Banner Portal
Textbooks and Mathematics Education
PDF (Português (Brasil))

Keywords

History of mathematics education
Mathematics textbooks
Companhia Editora Nacional

How to Cite

VALENTE, Wagner Rodrigues. Textbooks and Mathematics Education: a history inseparable. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 139–162, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i30.8646894. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646894. Acesso em: 3 jul. 2024.

Abstract

This text has as its aim, in the first moment, to develop a
reflection about the use of mathematics textbooks as data sources for
research. It intends to answers the following question: How to use
textbooks to investigate the historical trajectory of mathematics
education? In the second part, the text focuses on Companhia Editora
Nacional, an editorial house founded in 1926, which transformed into
one of the largest editors of mathematics textbooks written by Brazilian
authors. Directing the research approach is the question: What role did
the Nacional have in the history of mathematics education in Brazil in
the 20th Century. The work also presents the companies archive and seeks to show how valuable the contributions that this archive can bring
to investigations in the history of mathematics education in the country.
To this end, the text mentions international researches about textbooks
and the tendencies that have been developing in the last 20 years.

https://doi.org/10.20396/zet.v16i30.8646894
PDF (Português (Brasil))

References

CARVALHO, J. B. P. F.; DASSIE, B. A.; ROCHA, J. L. Uma coleção revolucionária. Presença Pedagógica, Campinas- SP, v. 2, n. 1, p. 56-63, 2002.

CHERVEL, A. História das disciplinas escolares: reflexões sobre um campo de pesquisa. Teoria & Educação, Porto Alegre, RS, n.2, 1990.

CHOPPIN, A. História dos livros e das edições didáticas: sobre o estado da arte. Educação e Pesquisa — FEUSP, São Paulo, v. 30, n. 3, p. 549- 566, set./dez. 2004.

DASSIE, Bruno A. A Matemática do Curso Secundário na Reforma Gustavo Capanema. Dissertação (Mestrado em Matemática) — Departamento de Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

DUTRA, E. F. Companhia Editora Nacional: tradição editorial e cultura nacional no Brasil dos anos 30. IN: SEMINÁRIO BRASILEIRO SOBRE LIVRO E HISTÓRIA EDITORIAL, 1, Rio de Janeiro: Casa de Rui Barbosa. 8 a 11 de novembro de 2004. Anais.

LE GOFF, J. História e memória. Campinas, SP: Editora da Unicamp, 1992.

MARQUES, A. S. Tempos pré-modernos: a matemática escolar dos anos 1950. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) — Programa de Estudos Pós-Graduados em Educação Matemática da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2005.

ROCHA, José L. A Matemática do Curso Secundário na Reforma Francisco Campos. Dissertação (Mestrado em Matemática) — Departamento de Matemática, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2001.

SANGIORGI, O. Matemática – curso moderno – volume 1. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1963.

SANGIORGI, O. Entrevista concedida aos professores Célia Carolino Pires, Regina Pavanello e Wagner Rodrigues Valente no dia 25 de março de 2004.

TELLES, P. C. S. História da engenharia no Brasil: séculos XVI e XIX. Rio de Janeiro: Livros Técnicos e Científicos, 1984.

THIENGO, E. R. A matemática de Ary Quintella e Osvaldo Sangiorgi: um estudo comparativo. Dissertação (Mestrado em Educação) — Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro Pedagógico da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, ES, 2003.

TOLEDO, M. R. A. Pedagogia, política e mercado editorial: análise da coleção Atualidades Pedagógicas. In: História da escola em Portugal e no Brasil – circulação e apropriação de modelos culturais. Lisboa: Edições Colibri, 2006. pp. 201-232.

VALENTE, W. R. Uma história da matemática escolar no Brasil, 1730- 1930. São Paulo: Annablume/Fapesp, 1999.

VALENTE, W. R. Positivismo e matemática escolar dos livros didáticos no advento da República. Cadernos de Pesquisa — Fundação Carlos Chagas, São Paulo, n.109, p.201-212, 2000.

VALENTE, W. R. Controvérsias sobre educação matemática no Brasil: Malba Tahan versus Jacomo Stávale. Cadernos de Pesquisa — Fundação Carlos Chagas, São Paulo, n.120, p.151-167, 2003.

VALENTE, W. R. (Org.) O nascimento da matemática do ginásio. São Paulo: Annablume/Fapesp, 2004.

VALENTE, W. R. (Org.) A matemática do ginásio: livros didáticos e as reformas Campos e Capanema. São Paulo: GHEMAT-FAPESP, 2005. 1 CDROM.

VALENTE, W. R. A criação da disciplina escolar Matemática no Brasil e seu primeiro livro didático. Educação em Revista — Revista do Programa de Pós-Graduação em Educação da FaE, Belo Horizonte, MG: FaE/UFMG, n. 43, pp. 173-188, jun. 2006.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.