Banner Portal
Deafness, bilingualism and traditional teaching of mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical education
Deafness
Genetic psychology
Bilingualism
Teaching Math to deaf people

How to Cite

NOGUEIRA, Clélia Maria Ignatius; ZANQUETTA, Maria Emília M.T. Deafness, bilingualism and traditional teaching of mathematics : uma avaliação piagetiana. Zetetike, Campinas, SP, v. 16, n. 2, p. 218–237, 2008. DOI: 10.20396/zet.v16i30.8646896. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646896. Acesso em: 6 jul. 2024.

Abstract

Deaf young people, aged between 12 and 14, were investigated with
regard to their cognitive development. Educated for the last seven years in a
bilingual approach, their possibilities in mathematics in the higher junior school
were evaluated. Results were compared to those of a 1996 research which had
the same aims, or rather, the evaluation of deaf adolescents of the same age
bracket, albeit educated from an oral approach. Results show that the orallyeducated deaf young people and the bilingually educated ones lacked any
cognitive structure to understand the mathematical concepts of the above mentioned schooling level. Although bilingual deaf students had a higher
schooling level when compared to those of the former research, all students had
a two-year cognitive deficiency when compared to non-deaf children. The
“schooling success” of bilingual students in mathematics at the higher junior
school is consequently highlighted. 

https://doi.org/10.20396/zet.v16i30.8646896
PDF (Português (Brasil))

References

BRUN, J. (Org.) Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

CARVALHO, J. B. P. As propostas curriculares de matemática. In: BARRETO, E. S. S.. (Org). Os currículos do ensino fundamental para as escolas brasileiras. 2ed. Campinas, S.P: Autores Associados; São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2000.

EICHLER, L. M.. A recepção diacrônica da obra de Piaget na didática das ciências francófona. Schème. Vol.6, n.2. Unesp, 2014. p. 68-92.

KAMII, C.; DEVRIES, R.. Jogos em grupo na educação infantil: implicações da teoria de Piaget. São Paulo: Trajetória Cultural, 1991.

KLINE, M.. O fracasso da matemática moderna. São Paulo: IBRASA, 1976.

MIORIM, M. A.. Introdução à história da educação matemática. São Paulo: Atual, 1998.

MONTOYA, A. O. D.; FERREIRA, R.R.. Situação atual dos grupos de pesquisa no Brasil que estudam a obra de Piaget. Schème. Vol.2, n.4. Unesp, 2009. p. 8-34

NOGUEIRA, C. M. I.. Classificação, seriação e contagem no ensino do número: um estudo de Epistemologia Genética. Marília, SP: Oficina Universitária Unesp, 2007.

NOGUEIRA, C. M. I.. A Formação de Professores que Ensinam Matemática e os Conteúdos Escolares: Uma Reflexão Sustentada na Epistemologia Genética. Schème. Vol.5 – Edição Especial, Unesp, Set/2013.

NOGUEIRA, C. M. I.; REZENDE, V.; ZANQUETTA, M. E. M. T.. Esquemas de contagem de alunos surdos sob a ótica da teoria dos campos conceituais: implicações da teoria piagetiana para a sala de aula. Anais do IV Colóquio de Epistemologia e Psicologia Genéticas: teoria e prática na construção do conhecimento. Marília: Unesp, 2016.

NOGUEIRA, C. M. I., REZENDE, V. A Teoria dos Campos Conceituais no Ensino de Números Irracionais: Implicações da Teoria Piagetiana no Ensino de Matemática. Schème. V.6, n.1, Unesp, 2014.

PARRAT, S.; TRYPHON, A.. Uma hora com Piaget (a propósito do ensino da matemática) (1976). In: PIAGET, J. Sobre a Pedagogia: textos inéditos. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1998. 130 Volume 9 Número Especial/2017 www.marilia.unesp.br/scheme ISSN: 1984-1655

PIAGET, J., SZEMINSKA, A. A gênese do número na criança. 3ed. Rio de Janeiro: Zahar (1981).

PIAGET, J.. et al. La enseñanza de las matemáticas. 3ed. Madrid: Aguillar, 1968.

PIAGET, J.. Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: Livraria José Olympio, 1973.

PIAGET, J.. Psicologia e Pedagogia. Rio de Janeiro: Forense, 1998.

RAMOZZI-CHIAROTTINO, Z. Análise Crítica de um artigo da revista Schème sobre os estudos da obra de Jean Piaget no Brasil. Schème. Vol.3; n.5. Unesp, 2010. p. 6;27.

VERGNAUD, G. O que é aprender? In. BITTAR, M.; MUNIZ, C.A. (Orgs.) A aprendizagem matemática na perspectiva da teoria dos campos conceituais. Curitiba: CRV, 2009.

VERGNAUD, G. A gênese dos campos conceituais. In. Por que ainda há quem não aprende? Org. GROSSI, Esther Pillar. 2ª edição. Editora Vozes, Petrópolis, 2003.

VERGNAUD, G. Piaget visité par la didactique. Intellectica, v.33, p.107-123, 2002.

VERGNAUD, G. A teoria dos campos conceituais. In BRUN, J. (Org.) Didáctica das matemáticas. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

VERGNAUD, G. A Comprehensive Theory of Representation for Mathematics Education. JMB, V17, N2, pp.167-181, 1998.

VERGNAUD, G. A trama dos campos conceituais na construção dos conhecimentos. Revista do GEMPA. n. 4, p. 9-19. Porto Alegre, 1996.

VERGNAUD, G. Jean Piaget, quels enseignements pour la didactique? Revue Française de Pédagogie (Paris), v. 57, p. 7-14, 1981.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.