Banner Portal
The Laboratory for Teaching Mathematics
PDF (Português (Brasil))

Keywords

Teacher training
Construction of knowledge
Laboratory for teaching mathematics

How to Cite

LOPES, Jairo de Araujo; ARAUJO, Elizabeth Adorno de. The Laboratory for Teaching Mathematics: implications in Teacher Training. Zetetike, Campinas, SP, v. 15, n. 1, p. 57–70, 2007. DOI: 10.20396/zet.v15i27.8647016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8647016. Acesso em: 17 jul. 2024.

Abstract

The purpose of this work is to make a reflection on the role of the Laboratory for Teaching
Mathematics in Teacher Training. It analyzes the trainee project of PUC-Campinas with 45 8th grade students
of a public school after the teacher became aware of the dissatisfaction of the students regarding Mathematics
and difficulties in Algebra. 4 trainees participated. Using the resources and ambient of the Laboratory, distinct
activities of the experiences in the school, like the manipulation of materials and games, were developed. The
project provided the teachers with an analysis of the practice itself and observation of the process of
(re)construction of algebraic concepts and procedures. Many students not only overcame their difficulties, but
also changed their attitude in relation to Mathematics; for the teacher, the project provided an opportunity to
see new methodological possibilities, ways leading to a new practice. The partnership brought to light the
potentialities of the Teaching Laboratory as a fundamental ambient in initial and continued teacher training.

https://doi.org/10.20396/zet.v15i27.8647016
PDF (Português (Brasil))

References

APM - ASSOCIAÇÃO DOS PROFESSORES DE MATEMÁTICA. A Natureza e Organização das Actividades de Aprendizagem e o Novo Papel do Professor. In: ABRANTES, Paulo; LEAL, Leonor e PONTE, João Pedro da (org.). Investigar para aprender Matemática. 2. ed. Lisboa, Portugal: APM. 1998, p. 51–60.

ARAUJO, Elizabeth Adorno de. O Jogo “O Meu e o Teu” para auxiliar a formação do Pensamento Algébrico. Anais do VIII ENEM – Encontro Nacional de Educação Matemática. Recife, julho de 2004. (Meio de divulgação: Digital).

ARITHMETIC TEACHER. The Mathematics Laboratory. Alberta (USA): NCTM, 1977.

BEZERRA, Manoel José. O material didático no ensino da Matemática. Rio de Janeiro: CADES, 1962.

BRASIL (País). Ministério da Educação e do Desporto. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, v. 3. Brasília: MEC/SEF, 1997.

BRASIL (País). Parecer CNE/CP n. 28/2001. MEC/ CNE, Brasília, 2001.

CARVALHO, João Bosco Pitombeira de et al. Euclides Roxo e o movimento de reforma do ensino de Matemática na década de 30. In: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 81, n. 199, p. 415 – 424, set/dez de 2000.

LINS, Rômulo Campos; GIMENEZ, Joaquim. Perspectiva em aritmética e Álgebra para o século XXI. Campinas, SP: Papirus, 1997.

LOPES, Jairo de Araujo. O Laboratório de Ensino de Matemática. In: Anais do I Encontro Paulista de Educação Matemática- I EPEM, Campinas, SP, 1989, p. 149–151.

LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática. In: Anais do I Encontro Paulista de Educação Matemática- I EPEM, Campinas, SP, 1989, p. 147–149.

LORENZATO, Sérgio. Laboratório de Ensino de Matemática na Formação de Professores. Campinas, SP: Autores Associados, 2006. (Coleção Formação de Professores).

MASON, John. O “quê”, o porquê” e o como em Matemática. In: ABRANTES, Paulo; LEAL, Leonor e PONTE, João Pedro da (org.). Investigar para aprender Matemática. 2. ed. Lisboa, Portugal: APM, 1998, p. 15–25.

PONTE, João Pedro da. Concepções dos Professores de Matemática e Processos de Formação. In: PONTE, João Pedro da (org.). Educação Matemática: temas de investigação. Lisboa: Instituto de Inovação Educacional, 1992, p. 185–239.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.

Copyright (c) 2014 Zetetiké: Revista de Educação Matemática

Downloads

Download data is not yet available.