Banner Portal
Giving movement to the algebraic thought on a logical-historical perspective
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Logical-historical
Educational activities
Algebraic thought
Range of variation and variable

How to Cite

MOURA, Anna Regina Lanner de; SOUSA, Maria do Carmo de. Giving movement to the algebraic thought on a logical-historical perspective. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 63–76, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i30.8646891. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646891. Acesso em: 7 jul. 2024.

Abstract

This article discusses the procedures and elaborations of students of a
pedagogy course when involved in two activities of teaching which were
developed in the logical-historical perspective when experienced a subject of the
course during our scanning Ph.D in the 2000 at 2004, in the Faculdade de
Educação - Universidade Estadual de Campinas. The research was designed to analyze the implications of
the training of student on algebraic activities which were intentionally planned

https://doi.org/10.20396/zet.v16i30.8646891
PDF (Português (Brasil))

References

BOGDAN, R. C.; BIKLEN, S.K. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1994. Colecção Ciências da Educação. v. 12.

BOHM, D. A totalidade e a ordem implicada. 12. ed. São Paulo: Cultrix, 1980.

CARAÇA, B. J. Conceitos fundamentais da Matemática. Portugal: Gradiva, 1984.

______. Conceitos fundamentais da Matemática. Portugal: Gradiva, 1998.

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalización en la enseñanza. 2. reimpresión. Ciudad de La Havana: Editorial Pueblo y Educación, 1982.

HOFMANN, J. E. Historia de la matemática. Traducción al español por Vicente Valls y Angles y Gonzalo Fernández Tomaz. 1ª. edición en español. Talleres Gráficos Toledo S.A.;I. Ciencias Matemáticas, U.T.E.H.A., 1961.: Talleres Gráficos Toledo S.A.; México: I, Ciências Matemáticas, U.T.E.H.A., 1961.

HOGBEN, L. - Maravilhas da Matemática: influência e função da Matemática nos conhecimentos humanos. Editora Globo, Porto Alegra, 1970.

KIERAN, C. The learning and teaching of school algebra. Handbook of Research on Mathematics Teaching and Learning, Université du Québec à Montréal, 1992.

KOPNIN, P. V. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978. Coleção Perspectivas do homem.v. 123.

LANNER DE MOURA, A. R.; SOUSA, M. C. O desenvolvimento da álgebra pré-simbólica: o conceito de variável. In: ENCONTRO PAULISTA DE EDUCAÇÃO MATEMÁTICA, 6, 2001, Catanduva. Anais... Catanduva: SBEM-SP, 2001.

LIMA, L. C.& MOISÉS, R.P. A variável: escrevendo o movimento. A linguagem Algébrica 1. São Paulo: CEVEC/CIARTE, 2000.

OLIVEIRA, Ana Teresa de C. C. Reflexões sobre a aprendizagem da álgebra. Educação Matemática em Revista — Revista da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, ano 9, n. 12, p. 35-39, junho de 2002.

PAULOVICH, L. Um estudo sobre formação de conceitos algébricos. Ciência & Educação, Bauru, v.5, n. 2, p. 39-48, 1998.

PINTO, R. A. Erros e dificuldades no ensino da álgebra: o tratamento dado por professoras de 7a.série em aula. Dissertação (Mestrado) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1997.

RÍBNIKOV, K. Historia de las matemáticas. URSS, Editorial Mir Moscú, 1987.

SMITH, D. E. History of mathematics. New York: Dover, 1958. v. I.

SCARLASSARI, N.T. - Um estudo de dificuldades ao aprender álgebra em situações diferenciadas de ensino em alunos da 6ª série do ensino fundamental. Dissertação (Mestrado) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2007.

SOUSA, M.C. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do Ensino Fundamental. Tese (Doutorado) — Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 2004.

SOUZA, E. R.; DINIZ, M. I. S. - Álgebra: das variáveis às equações e funções. 2. ed. São Paulo: IME - USP, 1996.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.