Abstract
The remarks on this paper are on some considerations about a
Continued Formation Program – Pro – Literacy – developed by the National
Graduate Network for teachers of Elementary Education from the Ministry of
Education made by MEC and by five Continued Education Centers, under the
coordination of Brazilian Universities. Some characteristics and the preliminary
evaluation of the actions of the Pre-Literacy of the Mathematics Program are
presented, developed by the state of São Paulo by the Continued Formation Program of Math Education, Scientific and Environmental (CECEMCA), located
in Bauru. Some tutor teachers participated on the Pro – Literacy Mathematics
Program in the state of São Paulo, in the initial phase. The results showed that
the participant teachers in the Pro – Literacy started having a different
conception of the teaching of Mathematics in schools having its practice as a
starting point.
References
BRASIL. Ministério da Educação e Cultura. Rede nacional de formação continuada de professores de educação Básica. Orientações Gerais. Brasília: MEC/SEB, 2005. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/catalogo_rede_2004.pdf. Acesso em: 14 ago. 2009.
COLLARES, Cecília A. L.; MOYSÉS, Maria A. A.; GERALDI, João W. Educação continuada: a política da descontinuidade. Educação & Sociedade, n. 68, p. 202-219, dez. 1999. Número especial.
GONÇALEZ, Maria H. C. C.; BRITO, Márcia R. F. Atitudes (des)favoráveis com relação à Matemática . Zetetiké, v. 4, n. 6, p. 45-63, jul./dez. 1996.
MURTA, Cláudia P. C; SILVA, Diolina M; CORDEIRO, Valter L. S. Guia do curso. In: BRASIL. Pró-Letramento – Programa de formação continuada de professores dos anos/séries iniciais do Ensino Fundamental - Matemática. Ed. rev. e ampl. Brasília: MEC/SEB, 2007.
PIROLA, N. A. Solução de problemas geométricos: dificuldades e perspectivas. 2000. 218 p. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP.
QUINTILIANO, L. C. Conhecimento declarativo e de procedimento na solução de problemas algébricos. 2005. 159 p. Dissertação (Mestrado em Educação) —Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP.
VIANA, O. A. O componente espacial da habilidade matemática de alunos do ensino médio e as relações com o desempenho escolar e as atitudes em relação à matemática e à geometria. 2005. 279 p. Tese (Doutorado em Educação) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas-SP.
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática