Banner Portal
Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teaching of functions
Computer technology
Microcomputers and classroom
Educational software

How to Cite

SOUZA, Aguinaldo Robinson de; SILVA, Gilmara Aparecida da. Development and analysis of a methodology for quadratic function teaching using ‘parábola’ and ‘oficina de funções’. Zetetike, Campinas, SP, v. 14, n. 1, p. 107–122, 2006. DOI: 10.20396/zet.v14i25.8646999. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646999. Acesso em: 2 jul. 2024.

Abstract

One of the greatest challengers in Mathematics Education is to turn Mathematics more
attractive to the students. The use of information technology and more specifically computer
technology are some of the new promises currently advocated to contribute to the debate involving
the use of microcomputers in the classroom. The objective of the present study is to present a
methodology involving the manipulation of two different software named ‘Parabola’ and ‘Oficina
de Funções’. The activities involved the student’s interaction, experimentation, and visualization in
the universe of the second degree functions.

https://doi.org/10.20396/zet.v14i25.8646999
PDF (Português (Brasil))

References

BORBA, M. C. Informática trará Mudanças na Educação Brasileira. Zetetiké. Nº 6, vol. 4, p. 123-134, 1996.

BORBA, M. C.. Student’s understanding of transformations of functions using multi-representational software. Portugal: Associação de Professores de Matemática de Portugal, 1995. (Doutorado em Educação Matemática – Cornell University).

CANAVARRO, A. P. O computador nas concepções e práticas de professores de Matemática. Quadrante, Vol. 3, Nº 2, p. 25-49, 1994.

D’AMBROSIO, U. Desafios da Educação Matemática no novo Milênio. Educação Matemática em Revista, Nº 11, ano 8, p. 14-17, 2001.

GRACIAS, T. S., BORBA, M. C.. Calculadoras gráficas e Funções Quadráticas. Revista de educação Matemática, Nº 4, ano 6, p. 27-32, 1998.

PALIS, G. de L. R. Tecnologia, Gráficos e Equações. Revista do Professor de Matemática, Sociedade Brasileira de Matemática. Nº 26. p. 30-38, 2o semestre de 1994.

PENTEADO, M. G., BORBA, M. C. (org). A informática em Ação: Formação de Professores, Pesquisa e Extensão. São Paulo: Olho Dágua, 2000.

SOUZA, A. R., PAULOVICH, L., NASCIMENTO, M. C. Vértices de famílias de Parábolas. Revista do Professor de Matemática, Nº 41, p. 7-11, 3º quadrimestre de 1999.

SOUZA, T. A. Calculadoras gráficas: uma proposta didático-pedagógica para o tema funções quadráticas. Rio Claro, 1996. 221p. Dissertação (Mestrado em Ensino e Aprendizagem da Matemática e seus Fundamentos FilosóficoCientíficos). Instituto de Geociências e Ciências Exatas. UNESP – Universidade Estadual Paulista.

TRINDADE, J. A. O., MORETTI, M. T. Uma relação entre a Teoria Históricocultural e a Epistemologia Histórico-crítica no Ensino de Funções: a mediação. Revista Zetetiké. Campinas, SP. V. 8, Nº 13/14. p. 29-50, jan/dez. 2000.

VALENTE, J. A. (Org). Computadores e conhecimento: Repensando a Educação. Campinas: Gráfica UNICAMP, 2a ed, 1998.

ZUFFI, E. M., PACCA, J. L. A. Sobre Funções e a Linguagem Matemática de Professores do Ensino Médio. Zetetiké. Campinas, SP. V. 8, Nº 13/14. p. 7- 28, jan/dez. 2000.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.