. p. 199-220.

SCHAFFEL, Sarita Lea. A identidade profissional em questão. In: CANDAU, Vera Maria. Reinventar a escola. Petrópolis: Vozes, 2000. p. 102-115.

SILVA, Tomaz Tadeu. Os novos mapas culturais e o lugar do currículo numa paisagem pós-moderna. In: SILVA, Tomaz Tadeu; MOREIRA, Antonio Flávio. (Org.). Territórios contestados: o currículo e os novos mapas políticos e culturais. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995. p. 184-202.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão em educação matemática crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.