Banner Portal
Learning mathematics by investigating
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Mathematical investigations
Attitudes
Learning
Conceptions of students

How to Cite

ROCHA, Alexandra; PONTE, João Pedro da. Learning mathematics by investigating. Zetetike, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 29–54, 2006. DOI: 10.20396/zet.v14i26.8647004. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647004. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

This study aims to verify the effects of carrying out a set of
mathematical investigations in grade 7 students. In special, it seeks to know if
students show the development of new mathematical knowledge and abilities
and new conceptions and attitudes regarding mathematics and mathematics
learning. It is a de qualitative-interpretative study about professional practice,
based in two case studies of students of different achievement level. Data was
collected by participant observation, interviews, questionnaires and documents
produced by students. The results show that carrying out mathematical
investigations is a new situation for students that show to understand in a
progressive way their role on this kind of task. Even though both students do in
some moments reasoning that constitute true mathematical proofs, none of
them comes to a clear understanding of the need of proving. In carrying out the
proposed tasks both use their previous mathematical knowledge and show that
they learned several concepts. Furthermore, both show they appreciate this kind
of task that they feel favours their learning. Without giving up many of their
traces of their vision of mathematics, they come to it in a more dynamical way e
to see themselves in a more active role in exploring mathematical situations. The
study shows the need for more continued and deeper experiences, using a
greater diversity of tasks, to promote deeper leaning and change of conceptions
students.

https://doi.org/10.20396/zet.v14i26.8647004
PDF (Português (Brasil))

References

APM Renovação do currículo de matemática. Lisboa: APM, 1988.

BOGDAN, R.; BIKLEN, S. Investigação qualitativa em educação: Uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Porto Editora, 1999.

BROCARDO, J. Investigações na aula de matemática: A história da Rita. In LOPES, I. C., SILVA J; FIGUEIREDO, P (Eds.), Actas ProfMat 2001 (pp. 155- 161). Lisboa: APM, 2001.

BROCARDO, J. As investigações na sala de aula de matemática: Um projecto curricular no 8.º ano (Tese de doutoramento, Universidade de Lisboa). Lisboa: APM. (disponível em http://ia.fc.ul.pt), 2002.

COHEN, L., MANION, L.; MORRISON, K. Research methods in education. London: Routledge, 2000.

FRANK, M. L. Problem solving and mathematical belief. Arithmetic Teacher, 35, 32-34, 1988.

GAROFALO, J. Beliefs and their influence on mathematical performance. Mathematics Teacher, 82(7), 502-505, 1989.

JUNQUEIRA, M. Exploração de construções geométricas em ambientes computacionais dinâmicos. Quadrante, 5(1), 61-108, 1996.

NCTM. Normas para o currículo e a avaliação em matemática escolar. Lisboa: IIE e APM, 1991.

NCTM. Normas profissionais para o ensino da matemática. Lisboa: IIE e APM, 1994.

PONTE, J. P. Concepções dos professores de matemática e processos de formação, educação matemática: Temas de Investigação (pp. 185-239). Lisboa: IIE, 1992.

PONTE, J. P. Investigar a nossa própria prática. In GTI (Ed.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 5-28). Lisboa: APM, 2002.

PONTE, J. P. Investigação sobre investigações matemáticas em Portugal. Investigar em educação, 2, 93-169, 2003.

PONTE, J. P., BROCARDO, J.; OLIVEIRA, H. Investigações matemáticas na sala de aula. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.

PONTE, J. P.; MATOS, J. F. Processos cognitivos e interacções sociais nas investigações matemáticas. In: ABRANTES, P L. C. LEAL; PONTE, J.P. (Eds.), Investigar para aprender matemática (pp. 119-138). Lisboa: Projecto MPT e APM, 1996.

PONTE, J. P.; MATOS, J. F. Cognitive processes and social interaction in mathematical investigations. In: J. P. Ponte, J. F. Matos, J. M. Matos, & D. Fernandes (Eds.); Mathematical problem solving and new information technologies: Research in contexts of practice. Berlin: Springer, 1992, p. 239- 254.

PONTE, J. P., MATOS, J. M.; ABRANTES, P. Investigação em educação matemática: Implicações curriculares. Lisboa: IIE, 1998.

PONTE, J. P.; OLIVEIRA, H.; BRUNHEIRA, L.; VARANDAS, J. M.; FERREIRA, C. O trabalho do professor numa aula de investigação matemática. Quadrante, 7(2), 41-70, 1998.

PONTE, J., OLIVEIRA, H., CUNHA, H.; SEGURADO, I. Histórias de investigações matemáticas. Lisboa: IIE, 1998.

ROCHA, C. A. Uma experiência com actividades de investigação na aula de matemática: Competências matemáticas, atitudes e concepções de dois alunos do 7.º ano de escolaridade (Dissertação de Mestrado, Universidade do Porto). (disponível em http://ia.fc.ul.pt), 2003.

SEGURADO, I. A investigação como parte da experiência matemática dos alunos do 2.º ciclo (Dissertação de Mestrado, Universidade de Lisboa). Lisboa: APM. (disponível em http://ia.fc.ul.pt), 1998.

SEGURADO, I. O que acontece quando os alunos realizam investigações matemáticas? In GTI (Ed.), Reflectir e investigar sobre a prática profissional (pp. 57-73). Lisboa: APM, 2002.

SEGURADO, I., & Ponte, J. P. Concepções sobre a matemática e trabalho investigativo. Quadrante, 7(2), 5-40, 1998.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.