Banner Portal
A historical-cultural approach to algebra teaching
PDF (Português (Brasil))

Keywords

The mathematics club
Teaching and learning algebra
Learning spaces
Historical-cultural approach
Teaching activities

How to Cite

CEDRO, Wellington Lima; MOURA, Manoel Oriosvaldo de. A historical-cultural approach to algebra teaching: the Mathematics Club as a Learning Space . Zetetike, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 37–56, 2007. DOI: 10.20396/zet.v15i27.8647015. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647015. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The essential paper of algebra teaching in the children’s development is irrefutable. In line with
that, this work discusses the algebraic learning in a learning space: the Mathematics Club. From the historicalcultural approach and the Activity Theory, the learning spaces are understood, as a place where individuals
accomplish specific learning goals guided by intentional action for who teaches. A major finding of this study
is that spaces such as the Mathematics Club are places capable to propitiate a significant learning activity in
the field of mathematical knowledge. This work results of a didactic experiment with children at the
“Application School” from College of Education at Universidade de São Paulo, Brazil.

https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647015
PDF (Português (Brasil))

References

ARAÚJO, E. Da formação e do formar-se: a atividade de aprendizagem docente em uma escola pública. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

AZARQUIEL, G. Ideas y actividades para ensenar álgebra. Madrid: Editorial Síntesis, 1993.

BARAB, S. et al. Using activity theory to understand the contradictions characterizing a technology-rich astronomy course. Mind, cultural and activity, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 9, 2002.

BOOTH, L. Dificuldades das crianças que se iniciam na álgebra. In: COXFORD, A. & SHULTE, A. (orgs.). As idéias da álgebra. Trad. Hygino H. Domingues. São Paulo: Atual, 1995.

CARAÇA, B. Conceitos fundamentais da matemática. Revisto por Paulo Almeida. Lisboa: Gradiva, 2002.

CEDRO, W. O espaço de aprendizagem e a atividade de ensino: O Clube de Matemática. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

COLE, M. Vygotsky and Context: Where did the connection come from and What difference does it make? Paper prepared for the biennial conferences of the International Society for Theoretical Psychology, Istanbul, Turkey, June 22-27, 2003.Disponível em: http://communication.ucsd.edu/lchc/People/MCole/lsvcontext.htm. Acesso em: 03/02/04.

COLE, M & ENGESTROM, Y. A cultural-historical approach to distributed cognition. In: SALOMON, G (ed.). Distributed cognition: psychological and educational considerations. New York: Cambridge University Press, 1993.

CORTELLA, M. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. São Paulo: Editora Cortez: Instituto Paulo Freire, 2000. (Coleção perspectiva: 5).

DAVYDOV, V. V. Tipos de generalizacion en la enseñanza. Havana: Pueblo y Educacion, 1982.

DAVYDOV, V. V. La enseñanza escolar y el desarrollo psíquico: investigación psicológica teórica y experimental. Trad. Marta Shuare. Moscou: Editorial Progresso, 1988.

DAVYDOV, V. V. Problems of developmental teaching: The experience of theoretical and experimental psychological research. Parts 1-3. Soviet Education, 30 (8-10), 1988b.

ELKONIN, D. Psicologia do jogo. Trad. Alvaro Cabral. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

ENGESTROM, Y. Learning by expanding: an activity-theoretical approach to developmental research. Helsinki: Orienta-Konsultit, 1987.

ENGESTROM, Y. What are CHAT and DWR? Helsinki. (Center for Activity Theory and Developmental Work Research), 1999. Disponível em: http://www.edu.helsinki.fi/activity. Acesso em: 04 de abril de 2002.

ENGESTROM, Y. Non scholae sed vitae discimus: Como superar a encapsulação da aprendizagem escolar. In: DANIELS, H. (org). Uma introdução a Vygotsky. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

FALCÃO, J. A álgebra como ferramenta de representação e resolução de problemas. In: SCHILIEMANN, A. et al. Estudos em psicologia da educação matemática. Recife: Editora Universitária UFPE, 1993.

FIORENTINI, D.; MIORIM, M. A. & MIGUEL, A. Contribuição para um repensar... a educação algébrica elementar. Pro-Posições, São Paulo, v. 4, n. 1 [10]. pp. 78-91, 1993.

GALLARDO, A. & ROJANO, T. Áreas de dificultades en la adquisición del lenguaje aritmético-algebraico. Recherches en didatique des mathématiques. Vol. 9, n. 2. pp. 155-188, 1988.

HEDEGAARD, M. A zona de desenvolvimento proximal como base para o ensino. In: DANIELS, H.(org). Uma introdução a Vygotsky. Trad. Marcos Bagno. São Paulo: Edições Loyola, 2002.

HOGBEN, L. Maravilhas da matemática: influência e função da matemática nos conhecimentos humanos. Trad. Paulo M. da Silva, Roberto Bins, Henrique C. Pfeifer, 1970. Porto Alegre: Globo,1970.

KOPNIN, P. A dialética como lógica e teoria do conhecimento. Rio de janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LANNER DE MOURA, A & SOUSA, M. Construindo o conceito de álgebra présimbólica com professores do Ensino Fundamental. Profmat 2000 - Actas, Portugal: Universidade da Madeira - Madeira Tecnopolo, vol. 1, p. 198 - 204, 2000.

LANNER DE MOURA, A & SOUSA, M. O desenvolvimento da álgebra pré-simbólica: o conceito de variável. Anais do VI EPEM, 2001.

LANNER DE MOURA, A & SOUSA, M. O lógico-histórico: uma perspectiva didática da álgebra na formação de professores. Anais do XI Endipe - Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino, Goiânia, 26 a 29 de maio, 2002.

LANNER DE MOURA, A. et al. O conceito de variação como um dos fundamentos da álgebra elementar. Coletânea de trabalhos do PRAPEM - VII ENEM. CEMPEM/PRAPEM, Faculdade de Educação, UNICAMP/SP, p. 98-106, 2001.

LAVE, J. & WENGER, E. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press, 1991.

LEONTIEV, A. Actividad, Conciencia e personalidad. Havana: Editorial Pueblo y Educacion, 1983.

LINS, R. & GIMENEZ, J. Perspectivas em aritmética e álgebra para o séc. XXI. Campinas: Papirus, 1997. (Coleção Perspectivas em Educação Matemática).

LOPES, A. A aprendizagem docente no estágio compartilhado. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2004.

MOURA, M. A atividade de ensino como unidade formadora. Bolema, São Paulo, ano II, n.12, pp. 29-43, 1996.

MOURA, M. (coord). Controle da variação de quantidades. Atividades de ensino. São Paulo: Universidade de São Paulo, 1996b.

MOURA, M. O educador matemático na coletividade de formação: uma experiência com a escola pública. Tese (Livre Docência em Metodologia do Ensino de Matemática) – Faculdade de Educação. Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.

MOURA, M. A atividade de ensino como ação formadora. In: CASTRO, A. & CARVALHO, A (Orgs.). Ensinar a ensinar: didática para a escola. São Paulo: Editora Pioneira, 2001.

OTTE. M. O formal, o social e o subjetivo: uma introdução à filosofia e à didática da matemática. Trad. Raul F. Neto. São Paulo: Editora da UNESP, 1993.

RIVINA, I. A organização de atividades coletivas e o desenvolvimento cognitivo em crianças pequenas. In: GARNIER, C. et al (Org.). Após Vygostsky e Piaget: perspectiva social e construtivista. Escola russa e ocidental. Trad. Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

ROBAYNA, M. et al. Iniciacion al álgebra. Madrid: Editorial Sintesis, 1ª. Reimpresión, 1996.

RUBTSOV, V. A atividade de aprendizagem e os problemas referentes à formação do pensamento teórico dos escolares. In: GARNIER, C. et al (Org.). Após Vygostsky e Piaget: perspectiva social e construtivista. Escola russa e ocidental. Trad. Eunice Gruman. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996.

SOUSA, M. O ensino de álgebra numa perspectiva lógico-histórica: um estudo das elaborações correlatas de professores do ensino fundamental. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de Campinas, Campinas, 2004.

VAN OERS, B. Teaching opportunities in play. In: HEDEGAARD, M & LOMPSCHER, J. (orgs.). Learning activity and development. Aarhus: Aarhus University Press, 1999.

VYGOTSKY, L. The collected works of L. S. Vygotsky, vol.1, Problems of general psychology incluindo Thinking and speech.

RIEBER, R. & CARTON, A. (org). trad. N. Nimick. New York: Plenim Press, 1987.

RIEBER, R. & CARTON, A. (org). Pensamento e Linguagem. Tradução: Jefferson Luiz Camargo. São Paulo: Martins Fontes, 1993.

RIEBER, R. & CARTON, A. (org). A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. Michael Cole et al (orgs.); trad. Jose Cippola Neto, Luis Silveira Menna Barreto, Solange Castro Afeche – 6. Ed. São Paulo: Martins Fontes, 1998 (Psicologia e pedagogia).

VYGOTSKY, L., LURIA, A. & LEONTIEV, A. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. Trad. Maria da Penha Villalobos. São Paulo: Ícone, 2001.

YAMAGATA-LYNCH, L. Using activity theory as an analytic lens for examining technology professional development in schools. Mind, cultural and activity, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 10(2), 2003.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.