Banner Portal
The interdependence between arithmetical operations and students’ performance in mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Interdependence
Arithmetical calculations
Rule games

How to Cite

BARICCATTI, Karen Hyelmager Gongora; BRENELLI, Rosely Palermo. The interdependence between arithmetical operations and students’ performance in mathematics. Zetetike, Campinas, SP, v. 14, n. 2, p. 71–88, 2006. DOI: 10.20396/zet.v14i26.8647006. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647006. Acesso em: 4 jul. 2024.

Abstract

This research is aimed at analyzing the FAN TAN game participants’
performance concerning the interdependence between the basic arithmetical
operations. In order to do this, forty-eight students attending the third and fifth
grades at elementary public schools in Toledo - PR were investigated. The game
participants were organized in groups according to their math performance at
school. At first, working with this game of rules involved the understanding and practice of the rules with multiplication and division operations. Afterwards,
according to an experiment with a group in Geneva, some problem situations
were proposed to the subjects, involving interdependences between addition and
subtraction calculations. Through the analysis of the results, it was verified that
most of the research participants are beginning to make relative addiction and
subtraction calculations. The interdependences established were related to the
students’ performance at school. 

https://doi.org/10.20396/zet.v14i26.8647006
PDF (Português (Brasil))

References

ALVES, Rosimar Macedo. A interdependência na descoberta das regras de um jogo: uma análise piagetiana. 1997. Dissertação de Mestrado, Programa de Pós-Graduação em Psicologia- UFES, Vitória, 1997.

BRENELLI, Rosely Palermo. Observáveis e coordenações em um jogo de regras: influência do nível operatório e interação social.1986. Dissertação de Mestrado- Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas:, 1986.

_________. Intervenção pedagógica, via jogos Quilles e Cilada, para favorecer a construção de estruturas operatórias e noções aritméticas em crianças com dificuldades de aprendizagem. 1993. Tese de Doutorado- Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas, 1993.

_________.. O Jogo como espaço para pensar: a construção de noções lógicas e Aritméticas. Campinas: Papirus, 1996.

________. Jogo de regras em sala de aula: um espaço para construção operatória, In SISTO, Fermino.F. (org.) O cognitivo, o social e o afetivo no cotidiano escolar. Campinas: Papirus, p.69-88, 1999.

_________. Espaço lúdico e diagnóstico em dificuldades de aprendizagem: contribuição do jogo de regras. In: SISTO, Fermino.F. (org.). Dificuldades de aprendizagem no contexto psicopedagógico. Petrópolis: Vozes, p.167-189, 2001.

GRANDO, Regina C. O Conhecimento matemático e o Uso de Jogos na Sala de Aula, 2000. Tese de Doutorado - Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas, 2000.

GUIMARÃES, Karina .P. Abstração reflexiva e construção da noção de multiplicação via jogos de regras: em busca de relações. 1998. Dissertação de Mestrado- Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas,1998.

LOBATO, Monteiro, Aritmética da Emília. São Paulo: Brasiliense, 1981.

MACEDO, Lino de. Ensaios Construtivistas. 3a edição. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994.

NUNES, Terezinha e BRYANT, Peter. Crianças fazendo matemática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.

PAULETO, Cláudia R. P. Jogos de regras como meio de intervenção na construção do conhecimento aritmético em adição e subtração. 2001. Dissertação de Mestrado - Faculdade de Educação da UNICAMP, Campinas, 2001.

PIAGET, Jean. Psicologia e pedagogia. Rio de Janeiro/São Paulo: Forense, 1970.

PIAGET, Jean (1980). As formas elementares da dialética, tradução Fernanda Mendes Luiz: coordenação: Lino de Macedo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1996.

PIAGET, Jean (1948). Para onde vai a educação? Rio de Janeiro: José Olympio, 1996.

PIAGET, Jean e SZEMINSKA, A (1964). A Gênese do número na criança. Rio de Janeiro: Zahar, 1981.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.