Banner Portal
Um olhar sobre o paradidático de matemática
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Paradidático
Mathematics Education
Books
Teaching

How to Cite

DALCIN, Andreia. Um olhar sobre o paradidático de matemática. Zetetike, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 25–36, 2007. DOI: 10.20396/zet.v15i27.8647014. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647014. Acesso em: 27 jul. 2024.

Abstract

This text presets a synthesis of my master's lhesis, a view about paradidátícos of mathematics
defended in December 2002 aí the School of Education of the State University of São Paulo (UNICAMP).
My research had as its main goal to analyze Brazilian paradidátícos of mathematics designed for the last series
of secondary school. In the analysis conducted, two elements guided the search for a characterization of such
books: the approach chosen concerning mathematical content and the existing connection between text,
mathematical symbology and images understood as illustrations.

https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647014
PDF (Português (Brasil))

References

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. 9. ed. São Paulo: Annablume, 2002.

BAKHTIN, Mikhail. Estética da Criação Verbal. São Paulo: Martins Fontes, 1997.

DALCIN, Andreia. Um olhar sobre o paradidático de Matemática. Campinas (SP): Faculdade de Educação/ UNICAMP, 2002. (Dissertação de Mestrado)

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Da realidade à Ação: reflexões sobre Educação e Matemática. 4. ed. Campinas (SP): Summus/ Editora da UNICAMP, 1986.

D'AMBRÓSIO, Ubiratan. Etnomatemática: Arte ou técnica de explicar e conhecer. São Paulo: Ática, 1990.

EGAN, Kieran. O Uso da Narrativa como Técnica de Ensino. Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1994.

IMENEZ, L. M. P. Brincando com números. São Paulo: Scipione, 1987.(Coleção "Vivendo a Matemática").

LOBATO, Monteiro. A Aritmética da Emília. São Paulo: Brasiliense, 1973.

MIGUEL, António. Três estudos sobre história e educação matemática. Campinas (SP): Faculdade de Educação/UNICAMP, 1993.(Tese de Doutorado).

MIGUEL, António. As Potencialidades Pedagógicas da História da Matemática em questão: argumentos reforçadores e questionadores. Zeíeíiké, Campinas, CEMPEM, 5 (8):73-105, jul./dez., 1997.

MIORIM, Maria Angela. Introdução à História da Educação Matemática. São Paulo: Editora Atual, 1998. Momentos do Livro no Brasil. São Paulo: Ática, 1995, pp. 209-239.

MUNAKATA, Kazumi. Produzindo livros didáticos e paradidáticos. São Paulo: PUC, 1997.(Tese de Doutorado).

TAHAN, Malba [Júlio César de Mello e Souza]. A arte de ler e contar histórias. Rio de Janeiro: Conquista, 1957.

TAHAN, Malba [Júlio César de Mello e Souza]. O Homem que calculava. 32. ed. Rio de Janeiro: Record, 1986.

VERGANI, Teresa. Um Horizonte de Possíveis sobre uma educação matemática viva eglobalizante. Lisboa: Universidade Aberta, 1993.

VIANNA, Carlos Roberto. Matemática e História: Algumas Relações e Implicações Pedagógicas. São Paulo: Faculdade de Educação/USP, 1995. Dissertação de mestrado.

ZAMBONI, Ernesta. Que História é essa? Uma proposta analítica dos livros. Campinas (SP): Faculdade de Educação/UNICAMP, 1991.(Tese de doutorado).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.